روند کاهشی قیمت خودرو در بازار ادامه خواهد داشت

سه شنبه 9 دی 99 ساعت 12:30
روند کاهشی قیمت خودرو در بازار ادامه خواهد داشت

همین چند ماه قبل بود که هر روز در سایت‌های خبری و صفحات مجازی قیمت لحظه‌ای خودرو بسیار داغ شده بود و میلیونی بالا می‌رفت، پراید بیشتر از صد میلیون تومانی به تیتر اخبار رسیده بود و در این بین هم بساط دلالی خودرو داغ بود.

افزایش قیمت‌ها هم مربوط به خودروهای داخلی بود و هم خارجی که البته در خودروهای خارجی پا به پای دلار بالا می‌رفت و در بازار خودروهای داخلی هم اختلاف چند ۱۰ میلیونی بین قیمت بازار و درب کارخانه دیده می‌شد.

این آشفتگی چند ماهی ادامه داشت و مثل تجربه همه این سال‌ها که هر زمان چیزی گران می‌شود، مردم بیشتر برای خرید آن راغب می‌شوند، بازار خرید و فروش خودرو هم حسابی داغ بود و البته خیلی‌ها هم سودهای میلیونی و میلیاردی در این بین به جیب زدند.

با فروکش کردن تدریجی التهاب دلار طی چند وقت گذشته، روند کاهشی قیمت خودرو هم در بازار آغاز شد و این کاهش برای خودروهای خارجی بسیار محسوس‌تر بود، اما خودروهای تولید داخل را هم در بر گرفت.

این روند کاهشی ادامه دارد و حالا همه چشم انتظار ارزان شدن بیشتر خودرو هستند و همین امر موجب شده بسیاری برای خرید خودرو دست نگه دارند تا بازار به ثبات برسد و از همین رو مدتی است خرید و فروش از رونق افتاده و نمایشگاه‌های اتومبیل دچار رکود شده اند.

آنطور که گفته می‌شود در بعضی محصولات حتی قیمت بازار از قیمت درب کارخانه هم پایین‌تر آمده و خریدار ندارد.

فرید عزیزی از فعالان بازار خودرو، با اشاره به رکودی که در بازار خودرو و به تبع آن نمایشگاه‌های اتومبیل حاکم شده، گفت: از زمانی که قیمت خودرو کاهشی شده همه دست نگه داشته اند تا قیمت‌ها باز هم پایین‌تر بیاید و خرید و فروش چندانی انجام نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: خرید و فروش‌های موردی هم که داریم عمدتا یا مربوط به افرادی است که نیاز مالی دارند و خودرو می‌فروشند و یا خرید خودرو برای آنها ضروری است.

عزیزی با ذکر اینکه عرضه خودرو زیاد و خریدار آن کم است، یادآور شد: بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا قیمت‌ها پایین‌تر نرفته خودروی خود را بفروشند، از طرف دیگر خریداران منتظر ارزان‌تر شدن خودرو هستند تا زیان نکنند.

این فعال بازار خودرو با ذکر اینکه در گذشته بخشی از خرید و فروش‌های خودرو هم مربوط به واسطه‌ها و با هدف درآمدزایی و سود بود، یادآوری کرد: اکنون که قیمت خودرو پایین آمده خرید و فروش در این بخش هم متوقف شده است.

وی معتقد است، تجارب گذشته نشان می‌دهد این روند چندان ماندگار نیست و به زودی با به ثبات رسیدن قیمت‌ها بازار دوباره رونق خواهد گرفت، اما هرگز به رونق زمانی که قیمت‌ها بالا و بساط واسطه‌گری داغ بود، نخواهد رسید.

کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو در بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو کرمانشاه هم با اشاره به کاهش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو در بازار طی حدود یک ماه گذشته، گفت: قیمت خودرو هنوز هم مقداری حباب دارد.

رضا سلیم ساسانی، از آغاز روند کاهشی قیمت خودرو در بازار کرمانشاه مانند سراسر کشور طی یک ماه گذشته خبر داد و اظهار کرد: اگرچه میزان کاهش قیمت برای خودروهای مختلف متفاوت است، اما قیمت خودروهای ایرانی به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد و قیمت‌ خودروهای خارجی هم نزدیک به ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه  داد: اگرچه امکان پیش‌بینی دقیق وضعیت بازار خودرو در آینده وجود ندارد، اما این احتمال هست که روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو کرمانشاه قیمت کنونی خودرو در بازار را همچنان دارای حباب دانست و یادآور شد: به نظر می‌رسد اگر مقدار دیگری کاهش قیمت داشته باشیم، این حباب از بین برود.

سلیم ساسانی با ذکر اینکه این کاهش قیمت رخ داده در بازار خودرو به نفع خریدار و مصرف کننده است، یادآوری کرد: خودرو هم در ایامی که گران شده بود خریدار خود را داشت و هم هم اکنون مشتری در بازار وجود دارد.

وی تاکید کرد: البته به خاطر بعضی از شرایط مانند پایین بودن قدرت خرید مردم، شرایط بیماری کرونا و همچنین انتظار برای کاهش بیشتر قیمت خودرو، نمایشگاه‌داران هم اکنون مقداری در شرایط رکود هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل کرمانشاه سپس به اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و درب کارخانه اشاره کرد و افزود: با وجود روند کاهشی که در یک ماه اخیر در قیمت‌های بازار داشتیم، هنوز در بعضی خودروها تفاوت قیمت قابل توجهی بین خودرو در بازار و درب کارخانه وجود دارد و قیمت بازار آزاد مقداری بالاتر است.

سلیم ساسانی با ذکر اینکه این اختلاف قیمت برای خودروهای گوناگون متفاوت است، اضافه کرد: برای مثال برای خودرو ۲۰۶ تیپ دو این اختلاف قیمت به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

وی در پایان از فعالیت نزدیک به ۲۷۰ نمایشگاه اتومبیل سبک و سنگین در شهر کرمانشاه خبر داد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar