اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در داخلی سازی قطعات خودرو

سه شنبه 9 مهر 98 ساعت 14:37
اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در داخلی سازی قطعات خودرو

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: تمرکز بر موضوع داخلی سازی ارمانگرایانه نیست و ورود سازمان‌ها و نهادهایی مانند وزارت دفاع به این حوزه با هدف تولید قطعات خاص از اتفاقات مثبت اخیر است.

ابوالفضل خلخالی با ذکر این مطلب افزود: در دل صنعت خودرو وابستگی وجود دارد و بر این اساس استفاده از توان داخلی و برنامه ریزی وزارت صمت در این زمینه را نمی‌توان ارمانگرایانه دانست چون که باید با داخلی سازی این قطعات در داخل نسبت به کاهش این وابستگی اقدام کرد .

وی با اشاره به ورود وزارت دفاع به ساخت قطعات پیشرفته مانند ایربگ تصریح کرد: استفاده از توانمندی داخلی با هدف مقابله با تحریم‌ها با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان از اقدامات اساسی است که باید به آن پرداخت و برنامه ریزی وزارت صمت در این زمینه را باید از اقدامات مثبت این وزارتخانه دانست.

دانشیار دانشکده مهندسی خودرو با مثبت ارزیابی کردن هدف گیری‌ها وزیر صمت در صنعت خودرو اظهار کرد: این هدفگذاری ها در حالی بود که چالش‌ها و مشکلاتی مانند افزایش قیمت ارز و عدم امکان واردات پیش روی وزارت صمت قرار گرفت که برنامه ریزی‌ها را از مسیر اصلی خارج کرد اما بازهم در این شرایط توان مدیریت مسائل تا اندازه‌ای وجود داشت که منجر به عادی شدن شرایط تولید شد.

خلخالی لازمه تحقق این هدفگذاری ها را استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان ، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در پروژه‌هایی مانند داخلی سازی دانست و گفت: اگرچه در ابتدا بر استفاده از این توان تاکید شد ولی تاکنون نتیجه‌ای از این روند در صنعت خودرو اعلام نشده اگرچه که باید برنامه‌هایی مثل نمایشگاه داخلی سازی را از نکات مثبت عملکرد وزارت صمت دانست ولی نیاز است تأمین مالی در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: توان مالی شرکت‌های دانش بنیان برای داخلی سازی قطعات بسیار پایین است و اگر قرار باشد که این شرکت‌ها بر روی داخلی سازی قطعه‌ای کار کنند به طور قطع باید برای تولید قطعات خوودرو با توجه به حجم تیراژ فعلی، سرمایه گذاری زیادی انجام دهند که هم اکنون امکانپذیر نیست و لازم است برنامه‌ای تعریف تا بانک‌ها را در این راستا و در زمینه پرداخت تسهیلانت همکار خود کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در صورت عدم تغییر شرایط، روند فعلی به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود، افزود: از نکاتی که وزیر صمت تاکنون به آن بی توجه بوده ارتباط صنعت و دانشگاه است به صورتی که پس از روی کارآمدن رضا رحمانی هیچ برنامه‌ای در این زمینه اعلام نشده و همکاری انجام نرگفته که این گلایه از طرف دانشگاهی‌ها وجود دارد که لازم است زیرساخت‌های آن در بخش صنعت فراهم شود.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar