علت اختلاف قیمت دنا پلاس با توربو چیست؟ / قیمت گذاری شورای رقابت عادلانه است

سه شنبه 18 شهریور 99 ساعت 10:40
علت اختلاف قیمت دنا پلاس با توربو چیست؟ / قیمت گذاری شورای رقابت عادلانه است

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه وظیفه این شورا تنظیم دستورالعمل قیمت است، گفت: این شورا تلاش می‌کند با تنظیم دستورالعمل، قیمت تعادلی باشد و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

رئیس شورای رقابت گفت: این شورا تلاش می‌کند با تنظیم دستورالعمل، قیمت تعادلی باشد و به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

رضا شیوا ادامه داد: از اردیبهشت امسال که مسئولیت تنظیم دستورالعمل قیمت از وزارت صمت، مجددا به شورای رقابت برگردانده شد، نزدیک به ۱۴ ماه پیش از آن هیچ کدام از خودرو‌ها افزایش قیمتی نداشتند.

وی با ابراز اینکه "دستورالعمل را برای همه خودرو‌ها صادر کردیم"، گفت: قیمت‌هایی را که اعلام کردیم هم برای مصرف‌کننده و هم تولیدکننده، عادلانه است.

شیوا با یادآوری اینکه "قیمت اعلامی ما با بازار آزاد اختلاف زیادی دارد"، افزود: وظیفه شورای رقابت این است که در برابر کالا‌های انحصاری، قیمت عادلانه را اعلام و متقاضی واقعی را پیدا کند، بنابراین شرط‌های زیادی برای خرید خودرو گذاشتیم، اما با این حال معلوم نیست که؛ آیا همه کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند متقاضی واقعی خودرو‌ها هستند یا نه؟

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون سود منطقی، نزدیک به ۱۰ درصد و هزینه مالی حداکثر تا ۵ درصد را برای خودروسازان و هزینه معاملات به خاطر وضع فوق‌العاده کنونی را در نظر گرفتیم و کاهش ۲ و نیم درصد بهره‌وری را انجام ندادیم و فعلاً با توجه به وضع ویژه کنونی، کیفیت را هم دست نگه‌داشتیم.

شیوا همچنین گفت: خودروسازان, ۱۷ درصد سود تعیین کرده بودند، اما شورای رقابت, ۱۰ درصد سود و ۵ درصد هم هزینه مالی در نظر گرفت بنابراین اختلاف زیادی با خواسته‌های خودروسازان نداریم.

وی با یادآوری اینکه محاسبه تورم با بانک مرکزی است، ادامه داد: انتظار این است که هر خودروساز حداقل برای نیاز سه ماه خود، کالا داشته باشد به همین خاطر افزایش‌ها را برای هر سه ماه یک‌بار در نظر گرفتیم.

شیوا با ذکر اینکه "وضع کشور و ارتباط ما با خارج، ویژه است"، اضافه کرد: از نظر علمی و محاسباتی، امکان قیمت‌گذاری خودرو به طور روزانه وجود ندارد و نمی‌شود هر ماه قیمت‌ها را تغییر داد.

شیوا گفت: از زمانی که قرعه‌کشی خودرو آغاز شد شکایت‌های مردمی حذف شده و قرعه‌کشی خودرو بهترین مدل در وضعیت فعلی است.

وی در خصوص خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات افزود: دناپلاس توربوشارژ اتومات با دناپلاس نزدیک به ۱۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و در دناپلاس توربوشارژ اتومات حداقل سی قطعه نسبت به دناپلاس اضافه شده که قیمت این قطعات توسط بازرس مستقل شرکت تأیید شده است.

رئیس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو‌های جدید هم گفت: این خودرو‌ها هنوز به بازار نیامده‌اند، اما به ‌محض ورود قیمت‌گذاری خواهند شد.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar