اخذ عوارض کدام آزادراه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود؟

چهارشنبه 26 دی 97 ساعت 12:13
اخذ عوارض کدام آزادراه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود؟

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تجهیز شش آزاد راه به سیستم کسب الکترونیکی عوارض تا پایان سال جاری و تجهیز ۱۳ آزادراه دیگر به این سیستم تا تیرماه سال آتی خبر داد.

 سید حسین میرشفیع در مورد این که قرار بود الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها تا پایان سال جاری مدنظر قرار گیرد، پس به چه علت این تکمیل این طرح به تیرماه سال ۱۳۹۸ موکول شده است؟ اظهار کرد: در مجموع ۱۹ آزادراه طی ۲۲۰۰ کیلومتر فعال هستند که از این شمار تا پایان سال جاری شش آزادراه الکترونیکی خواهند شد و تا تیرماه سال ۱۳۹۸، ۱۳ آزادراه دیگر هم به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تجهیز می‌شوند تا در نهایت و براساس اولویت کلیه آزادراه‌های کشور به این سیستم مجهز شوند.

وی در خصوص دلیل به تعویق افتادن این پروژه، یادآوری کرد: پروژه تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مقوله‌ای پیچیده است و از نظر فناوری نیازمند مدرن‌ترین فناوری‌های روز دنیا بوده و پروژه‌ای چند وجهی تلقی می‌شود که نیازمند تعامل بانک مرکزی، پلیس و شرکت آزادراه‌ها و هم در نظر گرفتن روش‌های پرداخت متفاوت است. باید یادآوری کرد که قراردادها در خصوص این پروژه با تعویق ابلاغ شد و به همین خاطر از برنامه زمان بندی شده عقب افتادیم، ولی در حال کارها طبق روال پیش می‌رود و براساس زمان بندی انجام گرفته تا تیرماه سال آتی کلیه آزادراه‌های تعریف شده به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مجهز می‌شوند.

اخذ عوارض کدام آزادراه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود؟

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این‌که بخش اصلی آزادراه‌هایی که ترافیک زیادی دارند به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تا پایان سال جاری مجهز خواهند شد، گفت: آزادراه تهران ساوه تا سلفچگان، آزادراه‌های تهران قزوین، قزوین زنجان، قزوین رشت، تهران قم و تهران پردیس شش آزادراهی هستند که تا پایان سال جاری به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض مجهز می‌شوند.

میرشفیع ادامه داد: در پایان این طرح ۱۹ آزادراه مربوطه در ۲۲۰۰ کیلومتر که به ترتیب به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض تجهیز خواهند شد به طور یکپارچه عمل خواهند کرد و نیازی به صدور قبض در این راستا وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص هزینه‌بر بودن تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض برای مردم و هم افزایش هزینه‌های پرداخت عوارض آزادراه‌ها در سال آتی، اعلام کرد: در خصوص افزایش سالانه قیمت‌ها باید اعلام کرد که هرساله متناسب با تورم قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این موضوع ربطی به الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها ندارد و به طور کلی تجهیز آزادراه‌ها به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض هزینه‌ای را به جز در حد هزینه تراکنش‌ها برای مردم به دنبال نخواهد داشت.

تشریح مکانیزم اخذ عوارض الکترونیک آزادراه‌ها

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ضمن تشریح مکانیزم اخذ عوارض الکترونیک آزادراه‌ها، بیان کرد: با عبور هر خودرو از آزادراه‌های کشور، پلاک ماشین ثبت خواهد شد و امکان پرداخت از طریق درگاه‌های الکترونیک و یا کیف پول الکترونیک به طور اتوماتیک فراهم خواهد بود. علاوه بر این در صورت پرداخت نشدن عوارض، پیامکی به صاحب پلاک ارسال و در صورت شارژ کیف پول الکترونیکی در فرصت مقرر این رقم کسر می‌شود. همچنین فرد ۲۴ ساعت فرصت دارد تا این مبلغ را با استفاده از درگاه‌های الکترونیکی شبکه شتاب با روش و مکانیزم‌های تعریف شده پرداخت کند.

میرشفیع افزود: در صورتی که ۷۲ ساعت از زمان عبور از جایگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص اقدامی برای پرداخت نکند درصدی به مبلغ اصلی عوارض افزوده خواهد شد. لازم به ذکر است جایگاه‌های اخذ عوارض در مجتمع‌های خدمات رفاهی و گردشگری در طول آزادراه در نظر گرفته شده است تا طی مسیر آزادراه هم امکان پرداخت عوارض به طور الکترونیکی از طریق این دستگاه‌ها با ثبت شمارهٔ خودرو مسیر فرآهم باشد. در عین حال امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز کلیه بانک‌ها به وسیله دستگاه‌هایی که به همین منظور نصب خواهد شد و نرم افزارهای تعریف شده هم امکان‌پذیر است.

تیرماه سال جاری بود که معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: با پیگیری مقدمات لازم، امکان اجرایی شدن طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها در نیمه دوم امسال وجود دارد و تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده است. وی همچنین اعلام کرده بود که با توجه به برنامه‌ریزی که از قبل امجام گرفته بود، باید اخذ عوارض در تمامی آزادراه‌ها الکترونیکی شود و این موضوع بنا بود در ماه‌های پایانی سال پیش به نتیجه برسد که نیاز به بعضی کارهای اداری و نهایی شدن قراردادها آن را به تعویق انداخت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar