باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد

یکشنبه 16 آذر 99 ساعت 11:23
باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد

رییس سازمان بازرسی کل کشور در نشست با دستگاه‌های متولی خودرو با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، گفت: این تلقی در جامعه وجود دارد که می‌خواهند عمدا خودروها را کف پارکینگ‌ها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند و یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این موضوع منجر به بدبینی در جامعه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان در نشست با دستگاه‌های متولی خودرو با تاکید بر اینکه تصور مدیریت بازار به منظور سود بیشتر توسط خودروسازان در افکار عمومی وجود دارد، گفت: به رغم تحریم‌ها به ویژه در حوزه هسته‌ای، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفت‌های حیرت‌آوری هستیم ولی در حوزه خودرو این وضعیت ملاحظه نمی‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، افزود: این تلقی در جامعه وجود دارد که می‌خواهند عمدا خودروها را کف پارکینگ‌ها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند و یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این موضوع منجر به بدبینی در جامعه شده است.

وی در مورد قطعات وارداتی صنعت خودرو با طرح این سوال که ایا امکان تولید این قطعات در داخل نیست تا وابستگی به خارج کمتر و قطع شود، تصریح کرد: اگر توانسته‌ایم بالای ۹۰ درصد از قطعات را داخل کشور تولید کنیم، چطور با وجود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان، بخشی از این قطعات وارداتی قابل تولید در داخل نیست؟

رییس سازمان بازرسی کل کشور در مورد افزایش تقاضای خودرو در کشور، گفت: اگر تولید باشد و عرضه هم به موقع انجام بگیرد، جو روانی حاکم در جامعه در تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به تشکیل این نشست، هدف از برگزاری آن را بررسی علل وجود خودروهای ناقص در کف پارکینگ، عدم تحویل خودروهای تجاری‌سازی شده به متقاضیان و همچنین بررسی مشکلات خودروسازها در این زمینه برشمرد.

وی گفت: طبق آماری که داریم یکی از خودروسازان نزدیک به ۳۱ هزار خودرو آماده تحویل به مشتریان دارد و به نظر می‌رسد چون ناوگان حمل و نقل مشکل دارد، این امر انجام نمی‌گیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوال که مشکل نیروی انتظامی در شماره‌گذاری چیست، اظهارکرد: نزدیک به ۲۰ هزار خودروی تولیدی توسط دو خودروساز کشور، معطل پلاک و شماره‌گذاری است.

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور هم ضمن ارائه گزارش و بیان آماری از وضعیت خودروهای تولید شده ناقص در کف کارخانه مربوط به خودروسازان، به تعداد خودروهای شماره‌گذاری نشده علی‌رغم فاکتور شدن، خودروهایی که به واسطه مشکلات حمل هنوز به متقاضیان تحویل نشده‌اند، اهم قطعات کسری خودروهای تولیدی و سهم هر یک از قطعه‌سازان در این مورد اشاره کرد.

همچنین مدیران ۲ گروه خودروسازی کشور، وابستگی به بعضی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ارز، افزایش هزینه حمل و برخی مشکلات در حوزه زیست‌محیطی و گمرک را علت اصلی مشکلات و عدم به‌موقع عرضه خودرو اعلام داشتند.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه بتازگی مجوز گمرک اختصاصی ایران‌خودرو اخذ شده و به شکل حمل‌ونقل ریلی هم خودروها حمل خواهند شد گفت: ان‌شاءالله تا آخر آذر خودروها از پارکینگ فروش خارج می‌شوند.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا هم با تاکید بر ضرورت استفاده از کفی‌های مخصوص حمل و نقل خودرو در کشور، به مشکلات مطرح شده از طرف سازمان محیط زیست در مورد ساندروهای تولیدی که از قطعات منفصله مستقر در گمرک انجام پذیرفته بود، اشاره کرد.

در این نشست سرهنگ علی محمدی رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا هم اعلام کرد: فرایند شماره‌گذاری به طور سیستمی است و پلیس راهور قادر است روزانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو را شماره‌گذاری کند.

رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شبرنگ پلاک خودروها وارداتی است، درخواست داشت چنانچه شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه با پلیس همکاری کنند، بعضی از مشکلات در این مقوله هم مرتفع خواهد شد.

حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم اعلام کرد خودروهای انباشتی طی دو هفته آینده حمل خواهد شد.

نماینده بانک مرکزی در مورد درخواست افزایش مدت زمان ارائه تعهد ارز توسط خودروسازان گفت: اگر صنایعی درخواست زمان بیشتری بابت ارائه تعهد ارزی دارند، با موافقت وزارت صمت اقدام می‌کنیم.

در این نشست، نماینده گمرک در مورد مشکلات پیش‌آمده در ارتباط با یکی از قطعه‌سازان عمده در سیستم قضایی و عدم ترخیص قطعات این شرکت از طرف گمرک بیان کرد: ترخیص این قطعات طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان به بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا کلیه موارد مطرح در جلسه مورد مطالبه قرار گیرد، خطاب به خودروسازان گفت: طی دو هفته کلیه خودروهای مستقر در پارکینگ‌ها که مشکلاتشان در جلسه مطرح شد، در راستای ایفای تعهدات خودروسازان باید به متقاضیان عرضه شده و نتیجه آن به سازمان بازرسی کل کشور گزارش شود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar