فرمول جدید قیمت ‌گذاری خودرو به نفع خودروسازان و مصرف کنندگان است

شنبه 20 دی 99 ساعت 13:38
فرمول جدید قیمت ‌گذاری خودرو به نفع خودروسازان و مصرف کنندگان است

چندی قبل و بر اساس اعلام شورای رقابت، فرمول قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل تغییر کرد. بر این اساس خودروها تقسیم بندی شده و قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ بر اساس فرمول قبلی محاسبه می شود، اما برای سایر خودروها روند جدیدی در نظر گرفته شده است.

پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتو ماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو s5 دستی، هایما توربو s7 اتوماتیک، k131، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته  خودروهایی هستند که قیمت گذاری جدید برای آنها در نظر گرفته شده است. برای این دسته از خودروها، قیمت به نوعی بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه خواهد شد.

همچنین مقرر شده خودروسازان تا ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود را افزایش دهند تا پاسخگوی تقاضای خودرو در بازار باشد.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان کشور فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را هم به نفع خودروسازان و هم به نفع مصرف  کننده می داند و معتقد است در صورت اجرای دقیق و درست می‌تواند به کاهش قیمت خودور در بازار هم کمک کند.

بابک کریمخان با ذکر اینکه در زمینه قیمت‌گذاری خودرو همواره با مشکل مشتریان و انتظار مردم رو به رو بودیم، اظهار کرد: بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه انتظار داشتند قیمت خودرو بگونه‌ای باشد که توان دسترسی و خرید خودرو را داشته باشند، از طرف دیگر سابقه خودروهای ارزان قیمت قبل که محدوده قیمتی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان داشت همچنان در ذهن مردم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون که قیمت خودروها افزایش پیدا کرده و دیگر خودروی زیر صد میلیون تومانی نداریم و قیمت برخی از خودرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون و حتی بالاتر هم رفته، بسیاری از اقشار کم درآمد دیگر امکان خرید خودرو را ندارند و از همین رو در تمام تصمیم‌گیری‌ها باید به طوری عمل می‌شد که قیمت خودروها رشد چندان زیادی نداشته باشد.

این کارشناس بازار خودرو یادآوری کرد: از طرف دیگر خودروسازان با افزایش هزینه‌های تولید قابل توجه رو به رو شدند و اجازه بالابردن قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌ها به آنها داده نمی‌شد.

کریمخان با اشاره به سیاستی که خود خودروسازان برای مدیریت بازار خودرو پیشنهاد دادند و اکنون مورد تایید قرار گرفته، تاکید کرد: بر اساس این طرح خودروها دو دسته می‌شوند، دسته اول خودروهای با قیمت پایین‌تر هستند که بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد قرار می‌گیرند و قیمت‌گذاری این خودروها با دولت خواهد بود، اما قیمت خودروهای گران قیمت‌تر که بعضی توان خرید آن را دارند از سوی خودروسازان و متناسب با قیمت بازار تعیین خواهد شد.

وی معتقد است، با این طرح هم خودروهای با قیمت پایین‌تر در دسترس اقشار کم درآمد خواهد بود و هم فکری به حال زیان کارخانه‌های خودروسازی شده است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان کرمانشاه یادآور شد: با این روند زیانی که خودروسازان در تولید خودروهای ارزان قیمت متحمل می‌شوند به صورت سرجمع در خودروهای گران قیمت‌تر تا حدودی جبران می‌شود.

کریمخان اجرای این طرح را کمکی هم به صنعت قطعه‌سازی کشور  دانست که تحت تاثیر زیان انباشته خودروسازان بودند.

وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح افزایش تا حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو از طرف خودروسازان هم دیده شده، اظهار کرد: بر اساس فرمول قبلی قیمت‌گذاری هرچقدر خودروسازان تولید را افزایش می‌دادند زیان آنها هم بالاتر می‌رفت، اما با فرمول جدید امکان افزایش تولید فراهم خواهد بود، چون تیراژ بیشتر برای آنها مقرون به صرفه است.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان کشور افزایش تولید خودرو را زمینه‌ساز کاهش تقاضا در بازار دانست که موجب می‌شود تشنگی بازار خودرو تا حدودی برطرف شود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar