پیش بینی شرایط بازار خودرو در نیمه دوم سال ۹۸

سه شنبه 5 شهریور 98 ساعت 14:27
پیش بینی شرایط بازار خودرو در نیمه دوم سال 98

یک کارشناس حوزه خودرو در خصوص روند بازار گفت: شرایط بازار خودرو به میزان قابل توجهی وابسته به سیاست‌های پولی دولت است. اگر روند حال حاضر ادامه داشته باشد احتمال تثبیت قیمت‌ها وجود دارد.

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در مورد قیمت خودروها در بازار اظهار کرد: سطح عمومی قیمت خودرو مثل دیگر کالاها بسیار بالا است و از قدرت و توان خرید مردم خارج است. همین قضیه عامل بسیار بزرگی برای ایجاد یک رکود شدید می‌شود. این نکته را هم باید گفت که ما به چنین رکودی هم در حوزه مسکن و هم خودرو وارد شده‌ایم. این امکان وجود دارد که یک رونق تصنعی در بازار ایجاد شود ولی هنوز هیچ چیز معلوم نیست. با این وجود قیمت‌ها به ویژه در زمینه خودرو بسیار بالا است و در وضعیت کنونی مردم امکان خرید ندارند.

راه حل توقف افزایش قیمت خودرو چیست؟

وی ادامه داد: راه حل خروج از این مشکل این است که در اقتصاد ایران، انضباط مالی توسط دولت ایجاد شود. سیاست‌های پولی باید تغییر پیدا کند و تا زمانی که دولت نخواهد این روند  که منجر به ایجاد تورم می‌شود را برطرف کند وضعیت به همین صورت باقی خواهد ماند. ایجاد انضباط مالی دولت به این معنا نیست که قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند بلکه شیب افزایش قیمت‌ها متوقف خواهد شد و به مرور پس از ۵ سال مردم قدرت خرید پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و بازگشت این قدرت خرید مدت زمانی در حدود ۵ سال را می‌طلبد.

بازداشت‌های اخیر تاثیری بر قیمت‌ها ندارد

زاوه در رابطه با برخوردهای گذشته قوه قضائیه اظهار کرد: لازم به ذکر است بازداشت‌های اخیر که در زمینه خودرو انجام شده تأثیر بزرگی بر روند قیمت‌ها نخواهد گذاشت. تلاش‌ها برای این بوده که حفظات از منافع سهام‌دار انجام بپذیرد و به طور کلی اطلاعات دقیقی در خصوص علت بازداشت‌ها وجود ندارد. در هر صورت وضعیت بازار تغییر پیدا نخواهد کرد چون که دلیل کاهش تولید سوء مدیریت خودروسازان نیست. این قضیه به بحث سیاست‌های اشتباه در بانک مرکزی و وزارتخانه مربوط می‌شود و زمانی که پروسه ثبت سفارش و تخصیص ارز پیچیده می‌شود بدیهی است که ساخت و تولید خودرو هم کند می‌شود.

وی در پایان گفت: شرایط بازار خودرو در ۶ ماه دوم سال بستگی زیادی به سیاست‌های پولی دولت دارد. اگر رویه‌ای که دولت در سیاست‌های پولی خود در ماه‌های گذشته داشته را ادامه دهد انتظار می‌رود که قیمت‌ها تثبیت شود و حتی امکان کاهش هم وجود دارد. از طرف دیگر هم باید خودروسازان شرایط تحویل خودرو به مشتریان را هم بهبود ببخشند. قیمت‌ها به هر شکل به تورم کشور مربوط می‌شود. قیمت‌گذاری توسط کارخانه‌ها هم بر اساس ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار عملاً هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar