افت تولید ایران خودرو در آذرماه بیشتر شد

چهارشنبه 5 دی 97 ساعت 11:04
افت تولید ایران خودرو در آذرماه بیشتر شد

آمار منتشر شده از جانب ایران خودرو در سامانهٔ “کودال” نشان می‌دهد که بر خلاف صحبت‌های وزیر صنعت، این گروه نسبت به گذشته افت تولید بیشتری را در آذر ۱۳۹۷ تجربه کرده است.

بر اساس آمار رسمی کودال، ایران خودرو در ۹ ماههٔ ابتدایی سال جاری ۳۰۳ هزار و ۵۱۸ دستگاه خودرو تولید کرده است. این در حالی است که آمار دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکهٔ وزارت صمت، آمار تولید ۸ ماههٔ نخست سال ۱۳۹۷ را برای ایران خودرو ۳۰۸ هزار و ۴۲۰ دستگاه اعلام کرده و این تناقض آماری از نوع خود جالب به نظر می‌رسد!

با این حال طبق اطلاعات موجود در سامانهٔ کودال، این شرکت در آذر ماه سال جاری ۲۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه خودرو تولید کرده است. این در حالی است که ایران خودرو در آذر ماه ۱۳۹۶، بر اساس آمار آن دورهٔ خود در این سامانه ۶۶ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو تولید کرده است. بررسی این اطلاعات نشان می‌دهد که بزرگترین خودروساز کشور در وضعیت فعلی توانسته تا تنها ۳۱٫۵۳ درصد رکورد تولید آذر ۱۳۹۶ را در ماه گذشته ثبت نماید.

طبق آمار، تولید خانوادهٔ دانگ فنگ که عمدتاً به H30 کراس ارتباط دارد، در آذر ۱۳۹۷ نسبت به آبان ماه سال جاری افت داشته است. تولید رنو تندر ۹۰ هم در ماه اخیر نسبت به آبان ماه فقط ۴ دستگاه افزایش داده و به رقم ۴۰۲ دستگاه رسیده است. این در حالی است که ایران خودرو در آذر سال اخیر بیش از ۵ هزار دستگاه رنو تندر ۹۰ را تولید و مونتاژ کرده است.

تولید خانوادهٔ هایما هم در ایران خودروی خراسان نسبت به آبان ۹۷ افت داشته و در آذر ماه سال جاری به ۷۶۶ دستگاه رسیده است. ولی شاید خبری که متقاضیان پژو ۲۰۰۸ را خوشحال می‌کند، افزایش تولید این شاسی بلند فرانسوی در آذر ماه سال جاری نسبت به آبان ۹۷ است. پژو ۲۰۰۸ در ماه اخیر با تیراژ ۱۰۳۹ دستگاه در ایران خودرو تولید شده است.

کودال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar