برندگان قرعه کشی خودرو چه کسانی هستند؟

سه شنبه 20 خرداد 99 ساعت 11:12
برندگان قرعه کشی خودرو چه کسانی هستند؟

طی چند روز گذشته قرعه کشی پیش فروش ثبت نام دو گروه خودروساز سایپا و ایران خودرو به اتمام رسید و ۲۵ هزار نفر در این طرح برنده شدند، اما بسیاری از ثبت نام کنندگانی که نام آنها از این قرعه خارج نشد این سوال را می پرسند که برندگان چه کسانی بودند و آیا این سیاست دو شرکت باعث کاهش قیمت خودرو خواهد شد؟

یکی از ثبت نام کنندگان این طرح برای شرکت ایران خودرو، می گوید: من و همسرم در این طرح ثبت نام کردیم، اما گویا شانسی برای برنده شدن نداشتیم و اکنون ناچاریم از بازار آزاد خریداری کنیم.

یکی دیگر از ثبت نام کنندگان که به گفته خود در طرح ایران خودرو به نام پسرش ثبت نام کرده بود، هم گفت: از اواخر سال پیش به دنبال خرید خودرو برای پسرم بودم، اما نوسان بازار بسیار زیاد بود و هر روز قیمت ها رو به افزایش رفت، بنابراین تصمیم گرفتم شانس خود را در این طرح امتحان کنم که متاسفانه نام ما از این قرعه خارج نشد.

یکی دیگر از ثبت نام کنندگان طرح سایپا هم ، گفت: هرچند من و همسرم دو خودرو داشتیم، اما برای پسرم در این طرح ثبت نام کردیم اما شانسی در این قرعه کشی نداشتیم و ناچاریم از بازار آزاد خرید کنیم.

تاثیر اندک طرح های پیش فروش بر بازار آزاد

یکی از بنگاه داران اصفهان هم در خصوص دو طرح اخیر گروه های خودروساز گفت: این طرح ها تا حدودی باعث کم شدن قیمت خودرو در بازار شده است، اما باید دید تا چه میزان قیمت کاهش داشته است. به عنوان مثلا خودرویی که ۱۰ برابر گران شده با اجرای این طرح‌ها در بازار آزاد تن‌ها ۲۰ درصد ارزان شده است.

وی با اشاره به این‌که هنوز قیمت خودرو در بازار بسیار بالاست، گفت: خودرویی که دو سال پیش ۵۰ میلیون تومان بود اکنون به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است، مثلا پژو پارس ۴۰ میلیونی با نوسانات بازار به ۲۰۰ میلیون تومان رسید که این طرح ها تن‌ها ۲۰ میلیون از قیمت آن در بازار آزاد کم کرد.

طرح هایی که به صورت مُسکن عمل می کند

بنگاه دار دیگری با اعتقاد بر این‌که طرح‌های پیش فروش دو خودروساز تاثیری در ثبات و آرامش بازار ندارد و تن‌ها به طور مُسکن عمل می‌کند، گفت: تجربه سال‌های اخیر نشان داده دولت و گروه های خودروساز مُسکنی به بازار خودرو تزریق می‌کنند و یکی دو ماه قیمت ها افت پیدا می کند، اما بعد از مدتی شرایط بازار ملتهب‌تر از گذشته خواهد شد.

وی مدعی است، تمام خودروهایی که اکنون در طرح های گوناگون خرید و فروش می‌شود پیش از این توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولید و در پارکینگ‌های آنها خاک می‌خورد. درست است که مردم به خاطر کاهش ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می کنند، اما در نهایت توان خرید و احتکار ۲ یا ۳ خودرو را دارند.

وی هم‌چنین گفت: در حالی‌که نمایندگی‌های دو گروه خودروساز محصولی برای فروش ندارند، اما همان خودرو در بازار آزاد و یا سایت‌ها مختلف مانند دیوار، شیپور، باما و ... با قیمت روز به وفور یافت می‌شود.

امید مردم به دلال بازی در بازار خودرو

بنگاه دار دیگری با اشاره به ایرادات طرح پیش فروش خودرو ، تاکید کرد: متاسفانه مردم به امید همین دلال بازی ها و سود در این طرح‌ها ثبت نام می کنند.

وی گفت: طرح پیش فروش خودرو و قرعه کشی آن راهکار اشتباهی برای ثبات این بازار است، چون که اگر فردی برای مصرف نیاز به خودرو داشته باشد باید با مراجعه به نمایندگی حداکثر بعد از یک ماه خودروی مورد نظر خود را تحویل بگیرد نه این‌که ماه‌ها و بیش از یک سال در نوبت انتظار باشد.

این بنگاه‌دار با اشاره به اینکه شرکت های سایپا و ایران خودرو هنوز تعهدات دو سال پیش خود را تحویل نداده‌اند، تصریح کرد: این طرح ها تن‌ها مُسکنی برای التهاب بازار است. به عنوان مثال خودرو پژوپارس اکنون از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۴۰ یا ۱۳۵ میلیون تومان تومان کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: مُسکن بازار خودرو و طرح های پیش فروشی تنها تا دو ماه اثر خواهد داشت و مجددا بازار به همان روال قبل برمی گردد.

وی با ذکر اینکه کمبود خودرو در بازار آزاد نداریم و مردم تن‌ها برای اینکه پول شان بی ارزش نشود اقدام به خرید خودرو می کنند، گفت: اگر قیمت خودرو کاهش یابد افراد خودروهای انبار شده خود را برای فروش وارد بازار می کنند.

بنگاه دار دیگری هم با اعتقاد بر اینکه اگر ایران خودرو و سایپا به تعهدات خود عمل کنند احتمال کاهش قیمت خودرو در بازار وجود دارد، یادآور شد: هم اکنون قیمت خودرو نسبت به ماه اخیر نه تن‌ها کاهش نداشته بلکه افزایش داشته است و تن‌ها حباب خودرو اندکی خالی شده است.

وی با انتقاد بر اینکه خودرو در کشور قیمت گذاری نمی شود، گفت: متاسفانه طی دو سال اخیر سیاست گذاران کشور نتوانسته اند قیمت خودرو را مشخص و اصلاح کنند و دلیل آن دلال بازی در بازار حتی توسط گروه های خودروساز است.

طرح های ثبت نامی خودرو و قرعه کشی، راهکار مشکل نوسانات شدید بازار خودرو نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان نیز در این باره به ایسنا، گفت: در عمل این گونه طرح های ثبت نامی خودرو و قرعه کشی آن راهکار مشکل نوسانات شدید بازار خودرو نیست، چون که در عمل خودرویی وجود ندارد.

حمیدرضا قندی اظهار کرد: با وجودی که حدود ۷ میلیون نفر در طرح قرعه کشی دو شرکت خودروساز ثبت نام کردند، اما امروز بسیاری این سوال را می پرسند که چه کسی در قرعه کشی خودروهای دو شرکت خودروساز برنده شد؟ در حالیکه از هر ۲ هزار نفر یک نفر برنده شد.

وی به پیش فروش جدید دو گروه خودروساز هم اشاره کرد و گفت: این پیش فروش هم دردی از بازار خودرو دواء نمی کند، چون که تا یک سال آینده خودرویی به دست مصرف کننده نمی رسد.

قندی با تاکید بر اینکه مصرف کننده واقعی خودرو در زمان نیاز و به طور قطع از بازار آزاد خرید می کند، اظهار کرد: از سوی دیگر افرادی که در بازار آزاد، خودرو خود را معامله می کنند، آن را به قیمت روز بازار و نه کارخانه می فروشند.

وی با تاکید بر این‌که طرح قرعه کشی و پیش فروش خودرو هیچ تاثیری بر بازار آزاد نداشته است، گفت: با توجه به اینکه خودرویی تحویل مردم نشده، پیش بینی می‌شود قیمت خودرو در آینده مجددا افزایش یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با ذکر این‌که اکنون با حرف و وعده قیمت خودرو تا حدودی کاهش یافته است، تاکید کرد: متاسفانه سایپا از سال ۹۷ و ایران خودرو از سال ۹۸ هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند و اگر این تعهدات مجددا بیشتر شود احتمال افزایش و انفجار قیمت خودرو وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به یک ماه اخیر کاهش یافته البته این کاهش مربوط به حباب خودرو بوده و قیمت خودرو هنوز ارزان نشده است، تاکید کرد: اگر دو گروه خودروساز تعهدات خود را عمل نکنند احتمال افزایش قیمت خودرو هم‌چنان وجود دارد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar