پارامترهای افزایش قیمت خودرو از بین نرفته است

چهارشنبه 14 اسفند 98 ساعت 11:41
پارامترهای افزایش قیمت خودرو از بین نرفته است

به عقیده یک کارشناس صنعت خودرو، علیرغم اینکه شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و منتظر روال افزایشی قیمت خودرو در روزهای پایانی سال بودیم، ویروس کرونا، تأمین قطعات چینی و خطوط تولید خودروسازان را تا حدودی کاهش داد و موجب شد خریداران به جهت حفظ سلامتی خود خانه‌نشین شوند. اما نباید فراموش کرد که پارامترهای افزایش قیمت خودرو از بین نرفته‌اند.

طی یک ماه گذشته بازار خودرو بالا و پایین زیادی به خود دید و پس از یک شیب تند صعودی، از دو هفته پیش مسیر قیمتی خود را تغییر داد و کاهشی شد. حال باتوجه به اینکه روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذاریم، رفتار بازار در روزهای آینده که هرساله در این ایام شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت‌ها بودیم، مبهم است.

در این زمینه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو، اظهار کرد: به رغم آنکه شکاف بین عرضه خودرو و تقاضای بازار به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده است، گویا گروه‌های خودروساز برخلاف روزهای پایانی سال‌های اخیر، این روزها انگیزه و رمق کافی برای شکستن رکوردهای پیشین خود را ندارند.

وی افزود: در واقع کمبود نقدینگی در گروه‌های خودروساز از یک طرف و محدودیت‌های تأمین قطعه از چین و متعاقباً ترخیص آنها از گمرک از طرف دیگر، خطوط تولید این شرکت‌ها را تاحدودی نسبت به ایام مشابه در سال‌های پیش متوقف کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: علاوه براین، بیشتر شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، نرخ برابری ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی و هم میزان نقدینگی در کشور از وضعیت مساعدی برخوردار نیستند؛ بنابراین با وجود این شرایط انتظار می‌رفت قیمت خودرو در روزهای پایانی سال افزایشی باشد تا کاهشی. اما فقط یک دلیل و آن هم عقب‌نشینی خریداران خودرو و کاهش تقاضای خودرو، بی اثر شدن تمامی پارامترهای مؤثر در افزایش قیمت خودرو را به دنبال آورد.

فروشندگان باید به ساز خریداران برقصند

کریمی سنجری با ذکر اینکه به هر حال شیوع ویروس کرونا هم خیلی از برنامه ریزی‌های معمول اجتماعی مردم را تغییر داده است، گفت: در وضعیت کنونی مردم ترجیح می‌دهند به جهت مصون ماندن از عواقب خطیر بیماری ناشی از ویروس، خود و خانواده خود را قرنطینه کنند. بر این اساس و برخلاف سال‌های اخیر، در خیابان‌های شهرها به ویژه کلان ‌شهرهایی مانند تهران، خبری از ترافیک معمول روزهای پایانی سال نیست. گویی مردم در یک تصمیم درست و مطابق پروتکل‌های وزارت بهداشت تصمیم گرفته‌اند تعطیلات پیش روی نوروزی را در خانه بمانند و از رفت و آمد در شهرها و مسافرت خودداری کنند.

وی ادامه داد: به همین خاطر بازار خودرو هم رونق روزهای ابتدایی اسفند خود را از دست داده است. در حالیکه تا پیش از این تعادل منطقی بین عرضه و تقاضای خودرو به سمت کفه تقاضا سنگینی می‌کرد، ویروس کرونا موجب شد سنگینی کفه تغییر کند و این بار این فروشندگان خودرو هستند که مجبورند به ساز خریداران برقصند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: باید بپذیریم شرایط کشور در حالت اضطرار قرار دارد. در این وضعیت هیچ یک از پارامترهای طبیعی اقتصاد درست عمل نمی‌کنند. اما نباید فراموش کرد که فاکتورهای مؤثر در افزایش قیمت خودرو از بین نرفته‌اند و فقط در وضعیت کنونی بی‌اثر شده‌اند؛ بنابراین بیم آن می­‌رود که به محض عادی شدن اوضاع  بازهم قیمت خودرو روندی صعودی پیدا کند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar