کاهش مصرف سی ان جی در نوروز ۱۴۰۲

چهارشنبه 9 فروردین 02 ساعت 13:10
کاهش مصرف سی ان جی در نوروز 1402

رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور با اشاره به کاهش مصرف سی ان جی در ایام نوروز گفت: با توجه به اینکه عمده مصرف سوخت سی ان جی توسط تاکسی‌ها و وانت بارها مصرف می‌شود، در تعطیلات نوروز هر ساله برخلاف افزایش مصرف بنزین در کشور با کاهش مصرف سی ان جی در اکثر جایگاه‌ها مواجهیم.

محسن جوهری ، با بیان اینکه کمبود تقاضا برای سوخت سی ان جی در کشور به ویژه در خودروهای شخصی باعث شده که حدود نیمی از ظرفیت عرضه CNG کشور بلااستفاده باشد و ناوگان دوگانه سوز فعلی کشور نیز در حال نابودی است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد تولید خودروسازان داخلی دوگانه‌سوز بوده و ۹۹ درصد تولید خودروسازان را خودروهای بنزینی به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه طبیعی است که با افزایش خودروهای بنزینی، هر ساله شاهد افزایش مصرف بنزین نیز باشیم، افزود: در شرایطی که امکان استفاده از ابزارهای قیمتی برای کنترل مصرف بنزین وجود ندارد، تنها راهکار برون رفت از بحران مصرف بالای بنزین، توسعه سی ان جی است.

رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور ادامه داد: اگر دولت و مجلس اراده لازم برای این هدف مهم را داشته باشند، در بازه زمانی کوتاهی و با استفاده ظرفیت فعلی جایگاه‌های کشور، امکان جایگزینی روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین با سوخت ملی سی ان جی وجود دارد.

به گفته جوهری دولت اگر خودروسازان داخلی را مکلف کند که بیشتر تولیدات خود را به دوگانه سوز اختصاص دهند و تمهیدات لازم جهت تبدیل رایگان خودروهای شخصی به دوگانه سوز را با استفاده از کیت های نسل ۴ در دستور کار قرار دهد، هیچگاه شاهد مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در ایام نوروز نخواهیم بود.

رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور با تاکید بر اینکه در رابطه با تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز از سال ۱۳۹۸، مصوبه ای توسط شورای اقتصاد جهت تبدیل حدود یک و نیم میلیون خودرو تصویب شده بود که به دلیل مشکلاتی که این مصوبه داشت، بعد از گذشت ۳ سال فقط ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو از طریق این مصوبه به دوگانه سوز تبدیل شد، اظهار کرد: متاسفانه در ویرایش جدید مصوبه نیز برای دوگانه سوز شدن خودروهای شخصی و تعویض مخازن فرسوده ناوگان فعلی منابعی در نظر گرفته نشده است.

جوهری با بیان اینکه راهکار دیگر افزایش سریع تقاضا برای سوخت سی ان جی واردات خودروهای دوگانه سوز خارجی است، گفت: در صورت تحقق می‌تواند در کوتاه مدت سهم سی ان جی را در سبد سوخت خودروهای سبک کشور افزایش دهد.

وی با اشاره به فرسودگی ناوگان دوگانه سوز فعلی کشور نسبت به بی برنامگی برای بازرسی و استانداردسازی خودروهای دوگانه سوز هشدار داد و خاطرنشان کرد: دولت باید ضمن اجرای مصوبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ که با هدف افزایش ایمنی خودروهای دوگانه سوز تصویب شده، هزینه تعویض مخازن سی ان جی فرسوده خودروهای دوگانه را متقبل شود تا از حوادث انفجار خودروها در جایگاه‌ها جلوگیری شود.

رییس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور در پایان ضمن اشاره به افزایش هزینه های بهره برداری جایگاه های سی ان جی گفت: در سالهای گذشته همواره حق العمل جایگاه‌های سی ان جی معمولا با چند ماه تاخیر و غیر متناسب با افزایش هزینه ها تصویب شده است که این موضوع مشکلات زیادی را برای جایگاه داران ایجاد کرده است لذا تسریع در تصویب حق العمل منصفانه جایگاه‌های سی ان جی در سال جاری جهت جلوگیری از هر گونه وقفه در فعالیت جایگاه‌ها مورد درخواست جایگاه داران است که انتظار می رود دولت در این رابطه اقدام عاجل را بعمل آورد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar