افزایش عجیب قیمت محصولات خودروسازان خصوصی!

پنج شنبه 24 مرداد 98 ساعت 15:13
افزایش عجیب قیمت محصولات خودروسازان خصوصی!

در اتفاقی عجیب سه گروه کرمان‌ موتور، مدیران‌ خودرو و شرکت بهمن، قیمت کارخانه‌ای بعضی محصولات خود را به طوری افزایش داده‌اند که بین ۲.۵ تا ۷۳ میلیون تومان بیشتر از قیمت همین خودروها در بازار آزاد است.

جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه کرمان موتور هر دستگاه "جکS۵ اتوماتیک" را ۲۹۹ میلیون تومان یعنی ۲۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت این خودرو در بازار آزاد در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

گروه مدیران خودرو هم، قیمت کارخانه هر دستگاه "چری‌تیگو۷ IE" را ۴۳۷ میلیون تومان تعیین کرده که ۷۳ میلیون تومان بیشتر از قیمت کنونی این خودرو در بازار است.

این گروه تقریباً برای همه محصولات خود این روند را حفظ کرده و قیمت برخی تولیداتش بین ۳۷ تا ۷۳ میلیون تومان بیشتر از نرخ کنونی بازار شده است.

شرکت بهمن هم برای بعضی محصولات خود چنین روندی را در پیش گرفته‌ است. مثلاً این گروه هر دستگاه وانت کارا دو کابین را ۹۶ میلیون تومان می‌فروشد که نزدیک به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت بازار آن است.

این نرخ‌گذاری‌ها در حالی است که بازار خودرو در هفته‌های گذشته به ثبات نسبی رسیده و شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بوده است. در این وضعیت کارشناسان، پرهیز از ایجاد جو روانی منفی از طرف خودروسازان را یکی از مهمترین فاکتورها برای حفظ ثبات بازار خودرو می‌دانند.

خودروسازان سلیقه‌ای قیمت ‌گذاری می‌کنند!

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با ذکر اینکه قیمت تمام شده هر خودرو مشخص است، از قیمت گذاری سلیقه‌ای خودروسازان انتقاد می‌کند و می‌گوید: خودروسازها باید بر مبنای هزینه‌های‌شان، قیمت‌ها را تعیین کنند؛ ضمن اینکه می‌توانند روی هر محصول سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته باشند. پس نباید سلیقه‌ای قیمت‌ها را تعیین کرد.

سعید موتمنی ادامه می‌دهد: مدیران خودرو پیش از این هم سابقه آنالیز نکردن قیمتها و تعیین کردن سلیقه‌ای قیمت‌ها را داشت. بیشتر بودن قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار، اتفاقی است که مشتری آن را غیرمنطقی تلقی می‌کند.

وی در خصوص تأثیر این افزایش قیمت بر قیمت دیگر خودروها و روند کاهشی قیمت‌ها در بازار، یادآوری می‌کند: تولیدات مدیران خودرو و دیگر گروه‌های خودروسازی که قیمت کارخانه‌شان از بازار بیشتر است، به آن میزان نیست که بتواند تأثیر آنچنانی روی بازار بگذارد؛ ولی به هر حال هر خبر منفی در بازار بار روانی ایجاد می‌کند.

اما دبیر انجمن خودروسازان ایران در این خصوص می‌گوید: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، محصولات پرتیراژ سایپا و ایران خودرو برای تعیین قیمت، بیشتر تحت نظر هستند.

در این وضعیت به نظر می‌رسد بازار خودرو رها شده و کسی بر عملکرد خودروسازان نظارت نمی‌کند.

البته پیش از این رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جواب به سؤال مبنی بر اینکه آیا عرضه خودرو از طرف خودروسازان به نرخی گران‌تر از قیمت‌های بازار؛ قانونی است؟ این موضوع را تخلف دانسته و از تشکیل پرونده تعزیراتی برای یکی از خودروسازان گران‌فروش در همین زمینه خبر داده بود.

در این وضعیت به نظر می‌رسد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید به عنوان مسوول نظارت بر عملکرد خودروسازان، به این مسائل رسیدگی کرده و اعلام کند چطور چند خودروساز می‌توانند قیمت بعضی محصولات‌شان را به نرخی بیش از قیمت‌های بازار افزایش دهند.

در این بین نقش این نهاد نظارتی چیست و در این رابطه چه اقداماتی برای برخورد با خودروسازان متخلف انجام داده است!؟

در جدول زیر قیمت بر حسب میلیون تومان است

افزایش عجیب قیمت محصولات خودروسازان خصوصی!

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "افزایش عجیب قیمت محصولات خودروسازان خصوصی!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد امین
مهمان

دیگه برا مردم ما عادی شده