۲ راه‌ حل درباره قیمت گذاری خودرو

چهارشنبه 17 اردیبهشت 99 ساعت 12:20
2 راه‌ حل درباره قیمت گذاری خودرو

کارشناس حوزه خودرو گفت: ۲ راه حل درباره قیمت‌گذاری خودرو وجود دارد و باید یکی از آن‌ها انجام شود تا مشکلات این صنعت بیش از این افزایش نیابد.

این روزها صحبت در خصوص تعیین قیمت خودرو برای سال ۹۹ به شدت زیاد است و گمانه‌زنی‌هایی هم در این مورد می‌شود. اما هنوز یک تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده است. برای بررسی بیشتر نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

کاکایی ابتدا در این رابطه گفت: سیاست‌مدران فرضیه‌ای داشتند مبنی بر این که اگر قیمت کارخانه را کنترل کنیم می‌توانیم قیمت‌های بازار را هم در کنترل خود داشته باشیم. این فرضیه در عمل اثبات شد که غلط است و هر دفعه که راه‌حل‌هایی اعلام می‌شد صحبت از منافع مردم انجام می‌گرفت. آن‌هایی که سال‌هاست از کنترل قیمت‌ها صحبت می‌کنند به نظر می‌رسد که فقط در این زمینه حرف می‌زنند.

سود بالا در جیب دلالان

وی ادامه داد: ما در وضعیت نامساعدی قرار گرفتیم و تمام ذی‌نفعان اصلی در حال ضرر کردن هستند. این ذی‌نفعان در حقیقت مردمی هستند که در بازار خرید می‌کنند و از سوی دیگر هم صنعت‌گران هستند. در این بین افراد سرمایه‌گذار و دلالان سود می‌برند. رقم این سود هم بسیار بالاست و برای سال اخیر بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان سود اضافه برای عده‌ای به وجود آمده است.

کنترل بازار با افزایش تولید

این کارشناس حوزه خودرو گفت: واقعیت موجود این است که تولید خودرو هم اکنون تقریباً نصف آن چیزی است که باید باشد. باید به هر قیمتی که شده ابتدا تولید خودرو را بالا ببریم و بعد از آن خود به خود در خصوص کنترل بازار صحبت خواهیم کرد. البته در آن حالت هم بازار به طور اتوماتیک با افزایش میزان تولید کنترل خواهد شد. در وضعیتی که کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال قبل تولید شده و بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تقاضا وجود دارد معلوم است که قیمت خودرو بالا می‌رود.

۲  راه‌حل درباره قیمت‌گذاری خودرو

کاکایی در پاسخ به این سؤال که روش‌های قیمت‌گذاری خودرو چه می‌تواند باشد؟ گفت: راه‌حل فقط این است که قیمت‌ خودروسازان باید واقعی شود. در این حالت هم دو روش وجود دارد؛ یکی ۵ درصد حاشیه بازار و دیگری قیمت تمام شده خودروسازان به علاوه ۵ درصد سود است. روش دوم عدد پایین‌تری نسبت به ۵ درصد حاشیه بازار خواهد بود. هر دو روش منظقی است و البته باید گفت که با انجام هر یک از این موارد از فردا بازار کنترل نخواهد شد. بلکه قیمت به طور موقتی در بازار بالا می‌رود چرا که فعلاً میزان تولید خودرو کم است و بازاری‌ها قیمت‌ها را بالا می‌کشند. اما پس از مدتی به تدریج تولید بالا می‌رود و قیمت‌ها ثبات پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ الی ۹۶ هم دیدیم که کار به جایی رسید قیمت بعضی خودروها در بازار ارزان‌تر از کارخانه بود. این مورد نتیجه یک سیاست‌گذاری درست در مورد قیمت‌گذاری خودرو بود. ما الان تنها چیزی که به عنوان راه‌حل داریم این است که قیمت‌ها واقعی شود. این حرف هیچ‌وقت به معنای رفع مشکل در وضعیت فعلی نیست بلکه جلوی افزایش مشکلات را می‌گیرد. ضمن این که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند به سمت نابودی صنعت خودرو خواهیم رفت و بازار کاملاً از کنترل خارج می‌شود. در این صنعت بخش مهمی از صنعت و اقتصاد ما فرو می‌پاشد لذا ما هیچ چاره‌ای جز راه‌حل‌های ذکر شده نداریم.

کاکایی در پایان اشاره کرد: دولت‌مردان بهتر به این موضوع واقف هستند و به صورت مداوم جلساتی در این مورد برگزار می‌شود. علت این که تصمیم‌گیری در این زمینه طول کشیده این است که انجام چنین کاری یک شجاعت می‌خواهد البته تنش‌هایی نیز به همراه دارد. همانطور که بالا بردن قیمت بنزین یک الزام بود.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "۲ راه‌ حل درباره قیمت گذاری خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ناشناس
مهمان

راه حل دوم جوابگو نیست به این دلیل که به همان نسبت که قیمت کارخانه بالا بره قیمت بازار هم دلال ها بالا میبرن…و این فاصله رو حفظ میکنن…برای خودرو باید قیمت تعیین شود چه کارخانه چه بازار و اجازه معامله کمتر یا بیشتر داده نشه یه فرمول مشخص از مدل ماشین سال تولید تصادفی بودن و …..