حضور دولت در بازار به ضرر صنعت خودرو است

چهارشنبه 28 فروردین 98 ساعت 13:16
حضور دولت در بازار به ضرر صنعت خودرو است

یک عضو اتاق بازرگانی تهران عقیده دارد اصلی‌ترین علت رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷ ضربه‌هایی بوده که به صنعت خودرو وارد شده است.

محمدرضا نجفی‌منش، اظهار کرد: همانطور که بررسی آمار سالهای پیش نشان می‌دهد، خودرو اصلی‌ترین عامل در تعیین شرایط رشد صنعت ایران است و این حوزه هر گاه توانسته به کار خود با قدرت ادامه دهد صنعت هم رشد کرده و هر گاه صنعت خودرو زمین خورده، رشد صنعتی کشور هم منفی شده است.

به گفته وی در ماه‌های اخیر میزان تولیدات خودروی ایران نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافته و همین موضوع تأثیر خود را در رشد منفی بخش صنعت و همچنین صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی نشان داده است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص دلایل کاهش تولید و افت صنعت خودرو در سال ۹۷ توضیح داد: متأسفانه امروز بازار خودرو با مشکلاتی جدی مواجه است. از یک طرف قیمت‌ها به جایی رسیده که برای بسیاری از مردم امکان خرید در این بازار را از بین برده است و از طرف دیگر خودروسازان هم عقیده دارند که با وضعیت فعلی متضرر خواهند شد.

نجفی منش ادامه داد: اصلی‌ترین عامل این اتفاق حضور دولت در این بازار و قیمت‌گذاری‌های دستوری است که اتفاق افتاده؛ وقتی دولت به خودروسازان دستور می‌دهد که کالای خود را با قیمت خاصی عرضه کنند، هر دو طرف این بازار با مشکل عدم رضایت رو به رو خواهند شد.

وی با ذکر اینکه خارج شدن کامل دولت از بازار خودرو بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای این بخش رخ دهد، در خصوص چگونگی تعامل بازار با این اتفاق توضیح داد: با خروج دولت بازار خود نرخ نهایی را تعیین می‌کند. برای مثال اگر هم اکنون قیمت یک خودرو در بازار به صد میلیون تومان رسیده پیشنهاد ما این است که قیمت ابتدایی ۵ درصد زیر قیمت بازار یعنی ۹۵ میلیون تومان تعیین شود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بعد از این اتفاق وضعیت بازار رصد می‌شود. اگر دیدیم که همچنان کشش کافی برای قیمتها وجود ندارد، باز هم قیمت پایین آمده و در نهایت به نقطه تعادل می‌رسد. به همین ترتیب هم خودروسازان تکلیف خود را با بازار می‌دانند و هم مردم براساس وضعیت واقعی قیمتها نسبت به خرید محصولات مورد نظرشان اقدام می‌کنند. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که صنعت خودرو به روزهای خوب خود بازگردد.

براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده رشد اقتصادی کشور در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷ به منفی ۳.۸ درصد رسیده است. در این بین بخش صنعت به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در رشد اقتصادی کشور در ۹ ماه ابتدایی سال پیش رشد منفی ۷.۹ درصد را به ثبت رسانده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar