ایمنی خودروهای جدید چقدر است؟

سه شنبه 22 مهر 99 ساعت 15:56
ایمنی خودروهای جدید چقدر است؟

با انتشار یک تست تصادف از طرف گروه سایپا، مجددا بحث ایمنی خودروهای ایرانی داغ شده است. اما آیا واقعا خودروهای تولید داخل امن هستند؟

گروه های خودروساز داخلی بر خلاف بیشتر شرکت‌های معتبر در جهان، بسیار کم اطلاعات فنی در خصوص ایمنی خودروهای تولیدی خود را منتشر می‌کنند.

اما گروه سایپا اخیرا در یک اتفاق نادر، تست تصادف محصول خود "شاهین" را منتشر کرده است.

با این وجود، این تست را نمی‌توان یک تست تصادف کامل دانست. در تصاویری که سایپا منتشر کرده خودرو شاهین در یک موسسه که معلوم نیست کجاست به صورت کامل از جلو به دیواری برخورد می‌کند، این تست در سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت رخ داده است؛ سرعتی که البته از سرعت تست اصلی تصادف در اروپا که توسط موسسه یورو ان کپ انجام می‌شود هشت کیلومتر کمتر است.

با کاهش سرعت هشت کیلومتری در تست تصادف، بخش زیادی از نیرو کاهش پیدا می‌کند. نکته دیگر ناقص بودن تست تصادف منتشر شده است. تست‌های تصادف از زوایای گوناگون خودرو رخ می‌دهند و اصلی‌ترین تست تصادف از روبرو و از بخش راننده با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت است.

در اروپا مشتریان از طریق اطلاعات و ستاره‌های موسسه یورو ان کپ متوجه می‌شوند خودرویی که می‌خرند تا چه میزان ایمنی دارد.

خودروهای پنج ستاره بالاترین ایمنی را دارند، خودروهای چهارستاره خوب، سه ستاره متوسط، دو ستاره ضعیف و یک ستاره خیلی ضعیف هستند.

شرکت‌های داخلی مثل ایران خودرو و سایپا ادعا می‌کنند برخی خودروهای خود را در موسسات معتبر اروپایی که زیر نظر یورو ان کپ است، تست کرده‌اند و دو تا سه ستاره ایمنی گرفته‌اند اما هیچ گزارشی از این ستاره‌ها در موسسات اروپایی وجود ندارد.

سایپا قبلا ادعا کرده بود خودرو تیبا را که در اصل پراید توسعه یافته است، ایمن‌تر کرده و این خودرو می‌تواند دو ستاره ایمنی اروپا را بدست آورد. این شرکت باز هم ادعای مشابهی را مطرح و ادعا کرده خودرو شاهین سایپا هم می‌تواند سه ستاره ایمنی اروپا را بدست آورد.

درباره سه ستاره ایمنی ادعای مشابهی توسط ایران خودرو هم منتشر شده است.

دو خودرو جدید ایرانی، شاهین سایپا و کی ۱۳۲ ایران خودرو هستند. خودرو شاهین روی پلت فرم نسل اول تویوتا یاریس که خودرویی با چهار ستاره ایمنی است ساخته شده، کی ۱۳۲ هم روی پلت فرم پی اف یک پژو که سه تا چهار ستاره ایمنی را در خودروهای مختلف دارد، توسعه پیدا کرده است.

البته باید دید آیا شرکت‌های ایرانی از همان موادی استفاده می‌کنند که شرکت‌های ژاپنی یا اروپایی در پلت‌فرم خوداستفاده کرده‌اند.

در حال حاضر در اروپا علاوه بر بحث ایمنی ساختاری خودرو، اضافه شدن وسایل پیشگیری از تصادف هم بسیار مهم شده است و خودروها باید بتوانند علاوه بر ساختار قوی در تست تصادف از وسایل کمکی برای جلوگیری از تصادف و خطر هم استفاده کنند. این خودروها همچنین باید برای عابران پیاده هم امن‌تر شوند.

حتی اگر خودروهای جدید داخلی ساختاری نزدیک به خودروهای متوسط اروپایی در تست تصادف در یک دهه قبل پیدا کرده باشند به خاطر استفاده نکردن از وسایل پیشگیری از تصادف، همچنان فاصله زیادی با خودروهای استاندارد در جهان دارند.

سال‌هاست یکی از انتقادهای اصلی که متوجه صنعت خودرو داخل است، به ایمنی خودروها باز می‌گردد.

با وجود اینکه تولید پراید بالاخره به خاطر امنیت پایین متوقف شده‌است اما همچنان بسیاری از خودروهای گروه سایپا بر پایه این خودرو ساخته می‌شوند.

کمال ‌‌هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفته بود: «در تحلیل تصادفات ایران طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.»

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar