افزایش ۳ برابری هزینه‌ گازسوز کردن خودرو

سه شنبه 8 بهمن 98 ساعت 11:56
افزایش 3 برابری هزینه‌ گازسوز کردن خودرو

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: هزینه گازسوز کردن خودروها نسبت به قبل از زمان سهمیه‌بندی بنزین نزدیک به سه برابر شده است.

پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بسیاری از افراد به فکر گازسوز کردن خودروها افتادند. به طور کلی بازار خودروهای گازسوز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و نگاه‌ها به سمت آن‌ معطوف شد. در همین راستا قیمت کیت و مخزن CNG  افزایش پیدا کرد و همچنین قیمت خودروهای دوگانه‌سوز در بازار بالا رفت. برای دریافت اطلاعات بیشتر از وضعیت گازسوز کردن خودروها گفت‌‌وگویی با محسن جوهری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

جوهری در رابطه با افزایش هزینه‌های دوگانه سوز کردن گفت: هزینه‌ها در زمینه گازسوز کردن خودروها پس از سهمیه‌بندی بنزین افزایش پیدا کرده و به نوعی یک بازار سیاه ایجاد شده است. می‌توان گفت هزینه گازسوز کردن خودروها حدود ۳ برابر شده که این قضیه بیشتر به کمبود کیت و مخزن در کشور مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت ساخت مخازن در کشور وجود دارد اما با توجه به این که قبل از افزایش قیمت بنزین، برنامه ریزی‌های لازم انجام نشده بود، مشکلات سازندگان مرتفع نشد. مخزن‌سازان مواد اولیه نداشتند و با رکود بسیار سنگینی در سال‌های اخیر رو به رو شده بودند و حتی بسیاری از آن‌ها تعطیل شده بودند. یک سری از سازندگان به دنبال تأمین مواد اولیه (لوله‌های بدون درز) از چین هستند که این فرآیند خریداری و حمل به ایران، زمان‌بر است.

جوهری افزود: نرخ مصوبی که در خصوص گازسوز کردن خودروها توسط اتحادیه سوخت‌های جایگزین اعلام شده است، برای پراید دو میلیون و هفتصد هزار تومان است اما متاسفانه رعایت نمی‌شود و در عمل متقاضی حدود پنج میلیون و  هفتصد هزار تومان می‌پردازد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در خصوص استفاده از گاز مایع در خودروها گفت: در کشور تمام زیرساخت‌ها برای CNG فراهم شده ولی در رابطه با LPG این چنین نیست. سوخت مایعی که در خودروها تحت عنوان LPG مصرف می‌شود در حقیقت برای مصارف خانگی است و چون جایگاه سوخت LPG نداریم استفاده از آن به این شکل به شدت خطرناک است. ما هر هفته یک حادثه در این زمینه داریم و بسیاری از افراد جان خود را سر استفاده از همین سوخت، از دست داده‌اند.

وی در پایان اشاره کرد: آمار خودروهایی که به صورت غیرمجاز تبدیل به گازسوز شده‌اند، وجود ندارد و همه به صورت تقریبی است. این خودروها مرتباً در جایگاههای CNG  سوخت‌گیری می‌کنند و هوشمندسازی جایگاه‌ها که با هدف ارتقاء سطح ایمنی جایگاه‌های CNG قرار بود اجرا شود، مقرر بود تا این مشکل را مرتفع نماید اما هوشمندسازی جایگاه‌ها از هدف اصلی خود که همان ارتقاء سطح ایمنی جایگاه و خودروهای گازسوز بود، فراتر رفته و موضوعات غیر مرتبطی به آن اضافه شده است.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar