بازار خودرو آشفته‌تر از قبل شده است

بروزرسانی در: شنبه 27 بهمن 97 ساعت 12:01
بازار خودرو آشفته‌تر از قبل شده است

هرچند وزیر صنعت وعده داده بود که با افزایش رسمی قیمت خودرو از طرف خودروسازان، عرضه به بازار افزایش یافته و جلوی شکل‌گیری حاشیه بازار گرفته خواهد شد، ولی بازار خودرو آشفته‌تر از قبل شده است.

نزدیک به یکماهی می‌شود که با خواسته چندین و چند ساله خودروسازان مبنی بر کنار زدن شورای رقابت و جایگزینی مکانیزم بازار بر تعیین قیمت خودرو، موافقت شده و هرچند خروج مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو از دست مراجع نظارتی، مورد مخالفت خیلی از کارشناسان و صاحب نظران قرار داشت، ولی رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون در نظر گرفتن این مخالفت‌ها، همه تلاش خود را به کار بست تا قیمت‌های رسمی خودرو افزایش پیدا کند و خودروسازان به خواسته‌شان برسند.

البته وزیر صنعت وعده داد که با افزایش رسمی قیمت خودرو، خودروسازان تولید خود را سرعت بخشیده و کنترل بازار را به دست می‌گیرند، و اگر هم قرار است سودی از افزایش قیمت خودرو به جیب کسی برود، آن افراد دلالان نباشند و خودروسازان از این افزایش قیمت منتفع شوند. این تمام حمایت وزیر صنعت از خودروسازان نبود، بلکه او تلاش کرد از دولت مصوبه‌ای بگیرد که با حمایت بانک مرکزی ۴ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت شود تا مطالباتشان به قطعه سازان را بپردازند و چرخه تولید خودرو همچنان به کار خود ادامه دهد.

متاسفانه این حمایت‌های دولتی، فقط به نفع خودروسازان و البته دلالان تمام شده و بازار خودرو همچنان آشفته است و قیمت‌های عجیب و غریب آن، خیلی از مصرف‌کنندگان واقعی و خریداران خودرو را متعجب کرده است. به این معنا که در طول روزهای اخیر و البته مطابق با طبیعت هر ساله که قیمت خودرو در هفته‌های منتهی به پایان سال رو به افزایش می‌گذارد و افزایش تقاضا، بالا رفتن قیمت را رقم می‌زند، این روزها هم قیمت خودرو علیرغم وعده‌های گوناگون مسئولان و خودروسازان سیر صعودی به خود گرفته است.

البته سال‌های پیش، نظارت در بازار وجود داشت و خودروسازان هم با افزایش عرضه تلاش می‌کردند تا قیمت را در بازار کنترل کنند. ولی امسال، علیرغم افزایش رسمی قیمت خودرو در بازار و وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کنترل حاشیه بازار قیمتی انواع خودروهای تولید داخلی، قیمت انواع خودرو هر روز رکورد و شگفتی تازه‌ای را به ثبت می‌رساند.

در این میان معلوم نیست سازمان عریض و طویلی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، چه نقشی در این آشفته بازار دارد و چه نظارتی بر عرضه خودرو و قیمت‌های آن در بعضی نمایندگی‌ها می‌کند؛ نمایندگی‌هایی که این روزها خودشان آتش‌بیار افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو شده‌اند. تا پیش از این، همواره سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مدعی بود که با وجود شورای رقابت، دخالتی در بازار خودرو ندارد، حال هم که شورای رقابت از سر راه دلالان و خودروسازان کنار رفته است، معلوم نیست که متولی نظارت بر این قیمت‌های بی ضابطه و عدم عرضه از طرف خودروسازان و نحوه فروش آنها چه سازمانی است؟

حاشیه قیمت چند ده میلیون تومانی خودروها در بازار

در حال حاضر هر دستگاه سمند آل ایکس در نمایندگی خودروسازان ۴۳ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵SLX در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و در بازار ۷۵ میلیون تومان، هر دستگاه پژو پارس اتوماتیک در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک در نمایندگی ۸۵ میلیون تومان و در بازار ۱۱۷ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه دانگ فنگ رینگ آلومنیومی در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، سوزوکی ویتارا اتوماتیک در نمایندگی ۲۵۱ میلیون تومان و در بازار ۳۱۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX در نمایندگی ۴۲ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان و در بازار ۶۹ میلیون تومان، پیکاب دوکابین فوتون در نمایندگی ۱۶۳ میلیون تومان و در بازار ۲۱۵ میلیون تومان است.

هر دستگاه پژو پارس آل ایکس در بازار ۹۹ میلیون تومان و هر دستگاه رنو کپچر در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است در حالیکه این دو خودرو در نمایندگی‌ها عرضه نمی‌شوند، همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو در نمایندگی ۴۷ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان و در بازار ۷۱ میلیون تومان است.

هر دستگاه پژو پارس در نمایندگی ۵۳ میلیون تومان و در بازار ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، رنو تندرپیکاب در نمایندگی ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در بازار ۸۷ میلیون تومان است. همچنین سمند سورن و وسمند سورن توربو نیز دیگر در نمایندگی‌ها عرضه نمی‌شود ولی قیمت آنها به ترتیب در بازار ۸۵ میلیون و ۹۵ میلیون تومان است.

قیمت هر دستگاه دنا پلاس در بازار ۱۲ میلیون تومان است که در نمایندگی عرضه نمی‌شود؛ ضمن اینکه هر دستگاه دنا پلاس توربو نیز در بازار ۱۳۴ میلیون تومان قیمت خورده است.

همچنین هر دستگاه قیمت پراید ۱۳۱ ای ایکس در نمایندگی ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان و در بازار ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۵۱ اس آل در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ ای ایکس در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تیبا اس آل در نمایندگی ۳۹ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان و در بازار ۴۶ میلیون تومان است، ضمن اینکه ساینا دنده‌ای با توقف فروش رو به رو شده که در بازار قیمت آن به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت هر دستگاه کوئیک در نمایندگی ۶۹ میلیون تومان و در بازار ۷۴ میلیون تومان و ساینا اتومات هم در نمایندگی ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان و در بازار ۶۴ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

شرایط فروش محصولات ایران خودرو / بهمن۹۷

بررسی دلایل گرانی خودرو و برنامه‌های وزیر صنعت برای مهار قیمت خودرو

حیات خودروسازی در گرو افزایش عمق تولید داخلی است؟

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "بازار خودرو آشفته‌تر از قبل شده است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Monza , Itali
مهمان

کاری که دلال ها وخودمون به خودمون میکنیم آمریکا و اسراییل بما نمیکنن

کیارش
مهمان

اگه تحریم هستیم قطعه نمیدن پس چرا پیش فروش میکنن؟اگه قطعه دارین چرا ماشین نمیدن تو بازار؟
سازمان حمایت دقیقا این وسط چیکارس و داره بودجه رو میخوره؟
یعنی هیچ مسئولی زورش نمی‌رسه حداقل واردات خودرو دست دوم بدون گمرک رو آزاد کنه که حداقل قشر ضعیف بتونه یه وسیله زیر پاش داشته باشه ؟
نگاه کنید دلال ها چه به روز مردم واقعا مظلوم آوردن!
یعنی قراره وضع همینطوری هی بدتر بشه ؟

saman
مهمان

خدا لعنت کنه رضا رحمانی و امثالش رو…
تا کی باید افزایش قیمت رو ببینیم؟؟
چرا باید پول پارسال کولیوس۲۰۱۷ رو بدیم و تیگو۵ سوار شیم؟؟ انقلاب ۴۰ ساله شد و همه چی هم ۴۰ برابر
این اگه معجزه نیست پس چیه؟!
البته خوده ما هم بی تقصیر نیستن ( اگه همت میکردیم و گرون نمیخریدیم ماشیناشون از مدل میوفتادن و مجبور بودن قیمتارو بکشن پایین)…امیدوارم همه چی درست شه قبل از اینکه بمیریم!

متین
مهمان

خدا این ملت رو شفا بده دنا شده ۱۰۰میلیون

محمد حسین
مهمان

سلام هیچ کاری از دست مردم به جز نخریدن بر نمیاد که اونم انجام نمیدن پس باید تخمه بگیریم دستمون و منتظر بالاتر رفتن قیمت ها باشیم (چیزی که عوض داره گله نداره) از ماست که بر ماست