پاییز سرد بازار خودرو

پنج شنبه 14 آذر 98 ساعت 02:07
پاییز سرد بازار خودرو

بازار پاییزی خودرو هنوز برگ ‌ریزان قیمت‌ها را به خود ندیده است. قیمت محصولات داخلی در اواخر آبان با تأثیرپذیری از وقوع اتفاقاتی در حوزه سوخت و ارز روند صعودی به خود گرفت، این در وضعیتی است که از اوایل پاییز پای سرمایه‌های سرگردان و دلالان به بازار خودرو باز شده بود.

آنچه معلوم است از اوایل مهرماه سال ‌جاری روند صعودی قیمت‌ها آغاز شد، این در وضعیتی است که در این مقطع آرامش در دیگر بازارها حاکم و هنوز قیمت بنزین افزایش نیافته بود. در این بین خیلی از فعالان خودرو عرضه نامناسب به بازار از طرف خودروسازان را تنها دلیل صعودی شدن قیمت‌ها عنوان می‌کردند اگرچه که این دلیل قویاً از طرف تولید‌کنندگان مورد انتقاد قرار گرفت.در هر صورت آمارهای منتشر شده از طرف خودروسازان در سایت کدال هم حکایت از کاهش تولید طی ماه‌های اخیر از پاییز دارد و مشخص است که با نزول تولید، خودروسازان هم نمی‌توانند عرضه مناسبی به بازار داشته باشند. به این ترتیب دو اتفاق به صعود قیمت‌ها در بازار شتاب بخشید؛ افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن رشد نرخ ارز که همیشه بر بازار تاثیرگذار بوده است. هر چند با افزایش قیمت بنزین تصور بر این بود که طبق رویه‌ای جهانی قیمت خودرو کاهش پیدا کند یا لااقل محصولات پرمصرف با کاهش قیمت روبه‌رو شوند ولی نه ‌تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه زمینه‌ای برای ورود بیشتر دلالان به بازار را فراهم کرد.

به این ترتیب خودروی پرمصرف، کم ‌مصرف و دوگانه‌سوز همگی افزایش قیمت را تجربه کردند، با این حال مسوولان صنعتی کشور اصلاح قیمت بنزین را بر بازار خودرو بی‌تأثیر خوانده و بازهم بر وجود دلالان تاکید داشتند. این در وضعیتی است که روز پیش رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نقش قیمت بنزین در بازار خودرو پرداخت. در این گفت‌وگو از وی در خصوص افزایش قیمت ۴۰۵ و پراید سؤال کردند که وی هم عنوان کرده قیمت‌سازی در فضای مجازی یکی از دلایل افزایش قیمت پراید و پژو ۲۰۶ در بازار است. وی این نکته را هم مورد تاکید قرار داده که افزایش قیمت بنزین به طور طبیعی بر قیمت هر کالاهایی اثر گذاشته و نمی‌توان تأثیر آن را نادیده گرفت.

صعود دوگانه‌سوزها

به بازار هفته جاری بازمی‌گردیم، بازاری که همچنان با افزایش قیمت‌ها همراه بوده است.در این خصوص یک فعال بازار خودرو می‌گوید در هفته جاری افزایش قیمت ارز، حرکت رو به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو را تشدید کرد. وی ادامه می‌دهد که در این بین قیمت دوگانه‌سوزها تأثیر گرفته از جو روانی اصلاح نرخ بنزین بیش از باقی خودروها با افزایش قیمت رو به رو شدند به صورتی که سمند گازسوز که در اواخر آبان ماه ۹۷ میلیون تومان قیمت داشت اکنون به قیمت ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت در خصوص دیگر خودروهای گازسوز هم وجود دارد به صورتی که پژو ۴۰۵ گازسوز هم از ۸۰ میلیون تومان به ۹۵ یا حتی ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.

 پژو پارس دوگانه سوز هم در همین دوره زمانی افزایش قیمتی برابر با ۱۴ میلیون تومان را تجربه کرده است و از قیمت ۱۰۴ میلیون تومان به قیمت ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در بازار افزایش یافته، حال آنکه گازسوزها بی‌پروا اوج گرفته‌اند. در این بین بعضی از فعالان در خصوص حضور مشتری در بازار اظهارات متفاوتی دارند به صورتی که بعضی از فعالان بازار تاکید می‌کنند که با وجود عدم حضور مشتری در بازار فروشنده‌ها هم دست به عصا شده‌اند و به امید اینکه خودرو خود را در آینده با قیمت بالاتری به فروش برسانند حاضر به کاهش قیمت نیستند. با این حال بعضی دیگر از فعالان بازار عنوان می‌کنند که انتظار تورمی باز هم مشتریان را به بازار کشانده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar