دولت به جای وعده باید چالش‌ های بازار خودرو را حل کند

بروزرسانی در: چهارشنبه 22 آذر 02 ساعت 14:30
دولت به جای وعده باید چالش‌ های بازار خودرو را حل کند

با نزدیک شدن به آخرین فصل سال و عدم تحقق وعده‌ها در واردات خودرو این پیشنهاد وزیر صمت به مردم در ذهن‌ها تداعی می‌شود که گفت «مردم صبور باشند و در خرید خودرو عجله نکنند و شرایط رو به بهبود است»، پیشنهادی که یک تحلیلگر صنعت خودرو در واکنش به آن معتقد است که صبر برای خرید خودرو، نیازمند داشتن منطق و برنامه است.

وزیر صمت اوایل آبان ماه و همزمان با افزایش گلایه‌ها از شرایط حاکم بر بازار خودرو و عدم تحقق وعده‌ها در واردات خودروهای صفر و کارکرده از مردم خواست در خرید خودرو عجله نکنند چرا که شرایط بازار روبه بهبود است.

عباس علی آبادی در این اظهارات با بیان اینکه با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های دولت، آرامش به بازار خودرو بازگشته و دغدغه‌ها کاهش خواهد یافت، تاکید کرد «با اقدامات انجام شده آرامش نسبی خوبی در بازار خودرو حاکم شده است و در نیمه دوم سال رکورد تولید و افزایش خودروهای مونتاژی را خواهیم زد و واردات خودروهای نو و دست دوم هم به‌زودی به نتایج خوبی رسیده و شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود.»

اما حالا با گذشت نزدیک به بیش از یک ماه و نیم از صبری که وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواست، بازار خودرو اگر چه دچار رکود در معاملات است اما با عدم تحقق وعده‌ها در واردات خودرو، هر لحظه آماده انفجارهای قیمتی است و به‌رغم اینکه متولیان صنعت خودروسازی مدعی هستند عملکرد و راهکارهای آنان باعث ثبات و خروج دلالان از بازار شده است، اما نوسان‌ها و افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که همچنان در کنار عدم تحقق وعده‌ها، این دلار و نرخ تورم است که قوی‌تر و تاثیرگذارتر از مسئولان خودرویی کشور است.

در این ارتباط امرالله امینی تحلیلگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار کرد: شرایط خاصی مانند تورم و نرخ ارز است که روی صنعت خودرو و این صبری که آقای وزیر درخواست دارند، تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: دولت به جای وعده دادن به مردم، باید برنامه مشخصی برای این صنعت داشته باشد و چالش‌ها را برطرف کند.

وی با اشاره به تصویب واردات خودروهای کارکرده و پیگیری‌های مسئولان و وکلای ملت در این زمینه گفت: در دهه ۷۰ می‌خواستیم خودروساز شویم اما امروز بزرگ‌ترین آرزوی مسئولان این است که خودروی دست دوم خارجی وارد کنیم که واقعا جای تاسف دارد.

خودروسازان به فکر تولید اقتصادی باشند

این کارشناس و تحلیلگر همچنین یکی از مسائل مهم صنعت خودرو را تیراژ پایین عنوان کرد و خاطرنشان کرد: باید با مدیریت، هزینه تولید در صنعت خودرو کاهش یابد. این امر نیازمند بازنگری در پتانسیل‌های داخلی و تجدیدنظر در ساختارهاست، حرکتی که هم در رفع مسائل تولید و تیراژ و هزینه‌ها تاثیرگذار است هم موجب امیدواری مشتریان خواهد شد.

به گفته امینی تا زمانی که خودروسازان به فکر تولید اقتصادی نباشند هر نوسانی در نرخ ارز و یا هرگونه تلاطم اقتصادی قیمت خودرو را چندین برابر می‌کند.

وی همچنین خواستار تغییر نگاه دولت به صنعت خودرو شد و افزود: دولت باید به صنعت خودرو، به عنوان یک صنعت استراتژیک و مادر نگاه کنند اما متاسفانه هم در بحث تولید داخل و هم موضوع واردات عمده نگاه‌ها به درآمد حاصل از این تولید و واردات است در حالی باید نگاه توسعه‌ای به هر دو حوزه داشته باشند.

علت پیش‌تازی عربستان و ترکیه از صنعت خودرو ۷۰ ساله ایران!

این تحلیلگر صنعت خودرو در ادامه یکی از نکات منفی در این صنعت را نبود نگاه و برنامه‌ای برای افزایش بهره‌وری ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال در صنعت خودرو ایران، یک میلیون خودرو را با ۲۰ تا ۳۰ هزار نیرو تولید می‌کنیم اما در کشورهای دیگر این تعداد خودرو را با نصف این نیرو تولید می‌کنند پس طبیعی است که بهره‌وری بیشتر و قیمت کمتری نسبت به ما داشته باشند.

نمایندگان مجلس هم‌زمان با وعده‌ها منابع را هم مشخص کنند

امینی در ادامه به توسعه و رشد خودروسازی در کشورهایی مانند ترکیه و عربستان اشاره کرد و گفت: صنعت خودروی ایران صنعتی با قدمت و تاریخ ۷۰ساله است و باید از کشورهایی مثل ترکیه و عربستان بسیار جلوتر باشیم اما نبود یک برنامه مدون موجب شده که این دو کشور رشد کرده و حتی عربستان در حال تولید خودروی برقی است. ادامه چنین روندی در صنعت خودرو مسلما از آفت‌های صنعت خودرو ایران است.

وی در پایان با توجه به پیگیری واردات خودرو از سوی برخی مجلس نشینان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس زمانی که وعده‌ای را می‌دهند باید منابع آن را هم مشخص کنند اما امروز می‌بینیم که تامین ارز همچنان یکی از گره‌های اصلی در جریان واردات خودرو است.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar