فرسودگی ۱۰۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی تهران

دوشنبه 3 مرداد 01 ساعت 16:28
فرسودگی ۱۰۰ درصدی ناوگان اتوبوسرانی تهران

مجتبی شفیعی در نشست خبری خود مهم ترین و پیچیده ترین موضوع شهری را موضوعات حمل و نقلی دانست و گفت: بر اساس نظرسنجی، دغدغه ۸۰ درصد شهروندان شهرهای دنیا، موضوع حمل و نقل و ترافیک بوده است.

وی افزود: از نظر ماموریت شهرداری و هم از نظر ارایه خدمات، حوزه حمل و نقل، حوزه حساسی است.

شفیعی با بیان اینکه در حمل و نقل تهران دچار عقب ماندگی بزرگی هستیم، اظهارداشت: بیش از ۱۰ سال است که هیچ حمایت جدی از حوزه حمل و نقل صورت نگرفته است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه توجه دولت از این حوزه برداشته شده و موجب شده است، تاکید کرد: بی‌توجهی به این حوزه موجب شده این عقب ماندگی همه جانبه و ناوگان حمل ونقل شهری دچار فرسودگی جدی شود.

حمل و نقل تهران به ۵۳۰ هزار میلیارد نیاز دارد
معاون شهردار تهران تامین منابع را مهمترین مشکل این حوزه عنوان کرد و گفت: تهران به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج دارد که این عدد  در توان مدیریت شهری نیست.

وی افزود: نیازهای تهران در حوزه حمل و نقل عمومی به هیچ وجه در توان شهرداری نیست و هیچگاه شهرداری نمی‌تواند به تنهایی مشکل حمل و نقل تهران را حل کند.

شفیعی یادآور شد: در گذشته، یک سوم هزینه جابه جایی مسافران بر عهده مسافر، یک سوم بر عهده دولت و یک سوم بر عهده شهرداری بود اما اکنون ۹۰ درصد این هزینه بر عهده شهرداری است که دولت بیش از ۸۰ درصد منابع اتوبوس‌هایی که در گذشته وارد تهران می‌شد را تأمین می‌کرد اما از سال ۸۶ این اتفاق نیز از بین رفت.

معاون شهردار تهران در بخشی از نشست خبری خود،  ۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران را فرسوده دانست و اظهار داشت: همچنین ۱۰۰ درصد ون‌های تهران و ۵۰ درصد تاکسی‌ها نیز فرسوده هستند.

طلب چهار هزار میلیاردی شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل
معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به جریمه های راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از منابع حمل و نقل عمومی، گفت: چهار هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری در این حوزه تنها در سال‌های اخیر است که تخصیص نیافته است.

وی، مشارکت بخش خصوصی و TOD را از جمله راهکارها و شیوه‌های جدید کسب منابع در این حوزه دانست و گفت: بسته کامل شامل مدهای کامل حمل و نقل عمومی از مترو تا موتورهای برقی تهیه شده است.

هزینه ساخت مترو در تهران ارزان تر برخی شهرها
معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: ۲۴۵ کیلومتر شبکه فعال مترو در تهران وجود دارد و از نظر طول شبکه مترو، تهران در رتبه ۲۰ جهانی و از نظر هزینه ساخت، در رتبه سی ام است همچنین هزینه ساخت مترو در دنیا حدود ۹۰  میلیون دلار و این رقم در تهران، ۴۵ میلیون دلار است.

تهاتر نفت با واگن‌های مترو برای توسعه حمل و نقل عمومی
به گفته شفیعی، ساخت ۳۳ کیلومتر مترو و حداقل ساخت ۹ ایستگاه مترو، اورهال ۴۰۰ دستگاه مترو، فعال سازی سه قرارداد تأمین واگن نیز در دستور کار است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تأمین ۶۳۰ واگن با چین درحال پیگیری است، گفت: دولت نیز مسئول تأمین پیش پرداخت است و مجوزهایی از سوی دولت برای تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته و بعد از تأمین پیش پرداخت، روند تحویل واگن‌ها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قراردادی با مپنا برای ۲۴۹ واگن مترو در دستور کار قرار دارد که مجموع این واگن‌ها وضعیت متروی تهران را متحول می‌کند و ظرفیت جا به جایی مسافران چندین برابری می‌شود.

شفیعی با اشاره به اینکه در ابتدای دوره، انبار تجهیزات و قطعات خالی بود، اظهار داشت: ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد با بانک شهر و ۸۰۰  میلیارد تومان نیز از منابع ارزی بلوکه شده، خطر جدی تجهیزات را حل می کند.

۲۳۰۰ اتوبوس در انتظار اورهال
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه برای مطلوب شدن شرایط به پنج هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم، گفت: در سال ۸۶ تعداد اتوبوس‌ها چهار هزار و ۸۰۰  دستگاه بود که اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس قابل اورهال هستند که امسال یک هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه اتوبوس‌های تهران را با چنگ و دندان نگه داشته‌ایم، گفت: از نظر اقتصادی استفاده از این اتوبوس‌ها اشتباه است اما آنقدر اتوبوس گران است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند اتوبوس خریداری کند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از سمت وزارت کشور تأمین شود، شاهد تحولی جدی خواهیم بود همچنین امیدواریم از مهر ماه روند تحویل ۵۰ درصد اتوبوس برقی که توسط بخش خصوصی خریداری شده است وارد تهران شود.

وی درباره خرید اتوبوس‌های دست دوم نیز اظهار داشت: با ناوگان درحال نابود شدن مواجه هستیم، نمی‌دانم منتقدان این کار آیا تاکنون سوار اتوبوس‌های خراب و بدون کولر شده اند یا نه.

شفیعی افزود: اکنون ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد مدار شده است و این اتوبوس‌ها انواع متعددی دارند و بسیار با کیفیت هستند و از یکی از برندهای آلمانی وارد می‌شوند البته هنوز هیچکدام از این اتوبوس‌ها وارد چرخه نشده اند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه باید از زیر سنگ هم اتوبوس تأمین کنیم، ادامه داد: بخش خصوصی اعلام کرده است که می‌تواند با یک پنجم قیمت، اتوبوس‌های اروپایی که دارای کیفیت زیست محیطی هستند را وارد تهران کند.

شفیعی تاکید کرد: شهرداری تهران به دنبال همکاری بیشتر با بخش خصوصی است و به صورت خرید خدمت مدل همکاری را با این بخش آغاز کرده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به فعالیت حوزه تاکسیرانی گفت: سه هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده‌اند و علت اینکه نتوانستیم تاکسی‌های بیشتری را نوسازی کنیم عدم همکاری دولت و تخصیص منابع بود.

شفیعی افزود: اکنون خودروهای ۴۰۵ و سمند از روند تولید خارج شده‌اند و فقط خودروی سورن برای تاکسی‌ها وجود دارد و این خودرو گران و ممکن است رانندگان برای نوسازی خودرو اقدامی نکنند.

وی با بیان اینکه ۲ طرح در حوزه تاکسیرانی آغاز شده است و با اشاره به نوسازی ون‌های تهران گفت: ون‌های جدید تا پیش از آغاز مدارس وارد ناوگان می‌شوند و بازپرداخت این ون ها به عنوان یارانه جابه جایی مسافران پرداخت می‌شود و این یعنی رانندگان باید حداقل مسافری را جا به جا کنند و تعداد جابه جایی مسافران این ون‌های هوشمند کاملاً مشخص می‌شود.

ساماندهی ۱۲۰  هزار پارک حاشیه‌ای
معاون حمل ونقل  و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه ساماندهی پارک حاشیه‌ای شورای شهر، اظهار داشت: پارک حاشیه‌ای به نفع شهرداری است و در این مدل قرار است هر فردی که خودرو خود را پارک می‌کند هزینه آن را پرداخت کند و با اجرای این مصوبه ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای وارد مدار می‌شود.

وی افزود: تا کنون در مناطق ۳، ۱۱ و ۱۲ پارک حاشیه ای ساماندهی شده و مزایده مناطق ۱، ۴، ۸، ۱۳ و ۱۴ نیز ظرف روزهای آتی منتشر و مزایده پارک حاشیه ای مناطق ۵، ۹، ۲۱  و ۲۲  نیز در هفته آتی انجام می شود. 

موتورسیکلت‌های شرکت پست برقی می‌شوند
معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره برقی شدن موتور سیکلت‌ها و انعقاد تفاهم نامه با شرکت پست اظهار داشت: قرار است در بستر تفاهم‌نامه شهرداری و شرکت پست موتورهای شرکت پست برقی شوند،  این موتورها شارژی نیستند بلکه باطری آنها تعویض می شود و راکب برای شارژ باطری معطل نمی‌ماند.

وی ادامه داد: از محل عوارض کسر پارکینگ هزینه‌ای در یک صندوق خاص باقی می‌ماند و این هزینه تبدیل به ساخت پارکینگ می‌شود. ۱۶ نقطه در سطح شهر تهران مشخص شده است و ۸ نقطه آن تأیید شده است.

شفیعی ادامه داد: علاوه بر استفاده از ظرفیت پارکینگ‌های مکانیزه تعدادی سرمایه گذار نیز برای پارکینگ سازی وارد عمل شده‌اند.

نظارتی بر تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مدیریت حمل و نقل بر عهده شهرداری است اما عملاً در حوزه تاکسی‌های اینترنی شهرداری  اقدامی نمی‌کند. اکنون هیچ نظارتی بر این تاکسی‌ها وجود ندارد و سعی ما بر  این است که در این حوزه نظارت داشته باشیم و به سمتی برویم که تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری همکاری کنند.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar