افزایش ۶۰ درصدی صادرات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۹۷

یکشنبه 18 فروردین 98 ساعت 17:37
افزایش 60 درصدی صادرات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال 97

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت از رشد ۶۰ درصدی صادرات لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت در سال اخیر و ثبت صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری در این بخش خبر داد.

مسعود کمالی اردکانی با اعلام این خبر اظهار داشت: صادرات کالاهای صنعتی و معدنی (بغیر از میعانات گازی) در طول ۱۱ ماهه سال اخیر به رقمی بالغ بر ۲۸.۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: در مدت یاد شده در گروه محصولات پتروشیمیایی، محصولات پتروشیمی با ۱۳.۲ میلیارد دلار و ۱۴ درصد رشد، محصولات پایه نفتی شامل قیر و روغن‌های صنعتی با حدود ۲.۲ میلیارد دلار و ۱۲ درصد رشد و محصولات عمده پلیمری هم با حدود ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، ۳ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ تجربه کرده‌اند.

کمالی اردکانی در مورد صادرات کالاهای گروه معدن گفت: مواد معدنی و صنایع فلزی شامل سنگ آهن، فولاد، فلزات رنگین و لوله و پروفیل ۵.۷ میلیارد دلار صادرات داشته است. همچنین صادرات صنایع غیر فلزی شامل سیمان، کاشی، سنگ‌های تزئینی و دیگر اقلام این گروه هم با ۱.۷ میلیارد دلار صادرات، رشد یک درصدی را نسبت به سال ۹۶ نشان می‌دهند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، ضمن اشاره به رشد صادرات بعضی از اقلام مهم صنعتی اظهار داشت: صادرات لوازم خانگی انرژی بر و غیر انرژی بر به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار با ۱۷ درصد رشد همراه بوده است، محصولات نساجی و پوشاک با ۲ درصد رشد به رقمی نزدیک به ۴۲۰ میلیون دلار رسیده و همچنین صادرات فرش ماشینی و موکت با ۱۴ درصد رشد به رقمی بالغ بر ۳۹۰ میلون دلار رسیده است. همچنین در مدت یاد شده صادرات قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو، موتورسیکلت و قطعات جمعاً ۱۳۰ میلیون دلار با ۶۰ درصد رشد، سیم و کابل با ۲۱۶ میلیون دلار و ۳۰ درصد رشد، تراکتور، کمباین، ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی و شیرآلات صنعتی و ماشین ابزار مجموعاً ۱۷۶ میلیون دلا ر و ۲۶ درصد رشد همراه بوده است.

وی یادآوری کرد: در حالیکه میزان کل صادرات ۱۱ ماهه سال ۹۷ (بدون احتساب میعانات گازی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۶ درصدی را نشان می‌دهد، صادرات محصولات صنعتی و معدنی (بدون احتساب میعانات گازی) رشد حدود ۸ درصدی داشته است.

لازم به ذکر است، بازارهای اصلی محصولات صنعتی و معدنی عمدتاً کشورهای همسایه و عمدتاً کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و همچنین دیگر کشورها از جمله هند، چین، اندونزی، سوریه و ازبکستان است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar