صرفه‌ جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین طی ۲۰ سال

شنبه 31 اردیبهشت 01 ساعت 15:24
صرفه‌ جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین طی 20 سال

فرید خاصه باف در نشست خبری با موضوع مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر دوگانه کردن خودروهای عمومی و مسافربر شخصی با بیان اینکه صنعت سی ان جی چند سال است که به انزوا رفته است، اظهار داشت: سال ۹۸ قراردادهایی مبنی بر تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه سوز منعقد شد که شروع این اقدام با کرونا و کمبود ارز در کشور مصادف شد و اکنون نقطه روشنی درباره این برنامه وجود ندارد.

وی افزود: بارها جلساتی در این خصوص برگزار شده اما نتیجه آن این شده که در کمیسیون انرژی مجلس بدون اینکه مطالعه ای صورت گیرد، عنوان شد که قراردادها استاندارد نیست و این را نیز در نظر نگرفتند که مصرف این سوخت و جایگزین شدن آن چه میزان برای منافع ملی اهمیت دارد و این در حالی است که ما در این صنعت به اروپا و روسیه صادرات داریم.

این عضو اتحادیه سوختهای جایگزین با بیان اینکه طبق مصوبه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی طی ۲۰ سال دوگانه سوز شده، گفت: حاصل این اقدام صرفه جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بوده است و اگر اجرا تداوم پیدا می کرد منافع اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه داشت، اکنون به ازای هر ۲۳ میلیون متر مکعب در واقع ۲۳ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود. ضمن اینکه با اجرای این مصوبه به سمت عدالت می رویم و به نفع مردم خواهد نیز بود چراکه با توزیع بنزین این اتفاق نمی افتد و عامه مردم از یارانه آن بی بهره اند.

در ادامه محسن خانقلی با بیان اینکه کشور ما ۱۶ درصد ذخایر گاز جهان را دارد و دومین دارنده ذخایر گازی جهانیم اما بهره مفید را از این ذخایر نمی بریم، اظهار داشت: چین یک کشور واردکننده گاز است، با ۷ میلیون خودرو جمعا ۱۳۰ میلیون متر مکعب مصرف دارد اما ما فقط ۲۲ میلیون متر مکعب از گاز را به مصرف خودروها می رسانیم.

وی ادامه داد: مصوبه یادشده اگرچه شروع خوبی داشت اما اکنون پیمانکاران زیان ده هستند و استقبال از اجرای آن بسیار کمرنگ شده و اگر روی همین ریل حرکت کنیم میزان تقاضا از این میزان هم بشدت کمتر خواهد شد.

همچنین محمدرضا گلزار با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر غیراستاندارد بودن روند دوگانه سوز کردن در برخی مراکز گفت:ذ این انتقادات در حالی مطرح می شود که کلیه قطعات ما استاندارد هستند و این مباحث مغایر برنامه های حمایت از تولید داخلی است.

وی افزود: کلیه تولیدکنندگان از استاندارد لازم برخوردارند و به صورت دوره ای و سالانه چند بار نمونه برداری می شود ما با جان مردم سر و کار داریم قطعا تمام استانداردها را رعایت خواهیم کرد در غیر این صورت مجوز استاندارد باطل می شود.

این عضو اتحادیه سوخت های جایگزین تصریح کرد: اوایل اجرا کیت های نسل اول استفاده می شد اما اکنون تکنولوژی وارد کشور شده و بیشتر تولیدکنندگان به فناوری کیت نسل چهارم دست پیدا کرده اند.

خلیل علی عسگری نیز با بیان اینکه یکی از بزرگترین اتفاقات حوزه سوخت جایگزین کردن سی ان جی است، اظهار داشت: ما بزرگترین دارنده گاز جهانیم و برداشت این ذاخیر در کشور ما بسیار آسان تر از روسیه است، اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم در این حوزه مشغول به کارند و با مصرف این سوخت در خودروها در واقع ۲۳ میلیون لیتر بنزین را صرفه جویی می کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد زسرساخت شبکه سی ان جی در کشور وجود دارد اما هزینه هایی که می شودو  زیرساختی ندارد به پاشنه آشیل اسین صنعت تبدیل شده است.

این فعال حوزه صنعت سی ان جی گفت: در حال حاضر در کشور  ما ۷ کارخانه تولید مخزن داریم که به کشورهای دیگر هم صادرات دارند و همچنین کارخانجات زیادی در حوزه تولید کیت داریم.

وی با بیان اینکه صنعت سی ان جی هم اقتصادی و هم محیط زیستی و هم ملی است، گفت: امروز سی ان جی ارزان ترین سوخت است و در مقایسه با برق که ۳۰ درصد راندمان دارد و گازودیل که بعضا از بنزین هم گران تر می شود، به صرفه تر است.

علی عسگری تاکید کرد: این صنعت در کشور ما بومی است و ما باید برای استفاده از آن کشورهایی را الگو قرار دهیم که شرایط ما را دارند.

وی بیان داشت: اکنون ۱۰۰۰ مرکز خدمات پروانه دار داریم که با استاندارد خودرو را تبدیل و تحویل می دهند، خودرو گواهی سلامت می گیرد و ادارای استاندارد مهر تائید می زند.

عضو اتحادیه سوخت های جایگزین خاطرنشان کرد: کشور چین با ۷ میلیون خودرو ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده و به همین میزان نیز در مصرف بنزین صرفه جویی می کند اما ما با ۴ میلیون خودرو فقط ۲۳ میلیون متر مکعب مصرف داریم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar