افزایش تدریجی آمار خودروهای معوق

یکشنبه 6 شهریور 01 ساعت 09:46
افزایش تدریجی آمار خودروهای معوق

عرضه دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و مخالفت‌ها با این نوع، عرضه بالاخره در اواخر مرداد‌ماه با استقبال خوب خریداران واقعی روبه‌رو شد. طبق گزارش‌های استخراج‌شده از سوی سازمان بورس، قیمت این دو خودرو ۵۰میلیون تومان پایین‌تر از بازار آزاد اعلام شد و ۲۰درصد سود نیز نصیب خودرو ساز کرد.

بعد از عرضه این دو خودرو در بورس، فشار‌ها بر فروش دیگر محصولات خودرویی به‌خصوص پرتیراژها افزایش یافته. این در شرایطی است که با توجه به نوسان ماهانه تولید در شرکت‌های خودروساز بسیاری از کارشناسان نسبت به رشد معوقات خودروسازان هشدار می‌دهند. خودروهای معوق و ناقص‌، همراه با اوج‌گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان به کلید‌واژه‌هایی در صنعت خودرو تبدیل شده‌اند. هر چند قبل از اعمال تحریم‌ها نیز خودروسازان نسبت به تحویل خودرو در موعد مقرر بدعهدی می‌کردند اما از سال ۹۷ بدعهدی‌ها در تحویل به‌موقع خودرو به اوج خود رسید؛ به‌طوری‌که در سال ۹۷ به گفته رضا رحمانی، وزیر وقت صمت، خودروسازان بار یک میلیون دستگاه خودرو معوق را به دوش کشیدند. آنچه مشخص است خودروسازان در این سال‌ها به پیش‌فروش محصولات به عنوان مهمترین منبع درآمدی تکیه کرده‌اند؛ حال آنکه به دلیل مشکلاتی که بر سر راه تولید بود نتوانسته‌اند نسبت به تحویل به‌موقع خودروها اقدام کنند.

این امر از سال ۹۷ منجر به رشد خودروهای معوق شده است. در این بین خودروسازان تولید ناقص محصولات خودرویی را یکی از دلایل اوج‌گیری معوقات خود خوانده‌اند. هرچند از سال گذشته معوقات خودروسازان روند نزولی به خود گرفته و با نظارت وزارت صمت، دیگر خبری از پیش‌فروش بی‌حساب‌و‌کتاب خودروسازان نیست، با این حال از گوشه‌و‌کنار خبر می‌رسد معوقات خودروسازان بار دیگر مسیر رشد را در پیش گرفته است، به‌طوری‌که پیشنهاد تعویض محصول ثبت‌نامی با خودروی جایگزین بار دیگر در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است.

همچنین خبر می‌رسد خودروسازان به دلایلی مختلف همچون رشد بدهی به قطعه‌سازان و کمبود نقدینگی قادر به تولید کامل برخی از محصولات خود نیستند و مشتریان را چشم‌انتظار تحویل محصول ثبت‌نامی گذاشته‌اند. بر این اساس برخی از کارشناسان با توجه به تجربه سال ۹۷ خودروسازی کشور نسبت به اوج‌گیری خودروهای معوق هشدار می‌دهند. فروش خودرو در بورس کالا اگر چه مزایای زیادی نسبت به فروش یکپارچه و تداوم قیمت‌گذاری دستوری دارد اما خودروساز نیز باید با اطمینان از میزان محصولات تولیدی در این مسیر گام بردارد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar