اصلاح قیمت خودرو به تنهایی مثل یک مسکن عمل می‌کند

یکشنبه 11 آذر 97 ساعت 14:47
اصلاح قیمت خودرو به تنهایی مثل یک مسکن عمل می‌کند

صنعت خودرو از جمله صنایعی است که به دنبال وضعیت اقتصادی سال جاری که متأثر از آغاز دور جدید تحریم‌ها بود با مشکلات گوناگونی مواجه شد، خروج شرکای خارجی از یک طرف، نوسانات ارزی و ممنوعیت واردات از طرف دیگر در کنار تصمیمات داخلی، صنعت و بازار خودرو را تحت فشار قرار داده است.

هرچند این روزها نفس صنعت خودروسازی کشور به شمارش افتاده و مدیران خودروسازی‌ها وقطعه سازان اعلام می‌کنند که اصلاح قیمت‌ها می‌تواند راه نجات خودروسازی داخلی باشد ولی واقعیت این است که اصلاح قیمت به تنهایی فقط می‌تواند مثل یک مسکن عمل کند.

قیمت‌گذاری یک اقدام ضروری اما ناکافی است

در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو، قیمت‌گذاری خودرو را یکی از شروط لازم ولی ناکافی برای حفظ صنعت خودرو دانسته و معتقد است: این اقدام فقط صنعت خودرو را از ورشکستگی آن هم برای مدت زمان کوتاهی نجات می‌دهد.

به گفته او دولت هم اکنون در یک دوراهی حساس قرار گرفته و از سویی نگران افزایش تورم کاغذی است و از سوی دیگر نارضایتی و بدبینی مصرف‌کننده مانعی برای تصمیم گیری در خصوص قیمت‌گذاری خودرو شده است.

کریمی سنجری ادامه داد: هرچند در وضعیت فعلی، مصرف کننده خودرو را با قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه از دلال می‌خرد ولی دولت در صورت موافقت با افزایش قیمت، به افزایش تورم رسمیت می‌بخشد.

این کارشناس خودرو قیمت‌گذاری خودرو را یکی از شروط لازم ولی ناکافی برای نجات این صنعت دانست و یادآوری کرد: اساساً صنعت خودروی ایران درگیر نوعی بی‌توجهی علمی است و اصلاح قیمت‌ها منجر به بهبود پایه‌های این صنعت نخواهد شد بلکه آن را از بحران و ورشکستگی آن هم برای کوتاه مدت نجات می‌دهد.

او ادامه داد: در وضعیت فعلی، تحریم‌های خارجی و فشارهای داخلی و همچنین عدم حمایت شرکای خارجی که خودروسازان را به خاطر تحریم ترک کرده‌اند مانع جدی بر سر راه توسعه صنعت خودرو محسوب می‌شود.

این کارشناس خودرو همچنین به هزینه‌های انباشت شده و درآمدهای سربار خودروسازان به عنوان موانع دیگر این صنعت اشاره کرد و افزود: اگر دولت هرچه زودتر برای نجات این صنعت اقدام نکند در آینده باید برای ترمیم و اصلاح آن هزینه بسیار هنگفتی صرف کند.

نماینده مجلس؛ آزادسازی قیمت در فضای انحصاری نتیجه بخش نیست

بر اساس این گزارش بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس هم در خصوص آزادسازی قیمت گفت: مهم این است که آزادسازی با چه مکانیزمی انجام بگیرد، اگر با وضعیت فعلی باشد طرح موضوع غلط است؛ به عبارتی در یک فضای انحصاری که تمام مرزها بسته شده و خودروسازان داخلی با خودشان قصد رقابت داشته باشند، درست نیست و یک فضایی است که ۸۰ میلیون را محکوم می‌کنیم که هر قیمتی که تعیین می‌شود، شما باید بخرید.

او ادامه داد: پس اگر آزادسازی قیمت مطرح شده باید شبیه کل جهان این اقدام انجام گیرد به صورتی که صنایع خودرویی کشورهای گوناگون با هم رقابت می‌کنند و این رقابت به سمت کاهش قیمت می‌رود برای این که بتوانند بازار و متقاضی را جذب کنند؛ ولی اگر همین وضعیت فعلی در کشور ادامه یابد، کاملاً نتیجه معکوس خواهیم داشت؛ چون که احساس رقابت ایجاد نمی‌شود پس قیمت را تا جایی که می‌توانند افزایش می‌دهند.

محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم عقیده دارد که: خودروسازی ما زمانی که نفت دچار تحریم می‌شد، کمک کننده بود و بودجه کشور را جبران می‌کرد ولی اکنون به جایی رسیده که با دست خودمان و با انحصار، صنعت خودرو نه تنها از بین رفته، بلکه موجب بدبختی خیلی از کسانی که در قطعه سازی بودند، شده است، در نتیجه طبیعی است زمانی که رقابت از جامعه گرفته می‌شود، آن مجموعه از بین می‌رود.

مشاور خودرویی وزیر صنعت: کاهش قیمت خودرو در گرو آزادسازی

در مقابل اما، اصغر خسروشاهی مشاور خودرویی وزیر صنعت هم از موضوع آزادسازی قیمت خودرو دفاع کرده و معتقد است که آزادسازی قیمت هم منجر به تعدیل بازار و هم کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

به گفته او دلیل تعلل دولت در تعیین تکلیف قیمت خودرو، نگرانی از شرایط بازار و نارضایتی مصرف‌کنندگان است ولی باید توجه کند که این موضوع بر خلاف تصور، منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

با توجه به اخبار منتشر شده از لایحه بودجه سال ۹۸ مبی بر اینکه درآمد دولت از واردات خودرو صفر در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای لغو مممنوعیت واردات خودرو ندارد. در چنین وضعیتی با توجه به مشکلات خودروسازان و همچنین نارضایتی مردم از کیفیت محصولات داخلی، باید دید دولت در دوراهی افرایش قیمت خودرو چگونه تصمیم گیری می‌کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar