بدهی ۲۰ میلیاردی خودروهای عمومی و سنگین

چهارشنبه 4 دی 98 ساعت 11:00
بدهی 20 میلیاردی خودروهای عمومی و سنگین

به دنبال الکترونیکی شدن عوارض چهار آزادراه دولتی و انباشته شدن بدهی خودروهای عمومی و سنگین که بر اساس آخرین آمارها به حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد، مقرر شد تا نحوه پرداخت آن‌ها به طور قسطی در شش ماه باشد و ضمناً از تخفیف‌های پیش‌بینی شده هم بهره‌مند شوند.

عوارض چهار آزادراه دولتی تهران-قم، تهران-ساوه، قزوین-زنجان، و کرج-قزوین از اواخر سال پیش الکترونیکی شده و ایستگاه‌های دریافت عوارض آن جمع شد، اما در این بین مشکلی به وجود آمد که با وجود راه‌اندازی این سیستم، برای رانندگان خودرهای عمومی و سنگین پیامکی ارسال نمی‌شد تا بدانند چقدر باید عوارض پرداخت کنند که ناگهان طی ماه اخیر این پیامک ارسال و آن‌ها از بدهی‌های میلیونی خود با خبر شدند.

البته پس از پیگیری‌های گوناگون اتحادیه‌های صنفی رانندگان این خودروها و دستگاه‌های متولی قرار شد تا این عوارض بزرگ برای رانندگان قسطی شود تا بتوانند با کمترین مشکل این مبلغ را پرداخت کنند.

در همین رابطه جلال بهرامی -معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل- در خصوص قسطی شدن یا نشدن این عوارض الکترونیکی برای رانندگان خودروهای سنگین و عمومی گفت: با توجه پیگیری‌های انجام گرفته عوارض الکترونیکی کشور برای خودروهای سنگین و عمومی قسطی شد و دستور العمل و چگونگی پرداخت آن هم به صورت مکتوب برای آن‌ها ارسال شده است.

پیگیری‌ها از سامانه ثبت ترددهای آزادراهای یاد شده نشان می‌دهد که خودروهای عمومی و سنگین نزدیک به میلیارد تومان بدهی به آزادراه‌های دولتی دارند که پیامک آن برای راننده این خودروها به صورت مجزا ارسال شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی از ۲۹ اسفند ماه سال پیش تا اواخر آذر ماه ۲۷ میلیون پیامک ارسال شده است چون که در این بازه زمانی بیش از ۳۵ میلیون تردد در آزادراه تهران-قم، بیش از ۳۱ میلیون رفت و آمد در آزادراه تهران-ساوه، ۲۴ میلیون رفت و آمد در آزادراه قزوین-زنجان و ۲۲ میلیون رفت و آمد در آزادراه کرج-قزوین انجام شده است که مجموع عوارض محاسبه شده برای خودروهای عمومی و سنگین به حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این اعداد و ارقام برای آزادراه قزوین زنجان با عبور از ۱۴.۸ میلیارد تومان بیشتر از همه است و پس از این آزادراه، کرج-قزوین بیشتر از دو میلیارد و آزادراه‌های تهران-قم و تهران-ساوه هر کدام نزدیک به یک میلیارد تومان بدهی روی دست رانندگان گذاشته‌اند.

و اما شرایط تقسیط و تخفیف‌ها برای رانندگان اینگونه تعریف شده که اگر ماهانه بیش از ۴۰ تردد در مسیرهای رفت و برگشت ثبت کرده‌ باشند، تخفیف ۳۰ درصدی شامل‌شان می‌شود و اگر جزو خودروهای عمومی و سنگین هم باشند تخفبف ۵۰ درصدی برای رانندگان‌شان در نظر گرفته شده است.

همچنین تقسیط باقیمانده این عوارض در شش ماه برای آن‌ها دیده شده است و آن‌ها می‌توانند پرداخت این مبالغ بزرگ را برای خود با تخفیف‌ها وتقسیط های در نظر گرفته شده سبک‌تر کنند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar