بازار خودرو غیر قابل کنترل شده است

یکشنبه 13 مرداد 98 ساعت 09:42
بازار خودرو غیر قابل کنترل شده است

اگرچه هر چند روز یکبار، خودروسازان طرح‌هایی را برای فروش محصولات خود در بازار اجرا می‌کنند، ولی به نظر نمی‌رسد که اجرای آنها تاثیری بر بازار داشته باشد؛ چون که مجدداً قیمت ترمز بریده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را مکلف کرده تا حداقل ۲۰ درصد تولید روزانه خود را به صورت فروش‌های فوری به بازار عرضه کنند. طرحی که هرچند هفته‌های متمادی است که از طرف خودروسازان اجرایی می‌شود؛ ولی نه تنها مصرف‌کنندگان امیدی به موفقیت در ثبت نام برای خرید خودرو ندارند بلکه این فروش‌ها تا اینجای کار تأثیر چندانی در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ نگذاشته است.

موضوع البته برگزاری موفق یا ناموفق این پیش‌فروش‌ها نیست؛ بلکه اصل قضیه این است که خیلی از مردم عادی به دلایلی که هنوز هم معلوم نیست امکان ثبت‌نام برای خودروهای اعلامی از طرف خودروسازان را ندارند و اغلب کمتر کسی در وضعیت عادی می‌تواند در موعد زمانی مقرر وارد سامانه شده و مراحل ثبت نام خود را کامل کند

البته خودروسازان بر این باورند که سامانه مشکل خاصی ندارد و ثبت نام در آن تنها به صورت تصادفی انجام می‌گیرد و عامل انسانی در آن دخیل نیست؛ اما شمار زیادی از متقاضیان خرید خودرو در تماس عنوان می‌کنند که موفق به ثبت‌نام خودرو به این شیوه نشده‌اند؛ این در حالی است که این روزها پارکینگ‌ بعضی منازل مسکونی یا پارکینگ‌های عمومی انباشته از خودروی صفرکیلومتر شماره‌گذاری شده است و صاحبان آنها منتظر پیدا شدن خریداری با قیمت بالا یا بالا رفتن قیمت در سطح عمومی بازار هستند.

اکنون ولی نوسانات سینوسی قیمت در بازار خودرو ادامه دارد و هر چند روز یکبار، قیمت کاهش کمی یافته و دوباره بالا می‌رود؛ به طوری که به نظر نمی‌رسد علیرغم کاهش قیمت ارز، روان‌تر شدن فرآیند تولید قطعات خودرو و ترخیص بعضی قطعات مورد نیاز خودروسازان از گمرکات، خودروسازان قصد کاهش قیمت داشته باشند تا به تبع آنها، بازار هم مطابق با فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت روند کاهشی قیمت را در پیش گیرد.

نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است که قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می‌شود و البته این حاشیه بازار هم باید قیمت معقول و منطقی داشته باشد تا بتوان امیدوار بود که در بازار اثرگذار باشد؛ اما آنچه که به صورت عملیاتی در بازار مشاهده می‌شود، نرخ‌های اعمال شده از طرف خودروسازان است که بعضاً با بعضی افزایش‌ها رو به رو است و به نظر می‌رسد که در بعضی موارد، این خودروسازان هستند که از حاشیه بازار تبعیت می‌کنند.

گزارش میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که بعضی انواع خودروها نسبت به هفته پیش با افزایش مجدد قیمت رو به رو شده و البته بعضی فعالان بازار، دلیل آن را قیمتهای اعلامی از طرف خودروسازان می‌دانند؛ البته بعضی از این قیمت‌ها از طرف خودروسازان اصلاح و اعلام شد که مشکل نرم افزاری بوده و قیمت خودروها افزایشی نداشته است، در حالیکه همین اعلام چند ساعته قیمت هم به بازار سیگنال‌هایی را مخابره کرد که در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شد و تنها دست دلالان را در این رابطه بازگذاشت.

به هر حال قیمت خودرو همچنان در بازار حباب دارد و خیلی از کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رفتار خودروسازان در بازار و اصلاح شبکه فروش خودرو به طور قطع می‌تواند این بازار را سامان دهد.

خودروسازان برآوردهای فروش خود را افزایش دادند

بر اساس آخرین آماری که اخیراً منتشر شده است، خودروسازان پیش‌بینی کرده‌اند که امسال علیرغم اینکه خیلی از بازارها دچار رکود هستند، فروش بیشتری داشته باشند؛ ولی این فروش بیشتر که در نتیجه تولید بیشتر خواهد بود، به طور قطع با چشم‌انداز سودآوری طراحی شده و به نظر نمی‌رسد که قیمت خودروها وضعیت بسامانی را تجربه کند؛ کما اینکه امسال که به گواه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور بیشتر شده و بخشی از کاهش تولید سال ۹۷ هم جبران شده است، قیمت خودرو همچنان بالا است و نسبت به سال پیش، از افزایش بیشتری برخوردار است.

بر اساس اعلام ایران خودرو، برآورد فروش امسال این خودروساز ۵۸۰ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال اخیر ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ ولی همین میزان فروش نسبت به سال ۹۶ از رشد ۱۷.۵ درصدی برخوردار بوده است.

در عین حال شرکت خودروسازی سایپا هم پیش بینی کرده تا در سال جاری ۴۸۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو به فروش برساند که فروش آن نسبت به سال ۹۷ معادل ۶۱.۷ درصد و نسبت به سال ۹۶ هم ۶.۴ درصد افزایش دارد. این در حالی است که قیمت خودروهای هر دو خودروساز در سال جاری نسبت به سال اخیر، با افزایش رو به رو بوده و تا اندازه‌ای تب تقاضا هم فروکش کرده است.

همچنین پارس خودرو هم پیش بینی کرده تا در سال جاری ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو به فروش برساند که نسبت به سال ۹۷ معادل ۳ درصد رشد و نسبت به سال ۹۶ کاهش ۳۹.۷ درصدی داشته است. طبق پیش‌بینی این مجموعه، فروش پراید این شرکت در سال‌جاری به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید. با توجه به برآورد پارس‌خودرو، فروش پراید طی امسال و نسبت به سال ۹۶ نزدیک به ۴۸ هزار دستگاه رشد خواهد کرد که نشان از صعود ۳۶.۵ درصدی دارد.

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar