شاهین در مسیری متفاوت حرکت می کند

بروزرسانی در: پنج شنبه 25 فروردین 01 ساعت 21:29
شاهین در مسیری متفاوت حرکت می کند

شاهین با دقت و سرعت به مراحل نهایی فاز تولید آزمایشی و ورود به مرحله تولید انبوه برای تحویل به نخستین سری مشتریان نزدیک می‌شود.

سایپا هفته پیش با انتشار کلیپ رسمی معرفی سایپا شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP100 را برای اولین بار در نسخه تولیدی به نمایش گذاشت. اگر بخواهیم نگاهی به آخرین امکانات و تکنولوژی‌های شاهین بر اساس این ویدیو داشته باشیم مشخص است که سدان خانوادگی سایپا قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز Daylight، سنسور نور و پارک و دوربین عقب،نمایشگر لمسی ، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تریم چرم داخلی ، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود. شاهین همانطور که در گذشته هم گفته شد، با موتور ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتون متر روانه خیابان ها خواهد شد. همچنین بر اساس اعلام بعضی رسانه ها تولید آزمایشی این سدان به مراحل نهایی نزدیک شده و به زودی این محصول وارد فاز تولید انبوه و آغاز تحویل به مشتریان خواهد شد.

در شرایط تحریم و مشکلات های گوناگون اقتصادی که با مشکلات ریشه ای صنعت خودرو همراه شده، سایپا تولدی جدید را آغاز کرده است که نخستین فرزند این راه جدید را می توان شاهین از پلت فرم اختصاصی SP100 دانست. برای رسم آینده می توان به جزئیات شاهین و فرایند مهندسی تولید این محصول به عنوان نخستین آجرهای بنای جدید سایپا نگاه کرد. بررسی شاهین نشان‌دهنده آن است که فرایند مهندسی محصول در سایپا بر پایه خودکفایی، توجه به نیازهای روز مشتریان و طراحی خودرویی با استانداردهای مورد نیاز خانواده های ایرانی شکل گرفته است. در نگاه جدید سایپا تمامی جزئیات خودرو با دقت کنار هم قرار گرفته اند و تنها به استاندارد های روز کشور بسنده نشده بلکه استاندارد های اروپایی نیز مد نظر قرار گرفته اند. سایپا در پروژه شاهین، اطلاعات مهمی از ایمنی این خودرو را برای اولین بار برای مشتریان به نمایش گذاشت و در این خودرو تلاش شده تا با امکانات محدود صنعت خودرو و دسترسی های سخت به تکنولوژی های روز جهان، عمده نیاز های مشتریان برای یک خودرو خانوادگی متوسط تامین شود.

شاهین سدانی در کلاس C است که بر پایه پلت فرم اختصاصی و کاملا جدید SP100 بنا شده است. تا کنون جزئیات گوناگون از این محصول از طرف سایپا منتشر شده است اما انتشار ویدیویی از آزمایش ایربگ های این خودرو که برای اولین بار از طرف یک خودروساز ایرانی صورت می گرفت نشان دهنده عملکرد قبل توجه این آپشن فنی در شاهین بود. بر اساس اعلام سایپا در بحث عملکرد کیسه‌های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا است و به‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود. این تست معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است. اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود. با توجه به این‌که تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفته است.

شاهین در مسیری متفاوت از دیگر رقبای داخلی حرکت می‌کند و تست ها و استانداردهای روز اروپا و اصول متفاوتی را پیش از تولید پشت سر می گذارد. کاپیتان جدید محصولات سایپا در حالی که قرار بود از اول آبان روی خط تولید برود، سه هفته زودتر، وارد فاز تولید آزمایشی شد تا خط تولید این خودرو با تکنولوژی بومی نوین برای نخستین بار شاهین ایرانی را به تولید برساند. خط تولید پلت فرم SP100 سایپا که شاهین نخستین مهمان آن خواهد بود با ظرفیت کامل می تواند در هر ساعت ۱۴ دستگاه خودرو را تجاری سازی و در هر شیفت  ۱۴۳ اشتغال مستقیم را ایجاد کند.

شاهین تعریفی مدرن و متفاوت از سدان ایده آل برای خانواده های ایرانی است. فضای قابل توجه داخل اتاق برای ۴ سرنشین کاملا ایده آل و حتی بیشتر از خودرویی مانند تندر۹۰ است و فضای بار این خودرو نیازهای یک خانواده را به طور کامل برطرف می کند.

قدم دوم سایپا برای تکمیل سبد محصولات متنوع، شکستن تابوی طراحی یک کراس اوور بومی بود که با معرفی کراساوور SP100 رقم خورد. این کراس اوور وامدار مگاپلت‌فرم SP100 است که به عنوان یک پلتفرم چند منظوره شناخته می شود. از نگاه متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو، هم اکنون این پلتفرم به عنوان به روزترین سازه توسعه محصول در کشور شناخته می شود و هنوز دیگر خودروسازان، امتیاز چنین پلتفرمی را در اختیار نگرفته اند. مرکز تحقیقات سایپا با مهندسی معکوس و کسب دانش فنی در چند سال اخیر توانسته تا با ارتقای مگاپلتفرم های معروف، سازه SP100 را طراحی کند و مالکیت معنوی آن را به دست آورد.

شاهین شاید نمونه های متعدد مشابه خارجی داشته باشد اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که از خاکستر پراید صاحبخانه قدیمی سایپا، خودرویی برخواسته که دوست ندارد رفتارش تکراری باشد. وقتی خودرویی مانند شاهین در صنعت و بازار کشور داریم، الزام به عرضه یک خودرو چینی با مشخصات یک سدان پایه حس نمی شود و این محصول بومی می تواند بخش عمده از نیازهای جامعه نوین ایران را پوشش دهد.

عصر خودرو

شاهین

معایب شاهین سایپا

مزایا شاهین سایپا

رهام خودروی جدید سایپا را بیشتر بشناسید!

رُهام ، خودروی جدید سایپا به زودی در بازار

رُهام،خودروی جدید سایپا فراتر از تصور

رهام نخستین بار در نمایشگاه خودروی مشهد به نمایش درآمد

خودروی سایپا رهام (بررسی،قیمت،مشخصات فنی و تصاویر)

رهام برای تست فنی پا به جاده‌ها گذاشت

رهام توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد

رهام به زودی وارد بازار می‌شود

رهام جایگزین پراید خواهد شد

رهام  توسط متخصصان ایرانی طراحی شده است

ارتقای داخلی سازی با تولید رهام و پژو ۳۰۱

رهام به زودی وارد بازار خواهد شد

آمادگی قطعه ‌سازان برای تولید انبوه رهام

۸ خودرو جدید وارد بازار خواهد شد

قیمت نهایی رهام چقدر است؟

رهام با چه مشخصاتی وارد بازار می‌شود؟

پیشنهاد تغییر نام خودرو رهام به شاهین

رهام (شاهین) با چه مشخصاتی وارد بازار می‌شود؟

فروش خودرو شاهین به زودی آغاز خواهد شد + تصاویر

زمان پیش فروش خودروی شاهین مشخص شد

قیمت شاهین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar