از سمند کوپه چه خبر؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
از سمند کوپه چه خبر؟

صنعت خودروی ایران را شاید بتوان یکی از خاص‌ترین صنایع خودروسازی در دنیا دانست. ایران بزرگ‌ترین صنعت خودروی خاورمیانه را دارد و در رده بندی جهانی، دوازدهمین صنعت خودروی بزرگ دنیاست. صنعتی که تاریخچه آن به بیش از ۵۰ سال پیش باز می‌گردد، زمانی رشد خوبی داشت و در مسیر درستی حرکت می‌کرد، ولی اکنون، در شرایطی که ایران بسیار زودتر از کشوری مانند کره جنوبی صنایع خودروسازی داشت و ۴۰ سال پیش شاید خیلی جلوتر از کره‌ای‌ها بودیم، به دلایلی که بحث در مورد آن‌ها در حوصله این مطلب نمی‌گنجد، اکنون به این روز افتاده است.

چند وقت پیش در جمعی دوستانه بحث در مورد صنعت خودروی ایران شکل گرفته بود و صحبت‌های جالبی مطرح شد. نتیجه ساعت‌ها بحث این بود که در وضعیت فعلی، صنعت خودروی ایران نه هیچ سود و عایدی برای مردم این سرزمین ندارد، بلکه به نوعی بلای جان مردم شده است.

اگر صنعت خودرو نداشتیم چه می‌شد؟

در همین منطقه خودمان، کشورهایی هستند که صنعت خودرو ندارند. اگر ایران هم مانند آن‌ها صنعت خودرو نداشت، شاهد اعمال چنین تعرفه‌های واردات بسیار بالایی نبودیم و مردم ما هم می‌توانستند خودروهای روز دنیا را به قیمت واقعی سوار شوند. در واقع دولت به بهانه حمایت از صنعت خودرو با تصویب تعرفه‌های سنگین و قوانین عجیب و غریب واردات، ایرانیان را از لذت سوار شدن به خودروهای روز دنیا محروم کرده است.

آفتی به نام صنعت خودروی دولتی

بدون شک تا زمانی که صنعت خودروی ما دولتی است، هیچ پیشرفتی در این وضع حاصل نخواهد شد. فرض کنید مدیرعامل ایران خودرو هستید و ماهیانه n میلیون تومان درآمد دارید، در شرایطی که عملکرد خوب یا بد شرکت تحت مدیریت شما هیچ تاثیری روی وضعیت مالی شما نداشته باشد، احتمالاً شما هم خیلی به مدیریت درست کمپانی زیر مجموعه‌تان اهمیتی نخواهید داد. جالب است بدانید ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، حقوق ماهیانه چندانی از شرکت نمی‌گیرد و به جای آن، هیئت مدیره طرحی تصویب کرده که طی آن، اهدافی برای کمپانی تعریف شده و ایلان ماسک باید بتواند به آن اهداف تعیین شده دست پیدا کند، در این صورت بخشی از سهام تسلا به وی تعلق خواهد گرفت و در صورتی که وی عملکرد موفقی نداشته باشد، هیچ عایدی از فعالیت‌های خود در تسلا نخواهد داشت.

آشفته بازار خودروی ملی

سمند به عنوان خودروی ملی ایرانی اوایل دهه هشتاد بود که معرفی شد. خودرویی که ایران خودرو از آن به عنوان خودروی ملی یاد می‌کند، کاملاً توسط خارجی‌ها طراحی و ساخته شده است. طراحی پیشرانه، بدنه و شاسی این خودرو توسط شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی، قالب‌های آن توسط شرکتی ژاپنی، پلت فرم و موتور آن توسط شرکتی فرانسوی و جیگ و فیکسچرها و همچنین طراحی خط تولید توسط یک کمپانی کره‌ای انجام شده است. با این حال، سمند در زمان رونمایی به عنوان یک قدم رو به جلو برای ایران خودرو محسوب می‌شد و می‌توانست، صنعت خودروی راکد ایران را تکانی بدهد. اگر ایران خودرو یک شرکت خصوصی بود، اکنون سمندی که سال ۱۳۸۱ توسط کمپانی رونمایی شده بود را با تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب، به عنوان سمند سال به قیمت‌هایی غیر واقعی خرید و فروش نمی‌کردیم.

استاندارد جهانی

بیایید ببینیم طبق استانداردهای جهانی، یک شرکت خودروساز چگونه به تولید یک مدل می‌پردازد.

طبق قاعده‌ای کلی، طراحی و ساخت یک مدل از ابتدا شامل ۵ مرحله اساسی ایده، طراحی، مهندسی، تولید و رونمایی می‌شود. به تفکیک، هر یک از این مراحل را به صورت مختصر برای شما توصیف خواهیم کرد.

  • ایده

در این مرحله، یک شرکت خودروسازی با تحقیق روی بازار و نیازهای مردم، سعی می‌کند به ایده‌ای خوب برای تولید برسد. طی این پروسه، کمپانی قابلیت‌های خاص یک خودرو را در نظر می‌گیرد و مزایای آن را با دیگر مدل‌های موجود بررسی می‌کند. در این مرحله همچنین شرکت‌ها مشتری‌های هدف خود را تعیین می‌کنند و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، اقدام به طراحی یک خودرو می‌نمایند.

  • طراحی

پس از مرحله تحقیق، نوبت به طراحی می‌رسد. در این مرحله، طرح‌های اولیه تمام جنبه‌ها و بخش‌های خودرو آماده می‌شوند. این بخش‌ها شامل طراحی بدنه، طراحی کابین، رنگ‌های بدنه و تمامی مواد اولیه‌ای که داخل کابین قرار است مورد استفاده قرار بگیرد و بسیاری موارد دیگر می‌شود. انتقادات و نظرات مدیران و مهندسان معمولاً در این مرحله کامل می‌شوند.

  • مهندسی

این مرحله لیست بلندبالایی از کارهایی است که می‌بایست قبل از شروع تولید خودرو انجام شوند. در این مرحله است که شرکت‌ها مدل‌های مفهومی طراحی و وارد نمایشگاه‌ها می‌کنند تا بازخوردها را گرفته و نظرات کارشناسان، مردم و رسانه‌ها را در مورد خودرویی که طراحی کرده‌اند متوجه شوند. برخی شرکت‌ها همچنین کلینیک‌هایی با حضور مشتریان خود برگزار می‌کنند و نظرات و پیشنهادات آن‌ها را در مورد بهبود طراحی کلی خودرو در خواست می‌کنند. دیگر آزمایش‌های انجام شده در این مرحله شامل تست‌های تصادف و تست‌های آب و هوای مختلف، تست میزان مصرف سوخت، تست‌های آلایندگی و ایمنی می‌شوند.

  • تولید

بخش اول این مرحله شامل طراحی و راه اندازی خط تولید خودرو است. برای این کار شرکت باید خط تولید جدیدی را طراحی و ساخته یا تغییراتی اساسی روی یک خط تولید موجود، برای این که بتواند مدل جدیدی روی آن تولید کند انجام دهد. نمونه‌های اولیه خودروها در این مرحله ساخته می‌شوند و تحت آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرند. تصاویر جاسوسی مدل‌های مختلف با کاورهای ویژه که گاها در وب‌سایت‌ها می‌بینید را معمولاً در این مرحله کمپانی‌ها وارد خیابان‌ها و جاده‌ها می‌کنند. در این مرحله همچنین بحث بهبود کیفیت، دریافت تأییدیه مبنی بر این که خودرو مطابق با همان اهداف از پیش تعیین شده ساخته شده است یا نه، بحث آموزش کارگران و همکاری با تأمین کننده‌ها نیز جزو موضوعات مهم هستند.

  • رونمایی

آخرین مرحله در طراحی و تولید یک خودرو رونمایی آن است. در این مرحله، تحقیق در مورد بازار، قیمت گذاری خودرو و طراحی یک برنامه بازاریابی جزو موارد مهم هستند. نهایتاً رونمایی از خودروها در نمایشگاه‌های خودرویی، یا در مراسم‌هایی ویژه انجام می‌شوند.

به یاد داشته باشید که این ۵ مرحله به صورت ساده و خلاصه توضیح داده شد و کار بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. بیایید برگردیم به داستان ایران خودروی خودمان! شرکت یک مدل کاملاً جدید که قرار است جایگزین پیکان شود طراحی و تولید و نسل اول آن را در سال ۱۳۸۱ رونمایی کرده است. تبلیغات زیادی در مورد ملی بودن این خودرو انجام شد و مردم هم استقبال بسیار خوبی از آن کردند. انصافاً سمند در آن دوره خودروی بسیار خوبی محسوب می‌شد.

کانسپت سمند کوپه!

اگر ایران خودرو، ایرانی نبود...

مطابق با استانداردی که شرکت‌های خارجی دارند، مبنی بر این که یک خودرو طول عمری نهایتاً ۱۰ ساله دارد و در این دوره، یک یا دو مدل فیس لیفت هم رونمایی می‌شود و بعد از آن، در صورت موفق بودن خودرو از نظر فروش، کمپانی نسل دوم آن را طراحی و رونمایی می‌کند، اگر ایران خودرو هم همین کار را در مورد سمند انجام می‌داد، اکنون ما بایستی مدل‌های صفر کیلومتر فیس لیفت اول نسل دوم سمند را در بازار خرید و فروش می‌کردیم، نه همان خودرویی که ۱۶ سال پیش رونمایی شده و فقط چراغ‌های آن کمی بزرگ و کوچک شده‌اند.

سمند کوپه!

حال در این میان، بحث‌هایی در مورد طراحی مدل‌های دیگر این خودرو مانند سمند کوپه شده که بیشتر به یک طنز تلخ می‌ماند. این که در سال ۹۱  یک گروه ۱۰ نفره از جوانان این سرزمین، دور هم جمع شده و سمند کوپه طراحی کرده‌اند، به خودی خود موضوع بدی نیست، ولی قضیه زمانی ناامید کننده می‌شود که متوجه شویم شرکتی مثل ایران خودرو، اندک بهایی هم به فعالیتی که این جوانان انجام داده‌اند نشان نمی‌دهد.

سمند کوپه طراحی شده توسط گروه مذکور!

در این میان، با گسترش روزافزون تکنولوژی‌های خودرویی و حرکت صنعت خودروی جهانی به سمت تولید مدل‌های الکتریکی و خودران، بهتر است اگر شرکتی خصوصی در ایران می‌خواهد خودی نشان بدهد، به جای اعمال تغییراتی روی سمند و ادعای طراحی سمند کوپه، به فکر انجام کارهای بهتر و بزرگ‌تر در زمینه‌هایی که اشاره کردیم باشند.

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان

نهایتاً این که، اگر قرار باشد هیچ تغییری در وضعیت صنعت خودروی ایران ایجاد نشود، اوضاع از آن چیزی که هستیم هم بدتر خواهد شد. به امید روزی که با خصوصی شدن صنعت خودرو، و حضور افراد مستعد و کاردان بر مسند مدیریت دو کمپانی بزرگ خودروساز کشورمان، ما هم بتوانیم با افتخار در مورد صنعت خودروی کشورمان صحبت کنیم، در غیر این صورت، نبودن چنین صنعت خودرویی بیشتر به صلاح مردم خواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

34 دیدگاه ها برای "از سمند کوپه چه خبر؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
هومن
مهمان

میگن این سمند کوپه رو توی یدونه اوراقی اوراق شده پیدا کردن

اسدزاده
مهمان

حاجی دیدم یه نفر به اسم علی گفته ما برسیم با تویوتا!!!با این مسئولین غیر ممکنه و تویوتا بهترین برند دنیاس ماهم از رده خارجیم

اسدزاده
مهمان

اخه سمند ماشینه که واسش کانسپت کومه بسازن؟؟؟مبخوان مارو بدبخت کنن البته ماهم یه مشکلی داریم که هی اینارو میخریم به قول فلانی:ماشینم اینه قیمتش اینه میخوای بخر میخوای نخر همینه که هس. حالا با این همه فحشی که بهشون میدیم چرا میخریم؟؟

Mohammad mahdi
مهمان

خدایی این چه طراحی ایه؟ من که کلاس نهمم طراحی ظاهری خودروم از این خیلی بهتره

حسن
مهمان

تو ایران چی باکیفیت پیدا میشه..اولش خوبه بعد که مشتری زیاد میشه یواش یواش شروع به دزدی میکنند…اینجا ایرانه و همینه .حرف های ما برای دلخوشیه خودمونه..کاش تو ایران به دنیا نیومدبودیم کاش.

Ali
مهمان

باشه برای خودروهایی ک وارد میشن تعرفه بزارن اشکال نداره میسوزیم و‌میسازیم ولی خدایی چرا ماشینایی ک توی خود ایران خودرو و سایپا مونتاژ میشه اینقدر گرونه و قیمتشون غیر واقعیه؟ مثل پژو دوهزاوهشت ک ایران خودرو داره مونتاژش میکنه و قیمتش باید هفتاد الی هشتاد میلیون باشه ولی الان توی بازار صدوسی میلیون قیمت داره دقیقن چ گناهی‌کردیم ما؟

Milad
مهمان

روز به روز مزخرف تر وخنده دارتر از قبل. به کجا چنین شتابان

یاشار
مهمان

شرکت‌های خودرو سازی ایران یکی از عقب مانده ترین شرکت های خودرو سازی جهان است و دلیل آن مسولین بی مسولیت است لبنان تنها دو ساله شروع به خودرو سازی کرده اما خودروهاش در حال قیاس با شرکت‌هایی معتبر مثل لامبورگینی هست اما ما فقط در حال مونتاژ ماشینهایی از رده خارج فرانسه و کره هستیم و با افتخار با قیمت سر سام آور نسبت به کیفتش سوار اونا میشم به نظر من مردم پول تمام کارمندآن شرکت سایپا و ایران خودرو رو بدن و به جاش واردات خودرو آزاد بشه خیلی به نفع مردمه

کیان
مهمان
به نظر من به سمند یا پراید اصلا نمیشه گفت کالای ایرانی همون طور که توی مطلب هم ذکر شد از طراحی تا ساخت این ماشین ها خارجیه این واقعا نامردیه که اینجوری اسم تولید ملی رو خراب کنیم بد تر از اون اینه که تا اسم کالای ایرانی میاد همه سریع میگن پراید، سمند و… و این باعث بد نام شدن تولید ملی میشه… چرا تو قسمت های دیگه ( موشکی، هوافضا و…) این‌قدر افتضاح نیستیم؟ مگه اونا تولید ملی نیستن؟ توی اونا که از همه طرف تحریمیم حتی یه دونه پیچش رو هم بهمون نمیدن بیاید از این… بیشتر
Mich
مهمان

باشه از این به بعد موشک و تانک ایرانی میخرم

کیان
مهمان

شما همون پراید رو نزنی تو کله تولید ملی بسه…

راستی موشک از کجا میخری بگو ما هم استفاده کنیم

😐

حجت
مهمان

سلام
اگه این طراحی روی مزدا وانت سوار می کردند بهتربود چون بنظر مرسد این طرای بیشتر به وانت میرسد.طراحی جالبی است بیشتر جلوی ماشین به تویوتا هایلوکس رفته است.