گزارش عملکرد مالی سال ۹۷ سایپا با آمار عجیب منتشر شد

بروزرسانی در: دوشنبه 6 خرداد 98 ساعت 23:32
گزارش عملکرد مالی سال 97 سایپا با آمار عجیب منتشر شد

گزارش عملکرد مالی سال ۹۷ سایپا که بتازگی منتشر شده پُر از اعداد عجیب و غریب است. این شرکت که در یک سال اخیر مشکلات زیادی برای خریداران خودرو ایجاد کرده، گزارش داده که در سال ۹۷، به ازای هر سهم خود، ۱۲۳ تومان زیان ساخته است؛ این در حالی است که هر برگه سهم گروه سایپا هم اکنون تنها ۱۲۵ تومان ارزش دارد! طنز ماجرا اما تنها میزان تولیدِ زیان گروه سایپا نیست: این شرکت نرخ فروش پراید را در سال اخیر، ۱۸.۵ میلیون تومان اعلام کرده است!

گروه خودروسازی سایپا در گزارشی که به سازمان بورس اوراق بهادار تهران ارائه داده است، میزان زیان خالص خود در سال اخیر را ۴ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان اعلام کرده است. کل سرمایه گروه سایپا ۳ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان است و این بدان معناست که این گروه در سال اخیر بیش از مجموع ارزش سرمایه خود، زیان ساخته است. عملکرد مالی گروه سایپا در سال اخیر به قدری ضعیف بوده است که این گروه، تقریباً به اندازه قیمت هر برگه سهم خود هم اکنون، زیان تولید کرده است.

زیان‌دهی، تنها نکته صورت مالی سال پیش گروه سایپا نیست. این گروه، در گزارش مالی خود، نرخ فروش خودروهای تولیدی خود را بسیار پایین یاد کرده است و به نظر نمی‌رسد قیمت‌های فروش اعلامی توسط گروه سایپا با واقعیت همخوانی داشته باشند.

سایپا قیمت فروش پراید را در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷، ۱۸ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان اعلام کرده است! قیمت فروش تیبا توسط گروه سایپا، ۲۴ میلیون و ۹۳۷ هزار تومان اعلام شده است. به همین ترتیب سایپا در صورت مالی سال ۹۷، قیمت فروش سراتو را ۹۹ میلیون تومان، قیمت فروش آریو را نزدیک به ۵۴ میلیون تومان، قیمت فروش چانگان را ۶۴ میلیون تومان و قیمت فروش برلیانس را ۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. بنا به گزارش گروه سایپا، تولیدات این گروه در سال اخیر کاهش قابل توجهی داشته است؛ در موردی عجیب گروه سایپا اعلام کرده است که در سال ۹۷ تنها ۸ دستگاه خودروی برلیانس فروخته است! فروش پراید عن توسط سایپا از ۲۳۶ هزار دستگاه در سال ۹۶ به ۱۲۷ هزار دستگاه در سال ۹۷ رسیده است.

در حالی این نرخ‌های فروش توسط گروه سایپا اعلام شده است که سال پیش قیمت خودرو افزایش قابل توجهی یافت و حتی به‌عنوان مثال، گروه سایپا در فروش‌های فوری خود در بهمن و اسفند سال پیش، تمام مدل‌های خودروی پراید را با قیمت بیش از ۳۰ میلیون تومان به مشتریان فروخت. در فروش فوری اسفند ماه سال پیش گروه سایپا، قیمت تیبا به ۴۵ میلیون تومان و قیمت پراید به ۳۸ میلیون تومان رسید. همچنین این گروه در زمستان سال پیش مجوز افزایش قیمت گرفت و اعلام کرد قیمت خودروهای پیش‌فروش‌شده‌ای که موعد تحویل‌شان از ابتدای بهمن ۹۷ به بعد است را با نرخ‌های جدید محاسبه می‌کند. تمام این افزایش قیمت‌ها، در گزارش مالی گروه سایپا انعکاسی نداشته و به نظر نمی‌رسد نرخ‌های اعلامی چندان با واقعیت همخوانی داشته باشد. سایپا هم اکنون هم فروش فوری دارد که در آن‌ها انواع گوناگون پراید را با قیمت‌هایی بین ۳۷ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند.

بخشی از تولید خودروی سایپا در سال پیش، صرف رفع تعهدات قدیمی این شرکت شده و قاعدتاً نرخ خودرو در این گونه قراردادهای موعد گذشته هم مطابق نرخ‌های قدیمی بوده است. با این حال، هیچ انعکاسی از افزایش نرخ خودرو و نرخ‌های جدید در صورت مالی گروه سایپا دیده نمی‌شود و نرخ‌های اعلامی بسیار شبه‌برانگیز هستند.

قیمت‌های عجیب برای فروش صادراتی شرکت سایپا

سایپا قیمت فروش صادراتی پراید را در گزارش خود ۲۵ میلیون تومان و نرخ فروش صادراتی تیبا را ۳۶ میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به افزایش شدید قیمت ارز در سال اخیر، این قیمت‌ها برای دو خودروی پراید و تیبا اصلاً طبیعی نیست. بعضی مسئولان سایپا پیش از این گفته بودند که «پراید یک خودروی شش هزار دلاری است». اکنون معلوم نیست در سال پیش که قیمت ارز افزایش شدیدی را تجربه کرد، این «محصول شش هزار دلاری» به چه صورتی و با چه قیمتی صادر شده که هر دستگاه آن، تنها ۲۵ میلیون تومان برای گروه سایپا درآمد ایجاد کرده است!

در کل در صورت مالی گروه سایپا، نرخ انواع خودروها به طور عجیبی پایین اعلام شده و به نظر نمی‌رسد این نرخ‌ها با نرخ‌های واقعی تناسبی داشته باشند. شکی نیست که به خاطر عملکرد بسیار ضعیف، گروه سایپا در سال اخیر زیان‌ده بوده است؛ دلیل این زیان‌ده بودن ضعف مدیریتی در گروه سایپا است. بعضی‌ها عنوان می‌کنند گروه سایپا با نادیده گرفتن این ضعف مدیریتی، نرخ‌های فروش خودرو را در صورت مالی خود، پایین گزارش کرده است تا بدین ترتیب در چانه‌زنی با دولت عنوان کند که دلیل زیان‌ده بودن این گروه، «قیمت پایین خودرو» است. در واقع، احتمالاً گروه سایپا با این نحوه گزارش دادن به دنبال این است که مجوز افزایش بیشتر قیمت خودرو را اخذ کند! به جای مقدمه چینی برای افزایش بیشتر قیمت خودرو و لاپوشانی ضعف‌ها، شاید بهتر این باشد که گروه سایپا شفاف‌سازی کرده و توجیه قیمت‌های اعلامی در صورت مالی خود را برای تنویر افکار عمومی ارائه دهد.

اظهارات سایپا در مورد انتشار صورت‌های مالی سال ۹۷

مردم سالاری آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar