تأثیر ویروس کرونا بر میزان تردد خودروها

دوشنبه 12 اسفند 98 ساعت 10:42
تأثیر ویروس کرونا بر میزان تردد خودروها

انتظار می‌رفت با این وضعیت مصرف بنزین کاهش قابل توجهی داشته باشد؛ چون که کمتر کسی دیگر بدون داشتن کار مهم و ضروری از خانه بیرون می‌رود؛ سرویس مدارس هم تعطیل شده‌اند و به‌ طور کلی رفت و آمد ها کمتر شده است. اما آمارها موضوع دیگری را نشان می‌دهند.

«۳۰ بهمن بود که اعلام شد ویروس کرونا وارد ایران شده و در حال شیوع است. هشدارها از آن روز شدت گرفت. هرچند ادارات و سازمان‌ها تعطیل نشدند اما خیلی از مدارس و دانشگاه‌ها بسته شدند و بعضی از افراد هم شروع به دورکاری کردند؛ به‌ صورتی که در خانه ماندند و از همان جا کارهایشان را انجام دادند. انتظار می‌رفت با این وضعیت مصرف بنزین کاهش قابل توجهی داشته باشد؛ چون که کمتر کسی دیگر بدون داشتن کار مهم و ضروری از خانه بیرون می‌رود؛ سرویس مدارس هم تعطیل شده‌اند و به‌ طور کلی رفت و آمدها کمتر شده است. اما آمارها موضوع دیگری را نشان می‌دهند.

میانگین مصرف ۷۵.۶ میلیون لیتر شد

یک منبع آگاه از تازه‌ترین آمار مصرف بنزین می‌گوید. او که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، میانگین مصرف بنزین در ۹ روز ابتدایی اسفند ماه را ۷۵.۶ میلیون لیتر در هر روز عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «پس از سهمیه‌بندی بنزین، میانگین مصرف کشور نزدیک به ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در هر روز شد و اکنون با وجود شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد ها باز هم مصرف در همین بازه است. البته ناگفته نماند که در بهمن ماه مصرف بنزین در حال اوج‌گیری مجدد بود؛ به‌ صورتی که میانگین مصرف بنزین در مدت مشابه ماه قبل یعنی ۹ روز نخست بهمن ماه به ۸۲ میلیون لیتر رسیده بود.»

بر اساس آمار و اطلاعاتی که این منبع آگاه ذکر می‌کند، میزان مصرف بنزین در ۹ روز ابتدایی اسفند ماه پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور نزدیک به ۶.۴ میلیون لیتر در روز کمتر از میانگین مصرف ۹ روز نخست بهمن ماه است. در هر دو بازه زمانی تقریباً نسبت تعطیلات و روز کاری برابر است. مهم‌ترین متغیر میان دو بازه زمانی، گسترش ویروس کروناست. اما تنها ۶.۴ میلیون لیتر معادل ۷.۸ درصد کاهش مصرف بنزین اتفاق افتاد.

مردم عادت کردند؟

روز ۳۰ بهمن، یعنی روزی که شیوع ویروس کرونا در ایران رسانه‌ای شد، میزان مصرف بنزین کشور از مرز ۸۵.۵ میلیون لیتر در یک روز عبور کرده بود. هرچند بخشی از این اوج‌گیری مصرف در آخرین روز ماه به غیر قابل ذخیره بودن سهمیه تاکسی‌ها و وانت بارها بازمی‌گردد اما این رقم و میزان مصرف ۹ روز نخست بهمن ماه یک موضوع را یادآوری می‌کند. مبحثی اقتصادی که از آن با عنوان کشش قیمتی تقاضا یاد می‌شود و بیانگر میزان حساسیت تقاضا به قیمت کالاست.

چندی پیش، بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در این خصوص گفته بود: «مصرف بنزین بعد از سهمیه‌بندی، نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود، چون مردم به قیمت بنزین عادت می‌کنند و مصرف بنزین مجدداً افزایش خواهد یافت.» حال سؤال اینجاست: آیا مردم به قیمت بنزین عادت کرده‌اند؟ پاسخ آن ساده است: تا اندازه‌ای بله! این روند عادی شدن با سرعتی بالاتر از تصورها در حال رقم خوردن است.

۳۰ درصد کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی

برمی‌گردیم به مصرف بنزین در روزهای کرونایی کشور! این که چرا با وجود کاهش رفت و آمدها، میزان مصرف بنزین کم نشده است. برخی عقیده دارند دلیل آن تعطیلی مدارس و و دانشگاه‌ها و افزایش سفرهای مردم با توجه به این تعطیلات است. این روزها شاهد موجی از سفرهای خطرآفرین بعضی از مردم به شهرهای دیگر بخصوص شمال کشور بودیم. اما دلیل اصلی، چیز دیگری است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی موجب شده تا مردم بیشتر از خودروهای شخصی استفاده کنند. به صورتی که حجم مسافران این بخش نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است. اما در مقابل تقاضا برای بنزین و استفاده خودورهای شخصی بیشتر شده است. البته مسئولان هم از مردم همین را می‌خواهند تا این ویروس کمتر در جامعه تکثیر شود. در این رابطه وزیر بهداشت و بسیاری از مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند که تا رفع مشکل، مردم اقدام به قرنطینه خانگی کنند، از وسایل حمل‌ونقل عمومی تا جای امکان استفاده نکنند و در شهرهای خود بمانند.

دست به نازل نزنید

این روزها نازل‌های بنزین می‌توانند یکی از ناقلان بیماری باشند. به‌ همین دلیل دست به نازل‌ها نزنید یا آن که از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

در این رابطه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم اطلاعیه‌ای صادر کرده و در آن، دستورالعمل مقابله با انتشار ویروس کرونا در جایگاه‌های عرضه سوخت را ابلاغ کرده است. این شرکت، یکی از راهکارهای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا راچنین تعریف کرده است: «ضروری است فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه سوخت در همه جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط اپراتورها انجام شود و دستکش یکبار مصرف‌ برای استفاده عموم در دسترس قرار گیرد. همچنین تأکید می‌شود فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود.»

هرچند جایگاه داران بر اساس این ابلاغیه موظف به رعایت نکات بهداشتی شده‌اند اما تا اتمام موج شیوع این ویروس در کشور، حواسمان به نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس‌های بهداشتی و غیره باشد؛ حالا که از خودروی شخصی استفاده می‌کنیم تا بیماری به ما یا به‌ فرد دیگری منتقل نشود، باید تمام نکات را در نظر بگیریم.»

روزنامه ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar