بانک مرکزی با خودروسازان انقباضی عمل نکند

چهارشنبه 1 آبان 98 ساعت 17:39
بانک مرکزی با خودروسازان انقباضی عمل نکند

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: در وضعیت حساس انتظار می‌رود بانک مرکزی در قبال صنایع به خصوص خودروسازان انقباضی عمل نکند، بلکه با وام دادن ۱۰ هزار میلیارد تومان بهره‌ای که خودروسازان و زنجیره تأمین آنها سالیانه به بانک‌ها می‌پردازند، به یاری‌شان بشتابد.

«آرش محبی‌نژاد»  در مورد صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص صنعت خودرو، افزود: عقیده دارم صورت مساله برای بانک مرکزی به اشتباه ترسیم شده است.

یکشنبه گذشته «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به مشکلات خودروسازان و قطعه سازان، گفت: «به شخصه قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار قطعه سازان قرار گیرد، چون همچون سال‌های اخیر آن را هدر می‌دهند، بارها گفتند تا ۶ ماه دیگر شرایط درست می‌شود، اما نشد.»

همتی به طرح این سؤال پرداخت که «صنعت خودروسازی کشور چه زمانی می‌خواهد اصلاح شود و تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فشل ادامه بدهید و ما زیان آن را بپردازیم؟»

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در این زمینه گفت: اهداف کلان اقتصادی کشور برای بانک مرکزی تعریف می‌شود و این بانک برای دستیابی به این اهداف استقلال عمل دارد، این در حالی است که امروز بانک مرکزی برای خود هدف تعریف کرده و از عملکرد خود هم رضایت دارد.

این مقام صنفی، به سخنان همتی در مورد تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی در مقایسه با پارسال اشاره و یادآوری کرد: با توجه به متوسط تورم بالای ۲۰ درصدی، کار برای تولیدکننده در مقابل واردات ۶۰ درصد سخت‌تر شده است.

وی گفت: تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر پرداخت چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به خودروسازان، در حالی است که این مبلغ وام بوده و سیستم بانکی بابت آن سود بانکی دریافت می‌کند.

محبی نژاد افزود: سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بهره از طرف خودروسازان و زنجیره تأمین به بانک‌های عامل پرداخت می‌شود، بنابراین رقمی که آقای همتی از آن یاد می‌کند، پولی نیست که به رایگان به دست خودروساز و قطعه ساز رسیده باشد.

وی یادآوری کرد: اگر بهره یاد شده به صورت وام به چرخه تولید قطعه سازان بازگردد، این صنعت می‌تواند خودگردان باشد و اثر تورمی هم نخواهد داشت، چون پولی است که صنعت خودرو به عنوان بهره به بانک‌ها برگردانده است.

این مقام صنفی یادآور شد: وقتی قیمت نهاده‌ها طی یک سال و نیم اخیر سه برابر شده، نقدینگی تولید کننده برای حفظ تیراژ تولید هم باید سه برابر شود، ولی محقق نشدن این موضوع موجب شده تا پارسال افت ۳۸ درصدی و در ۶ ماهه امسال کاهش ۳۴ درصدی تولید خودرو را شاهد باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد علاوه بر اتحاد مواضع بین دولتمردان و همچنین قوای سه گانه، اولویت دستگاه‌های اجرایی نیز بر رونق تولید قرار داده شود، چون رونق تولید و کنترل تورم اگر در کنار رونق تولید باشد ارزشمند است.

این مقام صنفی یادآور شد: بیشترین حجم تقاضای ارز در کشور برای تولید و واردات است و حال که واردات در دستور کار نیست، تنها متقاضی اصلی ارز بخش تولید است.

وی گفت: وقتی تیراژ تولید به یک سوم پارسال کاهش می‌یابد، تقاضا برای ارز هم به همان نسبت کم می‌شود که در میان و بلندمدت می‌تواند به بحران‌هایی مانند بیکاری نیروهای کار، تعطیلی کارخانجات و از دست رفتن درآمد باثبات مولد برای شهروندان بیانجامد.

محبی نژاد یادآور شد: اهداف عالی دستگاه‌های اجرایی کشور از اسناد بالادستی قابل وصول است، ولی با سند چشم انداز ۱۴۰۴ و سند بخشی خودرو فاصله معنی داری وجود دارد.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar