الزام تجاری سازان به اسقاط

بروزرسانی در: سه شنبه 13 آذر 97 ساعت 17:20
الزام تجاری سازان به اسقاط

هیات وزیران در جهت اجرای قانون هوای پاک، خودروسازان تجاری را ملزم کرد به ازای تولید هر سه دستگاه خودروی دیزلی، یک خودروی فرسوده (دیزلی) را اسقاط کنند.

در نامه ارسالی از سوی پلیس راهور به خودروسازان تجاری، تاکید شده که مطابق مصوبه مهرماه هیات وزیران، شماره گذاری هر سه دستگاه خودروی دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یورو ۵، منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودروی دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است. طبق نامه مورد نظر، منوط شدن شماره‌گذاری اتوبوس‌ها به اسقاط، از ۲۵ آبان امسال کلید خورده است. آن طور که یک منبع آگاه در خودروسازی می‌گوید، برای شماره‌گذاری اتوبوس‌های جدید، نیاز به چند گواهی اسقاط است که شمار آنها بسته به نوع خودروی اسقاطی، معلوم می‌شود.

وی با ذکر اینکه در کل اسقاط هر دستگاه اتوبوس دیزلی با توجه به قیمت‌های فعلی گواهی اسقاط، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد، می‌گوید: برای اسقاط هر اتوبوس دیزلی، به عنوان مثال باید شش برگه گواهی اسقاط ارائه شود و ازآنجاکه قیمت هر برگه نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، باید ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر مورد اسقاطی هزینه کنیم. هیات وزیران در حالی شماره گذاری خودروهای تجاری را به اسقاط گره زده که پیش‌تر قرار بود این پروژه در بخش محصولات سواری هم اجرا شود، ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع آن شد. بر این اساس، بنا بود سواری سازان به ازای تولید هر دستگاه خودروی با مصرف سوخت بالای ۵. ۸ لیتر، یک خودروی فرسوده را خارج کنند که در آخر به مرحله اجرا نرسید. اکنون باید منتظر ماند و دید هیات وزیران در جهت اجرای قانون هوای پاک، اسقاط را برای سواری سازان هم الزامی خواهد کرد یا بار آن را تجاری سازها به تنهایی به دوش خواهند کشید.

 

لینک های مفید :

قیمت روز خودرو

قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت محصولات سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar