اظهارنظر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اصلاح مصوبه اخیر دولت

بروزرسانی در: پنج شنبه 27 دی 97 ساعت 10:06
اظهارنظر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اصلاح مصوبه اخیر دولت

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی اظهارنظر کرده و عقیده دارد مصوبه اول بیش از ۸۵ درصد پرونده خودروهای ترخیص نشده را حل می‌کرد ولی مصوبه جدید مجدد گره‌ای جدید ایجاد خواهد کرد.

براساس مصوبهٔ ابلاغی گذشته به گمرک، ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه (۱۶ دی)، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است و همه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود. ولی دولت با اصلاحات پیشنهادی رئیس کل بانک مرکزی در مورد مصوبه ترخیص خودروهای موجود درگمرک موافقت کرد و با اصلاح انجام گرفته، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرک پیش از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ است.

در این زمینه مهدی دادفر رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ابلاغ مصوبه اول بسیار به جا و مناسب بود؛ به صورتی که همه فعالان این حوزه امیدوار شدند که دولت قصد باز کردن گره‌ها را دارد، ولی بعداً به این نتیجه رسیدیم که تصورمان اشتباه بود؛ پس این پرونده‌ها همچنان باز خواهد بود و خودروها در گمرکها باقی خواهند ماند.

وی افزود: در طول نشستی که صبح چهارشنبه با سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که خیلی از پرونده‌ها که با توجه به مصوبه اول در حال حل شدن بود، با مصوبه اصلاحی دیگر حل شدن مشکلات آن‌ها بعید به‌نظر می‌رسد.

او یادآوری کرد: مسئله این است که به هر شکل و نوع انتقال، ارز خارج و کالا وارد شده و در گمرکها موجود است. اینکه حالا بخواهم ترخیص آن‌ها را به قبل از یک تاریخ مشخص محدودش کنیم، تصمیمی درست به نظر نمی‌رسد؛ چون که اگر متقاضی بدون انتقال ارز به شرکت تولیدکننده یا تأمین کننده سفارش داده یا پیش خرید کرده باشد و کالا چنانچه چند روز بعد از تاریخ مشخص وارد شود، اجازه ترخیص ندارد؟ پس تکلیف ارزها و ثبت سفارش‌ها و خودروهای مانده در گمرک چیست؟

رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: مصوبه اول بسیار کارآمد بود و قابلیت حل ۸۵ تا ۹۰ درصد مشکلات را به طور کامل داشت و بسته شدن ۱۵۰۰ پرونده قضایی تعزیراتی را به دنبال می‌آورد، ولی حالا قاطعانه می‌توان گفت که شاید مشکل ۵۰ درصد کل آن‌ها هم حل نشود؛ پس مصوبه اصلاحی هم اکنون در حالت احتضار است. اصلاحات انجام می‌گیرد، ولی معلوم نیست که بتواند مشکلات را حل کند یا خیر؟

دادفر با شاره به این که از نظر انجمن واردکنندگان خودرو، مصوبه اول بسیار به صلاح مردم، کشور، سرمایه گذاران و خریدان بود، گفت: ملاحضاتی که برای پیشگیری از خروج ارز و کنترل بازار ارز انجام گرفته، نمی‌تواند ارزهای خارج شده را بازگرداند، چون کنترل بازار ارز ربطی به این پول‌ها ندارد. بیشترین دلیل حل نشدن مشکلات، در شناسایی نشدن دلیل آن‌هاست. زمانی که درد به درستی شناخته نمی‌شود، درمان مناسب هم نمی‌توان برایش پیدا کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar