کاهش شدید معاملات خودرو در بازار

شنبه 10 اسفند 98 ساعت 09:27
کاهش شدید معاملات خودرو در بازار

کرونا هرچند معاملات بازار خودرو را هم آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، ولی به هرحال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب می‌دانند.

کرونا هرچند معاملات بازار خودرو را هم آن هم در آستانه نوروز کاهش داده، ولی به هر حال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب می‌دانند؛ تا جایی که افرادی را استخدام می‌کنند تا پای سایت‌های سفارش گذاری آگهی خودرو بنشینند و نرخ بسازند. در این بین ظرف روزهای گذشته، علاوه بر اینکه معاملات خودرو در بازار علیرغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با افت رو به رو بوده است، بلکه خبرها حکایت از آن دارد که مراجعات به مرکز شماره‌گذاری هم با کاهش شدیدی رو به رو بوده است.

تا پیش از وضعیت فعلی که ناشی از شیوع کرونا بر بازار خودرو هم حاکم شده است، قیمت‌ها به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش نهاده بود و بازار خودرو در ادامه روند چند ماهه اخیر، به رشد قیمت غیرمنطقی خود ادامه می‌داد؛ اما اکنون بالغ بر یک هفته است که معاملات با کاهش شدید رو به رو شده است.

در این بین بعضی از دلالان هنوز تلاش می‌کنند که در این فضای کنونی هم، از آب گل آلوده ماهی گرفته و بازار را تحریک به افزایش قیمت کنند؛ به طوری که بررسی‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم نشان می‌دهد که بعضی از سایت‌ها، قیمت‌های غیرواقعی ارائه می‌دهند و همین قیمت‌سازی‌هایی که انجام می‌دهند، موجب می‌شود که جو بازار بر هم بریزد؛ در غیر این صورت معاملات در فضای واقعی، جو بازار را به هم بریزند.

البته باید به همه اینها عملکرد خودروسازان را هم اضافه کرد؛ خودروسازانی که هنوز نتوانسته‌اند پس از گذشت چند ماه از آشفتگی بازار خودرو، صنعت خود را جمع و جور کرده و ساماندهی کنند؛ به طوری که نوع عملکرد نمایندگی‌ها و ادارات فروش آنها حکایت از آن دارد که در جمع و جور کردن صنعت خود، تاکنون ناتوان بوده‌اند. هم اکنون دو خودروسازی که در بازار خودرو نقش آفرینی می‌کنند؛ به هیچ عنوان در ساماندهی بازار محصولاتشان موفق نبوده و این نشانگر آن است که آنها تولیدکنندگان خوبی هستند، اما به طور قطع فروشندگان خوبی به شمار نمی‌روند.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که هیچیک از مشتریان واقعی و نه سوداگران بازار خودرو، اکنون دسترسی راحتی برای ثبت نام خودرو در قالب سامانه طراحی شده برای فروش‌های خودرو ندارند و معمولاً این دلالان هستند که دستشان به خودروهای موجود در طرح‌های فروش فوری و اقساطی خودروسازان می‌رسند و باز هم مشتریان واقعی دست خالی از این فروش‌ها خارج می‌شوند.

خیلی از کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که روند قیمتی در بازار طی هفته‌های آینده کاهشی بوده و کرونا تأثیر خود را بر رکود این بازار هم به جای بگذارد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این رابطه می‌گوید: برخی قیمت‌هایی در سایت‌های فروش خودرو اعلام می‌کنند که هیچ مبنای واقعی ندارد و بیشتر به سمت قیمت سازی پیش می‌روند.

وی می‌افزاید: به هر حال طی روزهای اخیر شیوع ویروس کرونا توانسته خیلی از بازارها را تحت تأثیر خود قرار دهد که بازار خودرو هم از آن مستثنی نبوده است؛ بنابراین پیش بینی ما این است که ظرف روزهای آینده، این رکود همچنان با بازار خودرو همراه باشد.

به گفته موتمنی، دولت باید نظارت بیشتری بر فضای مجازی داشته باشد که به نظر هم می‌رسد این کار در حال انجام است؛ اما به هر حال هنوز هم باید مراقبت‌های لازم را صورت داده تا اعلام قیمت‌های جدید خودرو از طرف عده‌ای در فضای مجازی، موجب تشویش بازار نشود.

وی اظهار داشت: به هر حال تقاضا همچنان در بازار خودرو بالا است و عرضه هم باید همپای آن پیش رود؛ اما از همه مهمتر آن است که نباید با اعلام نرخ‌های غیرواقعی، زمینه را برای بر هم زدن بازار در وضعیت کنونی فراهم نماید.

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar