بازار خودرو شرایط طبیعی ندارد

دوشنبه 28 مهر 99 ساعت 18:04
بازار خودرو شرایط طبیعی ندارد

تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه به قدری افزایش یافته که بازدیدهای میدانی از بازار خودرو بیانگر آن است که معامله خاصی در این بازار انجام نمی‌گیرد و قیمت‌ها صرفا روی کاغذ اعلام می‌شود.

این روزها فاصله قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه به قدری افزایش یافته که وقتی خودروساز خبر از قرعه کشی می‌دهد، میلیون‌ها متقاضی برای ثبت نام اقدام می‌کنند؛ نگاهی به تعداد ثبت نام کنندگان در قرعه کشی اخیر یکی از خودروسازی‌ها نشان می‌دهد که طی ۳ روز ۲ میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند. این حجم ثبت نام در حالی است که قرار است تنها ۸ هزار نفر در قرعه کشی انتخاب و پس از یکسال خودرو تحویل بگیرند.

این حجم از تقاضا، البته همگی مصرفی نیست و بخش عمده‌ای از آن، تقاضای سرمایه‌ای است چون که اختلاف فاحش قیمت بین کارخانه و بازار ازاد، خرید از کارخانه را به راهی جذاب برای حفظ ارزش پول مردم تبدیل کرده است.

در جدول زیر قیمت ۷ خودروی پرفروش در کارخانه و بازار آزاد آمده است. (تا ۲۸ مهر ماه)

قیمت خودرو در حالی در وبسایت ها و فضای مجازی به طور افسارگسیخته در حال افزایش است که بازدیدهای میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد، معاملات خاصی در بازار انجام نمی‌شود و آنطور که فروشندگان خودرو می‌گویند صرفاً افرادی که نیاز مبرم به خودرو دارند، اقدام به خرید می‌کنند.

به گفته فعالان بازار خودرو، این بازار از چندی قبل قفل شده و تعداد معاملات بسیار کاهش یافته است به شکلی که افرادی که در بازار حضور می‌یابند تنها به دنبال شنیدن آخرین قیمت‌ها هستند.

البته چندی پیش هم سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در این رابطه گفته بود که «هم اکنون بازار خودرو شرایط طبیعی ندارد و اکنون به هیچ عنوان خرید خودرو عاقلانه نیست و به خریداران توصیه می‌شود فکر خرید را از سر خود بیرون کنند.»

وی یادآوری کرده بود که «قیمت خودروهای داخلی فقط در فضای مجازی داغ است و قیمت خارجی‌ها هم به طور مشابه فقط روی کاغذ و بسیار بالا از طرف فروشندگان بیان می‌شود.»

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar