بررسی عملکرد سایپا در ماه های اول ۱۴۰۱

شنبه 24 اردیبهشت 01 ساعت 14:40
بررسی عملکرد سایپا در ماه های اول ۱۴۰۱

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش و در دیدار با خبرنگاران حوزه خودرو از جدیت در پیگیری این دستورات بخصوص در موارد مربوط به اصلاح ساختار نیروی انسانی و همچنین واگذاری سهام خبر داد.

بر اساس شنیده ها، اصلاح ساختار نیروی انسانی سایپا با بهینه سازی نیروی انسانی در بخش ستادی و به نوعی کاهش نیروها در این بخش و بهبود شرایط نیروی انسانی در بخش تولید و فنی در حال پیگیری است. محمدعلی تیموری در دیدار با خبرنگاران نیز تاکید ویژه ای روی این موضوع داشت و نمود آن در بخش ستادی سایپا به مرور در حال مشاهده است.

بدون شک با اصلاح این ساختار قدم بزرگی در راستای کاهش هزینه ها و هدفمند سازی نیرو ها در راستای اقتصادی سازی قیمت نهایی خودروها برداشته می شود و سایپا در زمینه اجرای این دستور پس از سه دهه انباشت سیاست های غلط طی مدت زمان کوتاه عملکرد مثبتی داشته و شنیده ها حاکی از آن است که این روند تا بهینه سازی کامل نیروها ادامه خواهد داشت.

همچنین در زمینه واگذاری سهام دولت در خودروسازان یا سهام تودلی، گام نخست یعنی ارزش‌گذاری در حال انجام است و به همین منظور حدود ۵۰۰ کارشناس در حال انجام مراحل ارزشگذاری سایپا هستند تا در سریع ترین زمان، دقیق ترین محاسبه در این زمینه ارائه شود. در این بین هر چند نام شرکت ها و گروه های مختلف خودرویی و غیرخودرویی به عنوان خریداران احتمال عنوان شده اما به گفته حجت الله فیروزی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، این واگذاری قاعدتا باید از طریق بورس انجام شود و قطعا واگذاری در سل جاری نهایی خواهد شد.

گروه خودروسازی سایپا در حالی قدم های مثبتی در زمینه تحقق دستورات رییس جمهور برداشته که دیگر تصمیم مدیرامل این گروه مبنی بر اقتصادی سازی تولید، حلقه مفقوده ای بوده که طی سال های گذشته چندان مورد توجه قرار نمی گرفته و به دلیل موازات تولید چندین محصول در تیراز های زیر صد هزار دستگاه، عملا قیمت گذاری زیان ده دستور در کنار این تیراژ ها، زیان انباشه فراوانی را گریبانگیر این خودروساز کرده است. تیموری در همین راستا و در یکی از نخستین اقداماتش دو محصول شاهین و کوییک را به عنوان استراتژیک ترین محصولات این خودروساز عنوان کرد که قرار است بیشترین سهم تولید را در سال ۱۴۰۱ و آینده داشته باشند تا به تولید اقتصادی دست پیدا کنند.

همچنین توجه ویژه به تکمیل خودروهای ناقص و همچنین ارائه راهکارهای مختلف برای عبور مستقیم خودروها از مراحل تولید و عدم انباشت حتی یک خودرو ناقص دیگر، دستاوردی بود که طی مدت زمان کوتاهی محقق شد و در پی آن، عبور مستقیم محصولات سایپا اکنون به بیش از ۹۰درصد رسیده است و تعداد خودروهای ناقص سایپا در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته در پایان فروردین ماه با کاهش ۴۷درصدی به حدود ۳۱ هزار دستگاه رسیده است و این روند ادامه دارد.

همچنین در زینه تولید با توجه به تاکید وزیر صمت بر افزایش تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، گروه خودروسازی سایپا برنامه تولید ۲۰۱۳۴ دستگاهی را در فروردین ماه به وزارت صمت اعلام کرده بود که در نهایت ۲۰۸۴۵ ستگاه به تولید رسید و این یعنی ۳ درصد بیش از برنامه اولیه ارائه شده که نشان دهنده عزم جدی سایپایی ها برای تحقق دستور افزایش آمار تولید در سال ۱۴۰۱ است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar