نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد

بروزرسانی در: چهارشنبه 27 اسفند 99 ساعت 16:49
نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1400 افزایش می‌یابد

افزایش قطعی ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

رییس کل بیمه مرکزی گفت: حق بیمه شخص ثالث ۳۷ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا کرد.

«غلامرضا سلیمانی امیری» روز چهارشنبه در نشست خبری نرخ دیه سال ۱۴۰۰، با اشاره به تعیین نرخ دیه در ماه های حلال از ۳۳۰ میلیون تومان در سال ۹۹ به ۴۸۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: بر این اساس نرخ دیه ۴۵.۵ درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه نرخ دیه بر افزایش حق بیمه شخص ثالث تاثیر گذار است، خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات انجام شده، شرکت های بیمه درخواست افزایشی ۱۸ درصدی مضاف بر میزان افزایش دیه داشتند که آسان نبود.

سلیمانی با بیان اینکه گزارش ها و مسائل در شورای عالی بیمه مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا ترددها کاهش یافت و به تبع آن حوادث هم کمتر شد و همچنان نیز این شرایط ادامه دارد برای افزایش بیمه تخفیفی در نظر گرفته شد.

به گفته او، ۳۷ درصد افزایش نرخ برای بیمه شخص ثالث تعیین شده است که ۸.۵ درصد کمتر از افزایش دیه در ماه های حلال است.

نیازی به الحاقیه بیمه شخص ثالث نیست

رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: فقط کسانی که بخواهند میزان تعهد مالی بیمه را افزایش دهند باید الحاقیه بگیرند.

به گفته سلیمانی در حال حاضر سقف پرداخت خسارت مالی در بیمه شخص ثالث ۱۱ میلیون تومان است که برای سال آینده این سقف به  ۱۶ میلیون تومان افزایش می‌یابد بنابراین کسانی که  خودروی آنها بیمه شخص ثالث دارد و تا ماه‌هایی از سال ۱۴۰۰ ادامه دارد، برای بیمه شخص ثالث که نرخ دیه افزایش یافته نیاز به الحاقیه ندارند چون صندوق خسارت بدنی مابقی آن را جبران می‌کند اما اگر کسی بخواهد میزان پوشش خسارت مالی خود را افزایش دهد باید برای مابه‌التفاوت ۱۱ تا ۱۶ میلیون تومان در خسارت مالی الحاقیه بگیرد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران در مورد انتخاب مدیران عامل شرکت‌های بیمه نیز گفت: طبق مقررات آئین‌نامه برای همه یکسان است کسانی که عضو هیأت مدیره شرکت‌های بیمه می‌شوند سابقه فعالیت، تحصیلات آنها بررسی و از مراجع رسمی استعلام می‌شود و سپس مصاحبه انجام می‌شود و در صورت داشتن صلاحیت‌های قانونی برای هیأت مدیره شرکت‌ها احراز صلاحیت می‌شوند.

سلیمانی همچنین در مورد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها گفت: اطلاعیه‌‌ای دادیم کسانی که به هر دلیل تا کنون موتور آنها بیمه شخص ثالث ندارد اگر مراجعه کنند جریمه نمی‌شوند اما کسانی که موتورسیکلت آنها به صورت اقساطی بیمه شخص ثالث می‌شود در صورت بروز تصادف به میزان اقساطی که پرداخت کرده‌اند به همان میزان پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره اینکه میزان ضریب نفوذ بیمه چقدر است گفت: سال ۹۹ ضریب نفوذ بیمه در کشور ۲.۶۶ درصد رشد کرد که این رشد نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی کشور بیشتر بوده است. در مورد بیمه‌های اختیاری تعیین دقیق ضریب نفوذ راحت نیست اما در مورد بیمه‌های اجباری مانند شخص ثالث رشد ۲.۶۶ درصد صورت گرفته است.

او همچنین در مورد بیمه اموال منقول و غیرمنقول گفت: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی موظف شدند همه این اموال را تحت پوشش بیمه قرار دهند که این به افزایش ضریب نفوذ کمک می‌کند؛ همچنین صندوق بیمه حوادث طبیعی ملزم شد کلیه ساختمان‌های مسکونی بر اساس قانون از سال ۱۴۰۰ باید تحت پوشش اجباری بیمه حوادث قرار گیرند بنابراین انتظار می‌رود حداقل ۳۰ میلیون واحد مسکونی از سال آینده تحت پوشش بیمه حوادث و آتش‌سوزی قرار گیرند که این مسأله هم به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور کمک می‌کند.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: در سال ۹۸، ۱۴.۵ درصد از کل بیمه‌ها مربوط به بیمه عمر و زندگی بود که این را هم در سال جاری با یک درصد افزایش به ۱۵.۵ درصد رسیده است یعنی خانوارها علاقه بیشتری به بیمه عمر و زندگی نشان داده‌اند. همچنین تا کنون دو شرکت بیمه‌ای در زمینه بیمه تخصص زندگی، فعال شده‌اند و چند شرکت دیگر نیز در رشته تخصصی بیمه عمر به زودی اضافه خواهند شد.

سلیمانی گفت:‌ از مجموع ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۲.۵ میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارند و حدود ۸.۵ میلیون موتورسیکلت هنوز بیمه شخص ثالث ندارند.

او همچنین با بیان اینکه ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد گفت:‌ از این تعداد ۲۳ میلیون خودرو تحت پوشش بیمه است و ۱.۵ میلیون خودرو فرسوده یا راکد است و قرار شد با هماهنگی نیروی انتظامی خودروهایی که در تردد هستند همگی بیمه شخص ثالث دریافت کنند. همچنین از ۱۱ میلیون موتورسیکلت فقط ۲.۵ میلیون دارای بیمه شخص ثالث است انتظار می‌رود صاحبان خودرو و موتورسیکلت با توجه به اینکه حوادث و خطر خبر نمی‌کند و مبلغ دیه افزایش یافته است بنابراین باید هر چه زودتر وسیله نقلیه خود را تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دهند.

او در مورد اینکه آیا اعطای نمایندگی در بیمه‌ها انحصاری است گفت:‌در حال حاضر ۸۰ هزار نمایندگی بیمه در کشور مربوط به ۳۴ شرکت بیمه‌ای است که از این تعداد حدود ۳۵ هزار نمایندگی در رشته بیمه عمر و زندگی و ۵۵ هزار نمایندگی برای بیمه‌های عمومی فعالیت می‌کنند همچنین همه شرکت‌های بیمه‌ای فعال در کشور به جزء بیمه ایران که کاملا دولتی است بقیه در بورس حضور دارند و در سال آینده شرکت‌های جدید بیمه‌ای که وارد بازار می‌شوند باید سه سال از فعالیت و سودآوری آنها بگذرد تا بعد از این بتوانند شرکت‌های جدید هم وارد بورس شوند.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar