مدیریت مصرف سوخت نتیجه خوبی خواهد داشت

بروزرسانی در: دوشنبه 14 مرداد 98 ساعت 15:01
مدیریت مصرف سوخت نتیجه خوبی خواهد داشت

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد بازگشت کارت سوخت کفت: قطعاً این کار نتیجه بهتری نسبت به باطل شدن آن دارد و از این طریق می‌توان مصرف سوخت و میزان قاچاق را رصد کرد.

غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی در مورد ما با حذف کارت سوخت از ابتدا مخالف بودیم چون که یک سامانه کاملاً به روز و هزینه شده‌ای داشتیم که می‌توانستیم مصرف سوخت کشور را به طور لحظه‌ای در اختیار داشته باشیم. این سامانه به تفکیک استان‌ها و حتی نوع بنزین استفاده شده سوپر یا معمولی اطلاعات گوناگونی را ارائه می‌داد. برداشتن کارت سوخت و حذف آن از یک اصول منطقی برخوردار نبود و هم اکنون هم هر کاری که در جهت فرآیندسازی اطلاعات انجام داده شود تا به یک تحلیل صحیح از مصرف برسیم کار درستی است. به همین روشنی ما کارت سوخت را باید مجدداً بازگردانیم و هیچ سختی هم ندارد و مطمئناً نتیجه آن بهتر از باطل شدن کارت‌ها است.حدس و گمان‌ها از میزان قاچاق سوخت

وی در خصوص قاچاق سوخت اظهار کرد: بعید می‌دانم مجموعه‌ای پیدا شود که آماری در مورد میزان قاچاق سوخت ارائه دهد. زمانی که گفته می‌شود ۸۰ الی ۹۰ هزار لیتر سوخت عرضه می‌شود و نزدیک به ۶۰ الی ۷۰ هزار لیتر نیاز است معلوم است که نزدیک به ۲۰ الی ۳۰ هزار لیتر قاچاق شود که البته این موارد به صورت حدسی است. در صورتی که سامانه مربوط به کارت سوخت را داشته باشیم قطعاً معلوم می‌شود که قاچاق چگونه انجام می‌شود. حتماً باید نظارت‌هایی هم در این زمینه انجام پذیرد ولی باید از این سامانه استفاده کرد.

چقدر احتمال سهمیه‌بندی وجود دارد؟

شرفی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین و تصمیم‌گیری‌های مجلس گفت: هنوز احتمالی در مورد سهمیه‌بندی وجود ندارد و مجلس با چندنرخی شدن بنزین مخالفت کرده است. تنها بحث کارت سوخت و استفاده مجدد از آن مطرح است که تمامی این موارد از جمله عدم سهمیه‌بندی تا پایان امسال گفته شده است. اگر وضعیت تحریمی پیش رو قابل کنترل باشد و ما بتوانیم مصارف پالایشگاهی را متناسب با مصرف داخلی تنظیم کنیم لزومی برای سهمیه‌بندی وجود ندارد. در بحث افزایش قیمت هم باید گفت که حقیقتاً سوخت ما ارزان است و اگر در جهت قیمت بخواهد تصمیم‌گیری انجام پذیرد هم اکنون نمی‌توان در خصوص آن صحبت کرد.

کاهش مصرف سوخت در کشور

وی در پایان گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور چه در بخش شخصی و چه عمومی بر میزان مصرف سوخت در کشور تأثیر به‌سزایی دارد. ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور فرهنگ جا افتاده‌ای نشده است و مردم اگر سامانه راحت و به ‌روزی را در اختیار داشته باشند از آن استفاده می‌کنند. هزینه بالا و سرمایه‌گذاری پایین هم موجب شده که به سمت خودروهای برقی و هیبریدی حرکت نکنیم. ما اگر سوخت و مصرف آن را می‌توانستیم به وسیله خودروهای برقی، ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش دهیم مردم به صورت خود به خود به سمت این موارد حرکت می‌کردند.

گسترش نیوز

مردم مساله کارت سوخت را جدی نگرفته‌اند

دریافت کارت سوخت به معنای گرانی بنزین نیست

مراقب سایت‌ها و اپلیکیشن های جعلی کارت سوخت باشید

تا ۲۰ مرداد ماه تمامی کارت سوخت‌ها را تحویل خواهیم داد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar