عامل اصلی نابسامانی بازار خودرو

دوشنبه 24 شهریور 99 ساعت 11:28
عامل اصلی نابسامانی بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو خبر داد که به زودی در کمیسیون صنایع مطرح خواهد شد و گفت: معضل اصلی بازار خودرو، ورود حجم بالای نقدینگی است.

حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به التهاب و افزایش قیمت اخیری که در بازار خودرو شاهد هستیم، اظهار کرد: مهمترین عاملی که موجب نابسامانی بازار خودرو شده، ورود نقدینگی مردم است.

وی با ذکر اینکه این معضل فقط مختص به بازار خودرو نیست و هرچند وقت یکبار سایر بازارها مانند طلا، مسکن و ... را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، یادآوری کرد: مردم برای حفظ ارزش پول خود تلاش می‌کنند پول نقد نگهداری نکنند و این نقدینگی هربار یکی از بازارها را دچار آشفتگی می‌کند.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی تنها راهکار برون رفت از این آشفتگی را  هدایت نقدینگی موجود در دست مردم به سمت تولید دانست که اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به همراه دارد و یادآور شد: البته بازار سرمایه هم می‌تواند محل مناسبی برای ورود بخشی از این نقدینگی، اما به صورت مدیریت شده باشد.

حسینی‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان هم در افزایش قیمت‌ها نقش دارند، عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد نگهداری خودرو از طرف خودروسازان برای اینکه قیمت‌ها بالا برود، علت اصلی گرانی‌ها باشد.

وی تاکید کرد: اکنون بخش زیادی از افزایش قیمت خودرو مربوط به حاشیه سود چشم‌گیر آن در بازار آزاد نسبت به درب کارخانه است که چندان در اختیار خودروسازان نیست.

وی معتقد است، تنها کاری که خودروسازان می‌توانند در این وضعیت بازار انجام دهند افزایش تولید خودرو به منظور تامین درخواست بازار و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: البته برای این منظور باید سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید در صنعت خودروسازی نیز مدنظر قرار بگیرد.

حسینی‌کیا همچنین از برنامه مجلس برای ساماندهی بازار خودرو هم خبر داد و عنوان کرد: طرحی در حال آماده شدن است که به زودی در کمیسیون صنایع و معادن مطرح و جزییات آن بررسی خواهد شد و در نهایت پس از تصویب نهایی آماده اجرا توسط بخش‌های مختلف می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد، اجرای این طرح تا حدودی نابسامانی بازار خودور را مرتفع کند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar