آشفته بازار قیمت خودرو در ایران؛ راه چاره چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
آشفته بازار قیمت خودرو در ایران؛ راه چاره چیست؟

وضعیت بازار خودروی ایران این روزها اصلاً خوب نیست. در شرایطی که هر روز شاهد افزایش قیمت خودروها از سوی شرکت‌ها هستیم، به دلایل مختلف نظارتی بر بازار وجود ندارد و در این میان، فقط مردم هستند که متضرر می‌شوند.

اردیبهشت پر حادثه

امروز دوم اردیبهشت را می‌توان یک روز بسیار خاص برای بازار خودروی ایران تلقی کرد. شرکت‌های مختلفی امروز قیمت‌های جدید محصولاتشان را اعلام کردند و همان طور که می دانید، تقریباً همه خودروها گران شدند. برخی از شرکت‌ها از چند روز قبل خبر افزایش قیمت مدل‌های خود را اعلام کرده و گفته بودند که این قیمت‌های جدید از ماه اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

مورد عجیب اطلس خودرو

در یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌هایی که شاید در تاریخ سابقه نداشته، شرکت اطلس خودرو، نماینده کیا در ایران قیمت خودرو کیا اسپرتیج را دو بار در عرض چند ساعت افزایش داد. صبح امروز، در بخشنامه فروش جدید، اطلس خودرو قیمت کیا اسپرتیج را ۳۰۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود و بعد از ظهر، با انتشار شرایط فروش دیگری، قیمت این خودرو از سوی اطلس خودرو ۳۱۲ میلیون تومان اعلام شد. قیمت دیگر محصولات کیا هم در این شرایط فروش، همه بین ۸ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌اند.

شرکت‌های دیگر هم بیکار ننشسته‌اند و در این بین، پارس خودرو قیمت تمامی مدل‌های برلیانس را بین ۴ تا ۸ میلیون تومان گران‌تر کرده است؛ بهمن موتور بسترن B30 را با افزایش قیمت ۴ میلیونی در دور جدید پیش فروش کرده است؛ کرمان موتور که می‌توان آن را به نوعی یکه تاز گرانی خودرو در بازار ایران نامید، برای چندمین بار در حدوداً یک ماه سال جدید قیمت محصولات خود را افزایش داده است.

به عنوان مثال، قیمت جک اس ۵ از ۱۰۹ میلیون تومان به ۱۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و این شرکت، جک اس ۳ را با افزایش حدوداً ۹ میلیون تومانی، به قیمت ۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌فروشد. مدیران خودرو هم دیگر شرکتی است که قیمت محصولات خود را در اردیبهشت ماه افزایش داده است. شرکت خودروسازان بم هم برای این که از قافله عقب نماند، دست به کار شده و قیمت جیلی GC6 را با ۷ میلیون تومان افزایش، به ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسانده است.

آشفته بازار به معنای واقعی کلمه

در این وضع پر نوسان خودروهای وارداتی، شرکت‌های خودروساز داخلی مانند ایران خودرو هم اعلام کرده‌اند که می‌خواهند قیمت محصولات خود را حدوداً ۲۰ درصد افزایش بدهند. خودروسازها دلایل بسیار زیادی برای افزایش قیمت محصولات خود دارند. هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو امروز در نشستی که در دانشگاه شریف برگزار شده گفته که با توجه به نوسانات نرخ ارز و گران شدن ارز مبادله‌ای از ۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ تومان، به زودی باید منتظر افزایش قیمت خودروهای تولید داخل هم باشیم. ولی به واقع دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها چیست؟

دلایل و بهانه‌هایی که خودروسازها بابت افزایش قیمت محصولات خود می‌آورند بسیار زیاد هستند، در ادامه مطلب قصد داریم برخی از آن‌ها را با شما مطرح و قضاوت را به خودتان بسپاریم.

دلار، دلار، دلار!

صنعت خودروی ایران وابستگی خیلی شدیدی به دلار و دیگر ارزهای رایج بازار دارد. در واقع پیوند بین این ارزها و صنعت خودروی ایران به قدری شدید است که کوچک‌ترین نوسان در بازار ارز موجب ایجاد آشفتگی در وضعیت بازار می‌شود. دولت همواره تلاش‌های زیادی برای کاهش این وابستگی انجام داده، ولی آن چه که واضح و مبرهن است این که همه این تلاش‌ها تاکنون بی فایده بوده‌اند. با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار و افزایش به یک باره ۷۰۰ تومانی نرخ دلار برای خودروسازان، به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودروهای داخلی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

نوسان قیمت مواد اولیه خودروسازها

از مهم‌ترین مواد اولیه که در صنعت خودرو مصرف بسیار بالایی دارند می‌توان به مواردی مانند فولاد، مس، سرب، پلیمرهای پلاستیکی و کائوچو اشاره کرد که طبق ادعای خودرو و قطعه سازان، طی سال‌های اخیر افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال، قیمت هر تن فولاد در مقایسه با سال‌های قبل تقریباً ۳۰ درصد گران‌تر شده و مس، که در ساخت قطعات الکتریکی مورد نیاز خودروها استفاده می‌شود، افزایش قیمت ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

ادعای خودروسازها

خودروسازهای داخلی، ادعای جالبی را مطرح کرده‌اند مبنی بر این که طی دو سال اخیر قیمت محصولات خود را فقط ۱.۸ درصد افزایش داده‌اند و اکنون، با توجه به گران شدن مواد اولیه و افزایش قیمت ارز، این حق برای آن‌ها محفوظ است که قیمت محصولات خود را تا ۲۰ درصد افزایش بدهند. حال ما فقط به پرسیدن یک سوال در مورد این ادعای آن‌ها اکتفا می‌کنیم؛ از نظر شما مردم، آیا خودروهای تولید داخل طی دو سال اخیر فقط ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرده‌اند؟!

احتمال کاهش تولید

با توجه به این آشفته بازاری که اکنون در صنعت خودروی ایران و همچنین بازار وجود دارد، کاهش تولید در کشور اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، اوضاع صنعت خودرو و همچنین بازار کشور بسیار آشفته‌تر از آن چه که هست هم خواهد شد.

نقش مردم

به نظر شما راهکار برون رفت از این اوضاع برای صنعت و بازار خودروی ایران چیست؟ مردم چه میزان سهم در به وجود آمدن این شرایط دارند؟ به نظر شما وقتی شرکتی مانند اطلس خودرو در یک روز ۴۰ میلیون تومان قیمت خودروی وارداتی خود را افزایش می‌دهد، اگر مردم خرید محصولات آن شرکت را تحریم کنند باز هم شاهد چنین افزایش قیمت‌هایی در بازار خودرو خواهیم بود؟

منتظر نظرات شما در بخش کامنت ها هستیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

50 دیدگاه ها برای "آشفته بازار قیمت خودرو در ایران؛ راه چاره چیست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
میثم امجدیان
مهمان

من سی سالمه از بیست سالگی کارگری کردم بعد ده سال میخوام یه ساینا قسطی بخرم سیزده چهارده تومن پیش بدم ماهی هشتصد تومن قسط بخدا نمیتونم زورم میاد با یه تومن درآمد چطور هشتصد قسط بدم روزبه روز گرون تر میشه والله ماشین سوار شدن واسه ما قشر کارگر دیگه آرزو شده بچه من باید ماشین پدر همکلاسیاشو ببینه حسرت بخوره بخاطر ***

محسن
مهمان

تحریم خرید

محمد
مهمان

چرا هر چی میشه از مردم انتظار دارید همه چی گرون میشه به مردم خیلی راحت میگی نخر لیاقت داشته باش نظارت کن بزن تو دهن قانون شکن مردم چیکار کنن بیان جای بی لیاقتی شما ماشین نخرن نون نخرن چیکار کنن بی لیاقتی و بی شرفی تا کجا

محسن توکلی
مهمان

مشکل ما مردم هستیم که در هیچ زمانی و در هیچ موردی همکاری نداریم و دست به دست هم نمیدیم تا هرجور که دلشون خواست هرچی رو گرون کنن ماهم بشینیم و نگاه کنیم . واقعا آینده بچه هامون چی میشه ؟آینده و حال خودمون که پیشکش

کاوه
مهمان

کشوری که آموزش و پرورشی بسیارضعیف داشته باشد تا ابد سالم نخواهد ماند. همینطور است که نمیخواهند آموزش و پرورش تقویت شود چون پایه های آموزشی و تدابیر تربیتی و پرورشی توسط آموزش و پرورش در دانش آموزان نهادینه می شود. آیا در کودکان ما چیزی به نام انسان دوستی و اتحاد در برابر ظلم، به معنای واقعی نهادینه شده یا در مدرسه ها هم به آنها یاد دادند که فقط به فکر خودت باش!

شروین
مهمان

دوستان حرف از نخریدن خودرو صفر زدن کاملا بحق و بجا ولی موندم دولت مگه نمیگه کنترل ارز از دست رفته؟اگه شماها منفعت طلب نیستین واسه کنترل بازار چرا تعرفه روحذف نمیکنین؟بااین کار با دلار ۶۰۰۰تومنی هم میشه با صدمیلیون خودرو عالی سوار شد نه آشغال چینی.پس شماها فکر مردم نیستین.فقط بدوشین

علیرضا
مهمان

خواهش میکنم نخرید. اقایونی که پولم براتون مهم نیست ب خاطر مردم نخرید.

علی
مهمان

سلام آنها را کار نخریدن این قار قارهاست

حسام
مهمان

سلام
شرکت های وارد کننده و سرمایه گذار خارجی بنظرم حق دارن در آشفته بازار سوئ مدیریت کشور ما ، با تغییر در قیمت ها و نوع خدماتشون مدیریت ریسک کنن .
ولی در خصوص خودرو ساز های داخلی که در کمال وقاحت تنها به بهانه تغییرات نرخ ارز بی کیفیت ترین محصولات را به هموطنان خودشون عرضه میکنن ، تحریم خرید از این شریکان دزد و رفیقان قافله واقعا امریست ضروری . خودرو سازانی که سالهاست پول خون مردم رو میگیرن و در افزایش قیمتی از کیفیت محصولاتشون می کاهند
خداوند به فرزندان و آیندگان ما رحم نماید

محمد
مهمان

تاسف هم کمه برا این ، هیچ نظارتی نیس و برا خودشون گرون میکنن و میدن دست مردم. مردم عادی که نمیتونن بخرن ولی اون مایه دارا براشون فرقی نداره چقدر بکشه رو ماشین و نون !