چه کسی موافق افزایش قیمت خودرو است؟

شنبه 19 بهمن 98 ساعت 16:30
چه کسی موافق افزایش قیمت خودرو است؟

بازار خودرو مدام از عدم نظارت و جولان دلالان در فضای مجازی و اعلام قیمت سازی‌های خلاف واقع رنج می‌برد ولی از آن سو مسئولان دولتی و وزارت صمت هیچ واکنشی نسبت به این موضوعات نشان نداده و خبری از تشدید نظارت‌ها هم نیست.

این روزها خریداری در بازار خودرو نیست و کمتری معامله‌ای انجام می‌گیرد اما قیمت‌ها همانند دلار به صورت ساعتی در حال تغییر است و دولت هم روزه سکوت گرفته و خبری از تشدید نظارت‌ها در بازار خودرو نیست.

به عقیده فعالان بازار خودرو برای پراید قیمت بیش از ۵۳ میلیون تومان اصلاً منطقی نیست علاوه بر این در خودروهای پژو ۴۰۵ از قیمت ۸۷ میلیون تومان به بالا، پژو۲۰۶ تیپ ۲  از قیمت ۹۵ میلیون تومان به بالا،  پژو پارس از قیمت ۱۰۴ میلیون تومان به بالا و وانت ۱۵۱ از ۵۷ میلیون تومان به بالا هیچ توجیهی ندارد و فقط قیمت سازی است تا بازار خودرو بهم ریخته شود.

اما سؤال اینجاست مگر چه اتفاقی در بازار خودرو افتاده که مردم طی این روزها شاهد رشد بالای قیمت‌ها هستند؟ چرا دولت در شب عید که باید نظارت خود را در بازار افزایش دهد با مسببان افزایش قیمت‌ها برخوردی نمی‌کند؟

بازار مدام از عدم نظارت و جولان دلالان در فضای مجازی و اعلام قیمت سازی‌های خلاف واقع صحبت می‌کند ولی از آن طرف دولت هیچ واکنشی نسبت به این موضوعات نشان نداده و حتی خبری از تشدید نظارت‌ها هم نیست.

فروشندگان خودرو با گلایه از اینکه خریداری در بازار نیست و ما نمی‌دانیم این قیمت‌ها براساس چه معیاری مدام در حال تغییر است می گویند: در فضای مجازی، بازار اعلام قیمت‌های نجومی بسیار داغ است برخی هم که معیارها را سایت‌ها قرار داده‌اند محصولات خود را قیمت گذاری کرده و مدام در تکاپو برای فروش آنها هستند. نکته جالب اینجاست، آن دسته از افرادی که خودروهای خود را از کارخانه تحویل گرفته‌اند هم با شگردهای خاص خود محصولات را به طور قسطی آن هم با قیمت بالا بفروش می‌رسانند.

به عنوان نمونه در طرح‌های فروش خودرو سند محصول یک سال بعد از تسویه تمام مبلغ خودرو صادر می‌شود در این وضعیت بعضی از افراد خودروهایی که سند آنها هنوز صادر نشده را با دریافت یک پیش پرداخت به صورت قسطی آن هم با قیمت‌ها سلیقه‌ای به فروش می‌رسانند.

 البته خودروسازان موافق افزایش قیمت خودرو هستند، تا بخشی از زیان ناشی هزینه‌های مالی‌شان را جبران کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که نوسانات ناشی از این تغییر قیمت را به‌عنوان سود عملیاتی شناسایی کنند، نه بازاری که در آن دلالان و واسطه‌ها نقش آفرین هستند و کسب سود می‌کنند. بعضی از کارشناسان می‌گویند که افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید و عرضه متأثر از کمبود قطعات است. این در حالی است که تعهدات ناشی از پیش فروش ادامه داشته و صد البته عرضه خودرو به بازار از طرف خودروسازان نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است.

هم اکنون مردم در بازار خودرو بلاتکلیف‌تر از همیشه چشم خود را به بازار دوخته‌اند تا شاید خبری از ساماندهی اوضاع باشد اما گویا دست‌های پشت پرده تمایلی به ثبات در بازار ندارند و سکوت وزارت صمت و دستگاه‌های ناظر هم فضای بسیار مناسبی را برای آنها فراهم کرده است. به راستی چرا کسی نمی‌خواهد خودرو ارزان شود یا چرا دولت تصمیمی به برخورد با متخلفات بازار ندارد!

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar