نوسازی ناوگان تاکسیرانی و افزایش قیمت خودرو

شنبه 27 آذر 00 ساعت 11:21
نوسازی ناوگان تاکسیرانی و افزایش قیمت خودرو

طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد، اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی، اختلاف خودرو ساز با گمرک، کمبود قطعات، بدقولی های خودرو سازها، افزایش قیمت خودرو و عمل نکردن خودرو ساز به تعهداتش موجب شد که بارها روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کند و یا متوقف شود و یا اینکه دوباره با سرعت کمتر روند نوسازی ادامه یابد.

سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی  پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می توان گفت، طرح نوسازی تاکسی ها را چند بار کند و یا متوقف کرد.

گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتر رفتن آن هستیم موجب شده که خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هر روزه قیمت برای تحویل تاکسی های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلان شهرها می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور از ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۴ تا اول آذر سال جاری در مجموع ۸۳ هزار و ۲۷۶ دستگاه تاکسی نوسازی شده و در همین مدت نیز ۹۴ هزار و ۴۰۶ دستگاه تاکسی هم در مجموع اسقاط شده که ۱۱ هزار و ۱۳۰ تاکسی هم اسقاط بدون جایگزین بوده است.

از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می شد و اما در حال حاضر در بحث فرسودگی ناوگان تاکسیرانی با توجه به مصوبه دولت، تغییراتی رخ داد و اکنون دیگر سن مطرح نیست و اگر خودرویی دو بار نتواند معاینه فنی را پاس کند به شرایط فرسودگی رسیده است.

اکنون بیش ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده اند که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید و ۳۱۸ هزار تاکسی در کشور و بیش از ۷۶ هزار دستگاه تاکسی هم در تهران فعال هستند و مسافران را جابه جا می کنند.

برای سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برنامه ریزی شده که نوسازی شود که تا کنون ۵ هزار و ۳۰۰دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

در حال حاضر موضوعی که موجب شده طرح نوسازی تاکسی ها به کندی پیش برود افزایش قیمت خودرو است که بارها توسط مسوولان ذیربط خواسته شده که در زمینه تعدیل قیمت خودرو برای ناوگان تاکسیرانی همکاری و مساعدت داشته باشند و تدابیری اندیشده شود تا قیمت تمام شده خودرو برای تاکسی ها با خودروهای شخصی تفاوت داشته باشد یا اینکه اولویت و یا امتیازی در این زمینه برای آنها درنظر گرفته شود.

از آنجایی که رانندگان تاکسی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و توان پرداخت قیمت بالای خودرو در بحث نو سازی ناوگان تاکسیرانی را ندارند و از سویی دیگر شیوع کرونا و رعایت پروتکل ها ی بهداشتی وکاهش رفت و آمد در جامعه موجب کسادی کسب کارشان شده و همچنین نبود تسهیلات بانکی با سود قابل قبول و گاهی فقط در سه کلان شهر مشهد، تهران و اصفهان و آن هم توسط شهرداری ها تسهیلاتی برای نوسازی در نظر گرفته شده، همه دست به دست هم داده تا طرح نوسازی تاکسی ها خیلی کند ادامه یابد و تا جایی که موجب شده است که اتحادیه تاکسیرانی با صدور اطلاعیه ای نسبت به افزایش  قیمت تمام شده خودرو اعتراض کند.

اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پی افزایش‌های ۲۴ میلیون تومانی قیمت خودرو تاکسی توسط خودروسازان واکنش نشان داده و به این وضعیت اعتراض کرده است.

مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیزدر همین پیوند روز شنبه در پی افزایش قیمت خودروهای مورد استفاده در حوزه تاکسیرانی گفت: نوسازی تاکسی‌های فرسوده با مشکلاتی مانند افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و از سوی دیگر، بحث پرداخت نشدن تسهیلات از سوی بانک‌ها روبه‌رو بوده که فرآیند نوسازی را با مشکلات جدی همراه کرده است.

وی افزود: روند نوسازی تاکسی های فرسوده به دلیل افزایش پی در پی قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷ روندی کند و قطره چکانی داشته است. از سال ۱۳۹۶ تا تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۳۱۶ درصدی قیمت پژو و ۳۶۹ درصدی قیمت سمند بودیم که با این نوسان قیمت و بدون تسهیلات ارزان قیمت، رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت ها را ندارند.

ضامنی در اعتراض به این افزایش قیمت گفت: در کشور از تاکسی به عنوان وسیله شبه حمل و نقل همگانی استفاده می‌کنیم، کرایه این ناوگان را به دلایل مختلف اجتماعی و تأثیر آن بر زندگی مردم همواره کنترل کرده و چارچوب نظارتی بر آن حاکم است اما در بخش حمایت از تاکسیران در زمان خرید خودرو همانند خرید خصوصی و خودرو شخصی با آن برخورد می‌کنیم و در این بین نکته‌ای که مغفول مانده حمایت از قشر زحمتکش تاکسیرانانی است که دارای تاکسی فرسوده بوده و امیدوار به تعویض و نوسازی خودرو خود هستند.

وی ادامه داد: تغییر فصلی افزایش قیمت خودرو آن هم به میزان اعلامی مشکلاتی را به دنبال دارد. از ابتدای آذر ماه صدور پیش فاکتور برای راننده‌ها به بهانه اینکه قرار است اصلاح قیمت صورت بگیرد متوقف شد و هفته گذشته این اصلاح قیمت با افزایش ۱۸ درصدی صورت پذیرفت به طوری که خودروی سمند ۲۴ میلیون تومان و خودروی پژو ۲۱ میلیون تومان افزایش داشته و این اضافه مبلغ برای راننده تاکسی که هرچه داشته فروخته تا بلکه خودروی فرسوده خود را نوسازی کند قطعا سخت و تأمین مابه التفاوت جدید برای راننده به نوعی در زمان اندک غیر ممکن و قابلیت اجرای فرایند نوسازی از آنها سلب می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: با توجه به رویکرد دولت جدید در حمایت از اقشار آسیب پذیر، از مسوولان درخواست می‌شود در چارچوب تکالیف قانونی تعریف شده و با نگاه ویژه در حمایت از زحمتکشان عرصه حمل و نقل شهری نسبت به پیش بینی سیاست های حمایتی در این بخش اقدام کنند و همچنین با توجه به سهم اندک ناوگان مورد نیاز در حوزه تاکسیرانی نسبت به کل تولیدات خودروساز که کمتر از دو درصد است، لازم است تا خودرو سازان در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود حداقل از تغییر قیمت خودرو به صورت فصلی در حوزه تاکسیرانی همانند شخصی خودداری کنند.

افزایش قیمت خودرو، چالش اصلی نوسازی ناوگان تاکسیرانی است

ضامنی گفت: دلیل متوقف شدن صدور پیش فاکتور برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سوی خودروساز، اصلاح قیمت ها و اعلام قیمت جدید اعلام شده و تا کنون هیچ امکان صدور پیش فاکتوری برای نوسازی برای تاکسی ها باز نشده است.

وی ادامه داد:‌ رانندگان تاکسی که از قبل فرآیند نوسازی تاکسی را انجام داده بودند با افزایش قیمت خودرو مواجه شدند و حدود ۲۵ میلیون تومان باید مبلغ اضافی نسبت به پیش بینی خود پرداخت کنند و به طور قطع تامین این مبلغ برای آنها که از قشر آسیب پذیر هستند، دشوار است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری گفت: خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ خودروهایی هستند که در طرح نوسازی تاکسی تا پایان سال قرار دارند و قیمت پژو ۴۰۵ و سمند پیش از این حدود ۱۳۱ و ۱۳۸ میلیون تومان بود و در حال حاضر متقاضیان نوسازی تاکسی باید با اعمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خودرو را خریداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ارزش گواهی اسقاط خودرو فرسود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بسته به نوع خودرو تاکسی فرسوده است و در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد هم توسط شهرداری ها این شهرها ۹۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات بانکی پرداخت می شود، اما در باقی شهرها راننده تاکسی باید قیمت تاکسی را نقدی پرداخت کند.

ضامنی اعلام کرد: در ادامه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از ابتدای امسال تا کنون ۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و امیدواریم که تا پایان سال به هدفگذاری ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برای نو سازی برسیم.

وی به تشکیل قرارگاه عملیاتی توسعه و تامین ناوگان و تجهیزات مدیریت شهری و روستایی در وزارت کشور در خصوص سازماندهی و هم افزایی برنامه ها و فعالیت های مرتبط با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و تاسیسات و تجهیزات مدیریت پسماندها، اشاره و تاکید کرد: یکی از اقدامات و کارهای اصلی که قرار است در این قرارگاه پیگیری و انجام شود، موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و  بخصوص تاکسی ها است که امیدواریم شاهد افزایش اقدامات در این زمینه باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری افزود: توقع ما این است در راستای تحقق قانون هوای پاک و تبصره ماده ۸این قانون تسهیلات چهار درصدی به رانندگان تاکسی در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اعطا شود زیرا رانندگان توان پرداخت قیمت بالای خودرو را ندارند و در عین حال ناوگان تاکسیرانی هم پیر و فرسوده است.

افزایش قیمت تاکسی در چارچوب ضوابط ستاد تنظیم بازار است
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اما در مورد افزایش قیمت تاکسی ها نیز گفت: افزایش قیمت تاکسی‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات حاکم و دستورالعمل ستاد تنظیم بازار انجام شده و به هیچ عنوان تصمیم ایران‌خودرو نبوده است.

سهیل معمارباشی افزود: در این زمینه، اگر ایران‌خودرو تعهدی به خریداران تاکسی داشته یا قرارداد با قیمت قطعی بوده است، در همان چارچوب انجام خواهد شد، اما اگر قرارداد به قیمت روز بوده، مشمول افزایش قیمت خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌این افزایش قیمت بر مبنای تورم موجود در کشور، همچنین تورم مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و غیره بوده که با اجازه ستاد تنظیم بازار اعمال می‌شود.

معمارباشی تصریح کرد: مقرر بود شرکت ایران‌خودرو، خودروهایی که جنبه مصرف عمومی داشته را با یک سری تسهیلات به متقاضیان ارائه دهد و از جمله هشت درصد کمتر محاسبه کند.

وی ادامه‌ داد: همچنین مقرر بود جلسه‌ای با مدیرعامل تاکسیرانی و در ادامه با ایران‌خودرو در این زمینه داشته باشیم، زیرا تفاهم‌نامه‌ای بین دو طرف وجود دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar