برزخ مشارکت ایران خودرو و پژو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
برزخ مشارکت ایران خودرو و پژو

کمپانی خودروسازی پژو برای دومین بار از ایران می‌رود. هیولای فرانسوی که بیش از ۳۰ درصد از بازار کشور را در دست دارد، اکنون نگرانی‌هایی در بین طرفداران خود ایجاد کرده است. طرفدارانی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ گرفتار پژوهایی با قطعات چینی و تعمیرگاه‌ها شدند. حالا که پژو به طور رسمی خداحافظی‌اش را اعلام کرده، مجدداً برای خریداران ایرانی دغدغه‌های سال‌های تحریم تکرار شده است. آیا کیفیت و تیراژ پژو پارس، ۴۰۵ و ۲۰۶ به‌عنوان ۳ محصول پرفروش بازار کشور افت می‌کند؟ این مساله درحالی رخ می‌دهد که کارلوس تاوارس، سکاندار پژو- سیتروئن در دیدار خود با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم جلوی دوربین خبرنگاران گفته بود؛ «پژو برای ایران سنگ تمام می‌گذارد» ولی اکنون مجدداً پژو ثابت کرد که او و هم تیمانش در صنعت خودروی فرانسه، هنوز هم قابل اعتماد نیستند.

سهم ۳۰ درصدی پژو از بازار ایران

پژو نزدیک به ۳۰ درصد بازار ایران را در دست دارد. آمارها نشان می‌دهد که ۳ محصول پژو پارس، ۲۰۶ و ۴۰۵ بعد پراید و تیبا ۲‌، هاج‌بک پرفروش‌ترین محصولات خودروی کسور است. آن‌گونه که فربد زاوه کارشناس خودرو می‌گوید؛ خروج پژو از ایران به طور قطع قیمت محصولات این برند را بالا خواهد برد و تأمین قطعات مورد نیاز آن را با مشکل رو به رو می‌کند. به گفته او، در سال‌های اول تحریم آمریکا در سال‌های ۹۱ و ۹۲ ناچار بودیم قطعات پژو را از تولیدکنندگان دست چندم چینی تأمین کنیم. ضمن این که با توجه به این که تعدادی از قطعات سمند و رانا هم قطعات مشترک با پژو دارند، به‌طور قطع با مشکل گرانی و افت کیفیت رو به رو می‌شوند. البته تمامی مشکلات به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چون که افزایش قیمت محصولات درشرایطی که قدرت خرید مردم به پایین‌ترین اندازه خود رسیده است، به کاهش خرید و افت تیراژ و بحران نقدینگی در بین جاده مخصوص نشین ها منجر خواهد شد. البته اگر چه که این کارشناس خودرو رفتار این روزهای شریک بدعهد فرانسوی را فقط برای امتیازگرفتن بیشتر می‌داند، ولی عقیده دارد خروج پژو از ایران، یک سیگنال منفی بزرگ برای سرمایه‌گذاران صنعت خودرو بوده و ممکن است به خروج رنو از بازار ایران ختم شود.

خودروهای برجامی پژو نیامده رفتند!

سه خودرو که قرار بود پژو در ایران تولید کند، خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ بود. خودروهایی که تولید آنها پس از گذشت ۲ سال از امضای قرارداد در ایران در حد حرف ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا به حال فقط نزدیک به ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران تولید و به فروش رسیده و خط تولید پژو ۳۰۱ درحال آماده‌سازی است، ولی محصول سوم که همان پژو ۲۰۸ است، هیچ اقدامی برای تولید آن انجام نگرفته است.

دغدغه‌های خودرویی سال‌های ۹۱ و ۹۲

پژوی ساخت سال‌های ۹۱ و ۹۲ را نخرید «این دیالوگ رایج سال‌های تحریم بین متقاضیان ایرانی بازار خودرو بود. آن‌گونه که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند، تأمین قطعات پژو در سال‌های اول خروج این شریک بدعهد فرانسوی از ایران از تولیدکنندگان دست‌چندم چینی انجام می‌گرفت و پژو هیچ تضمینی بابت کیفیت این محصولات نداشت. از آتش سوزی‌های پی در پی و جان باختن مردم به علت نقص فنی خودروهای پژو ۴۰۵ گرفته تا قطعات چینی به علت خروج یکباره این کمپانی فرانسوی از صنعت خودروی ایران در دوران تحریم‌های سال ۹۱، جان خیلی از مردم را گرفت.

حالا به نظر می‌رسد که با خروج آمریکا از برجام، قطعات بی‌کیفیت چینی به خط تولید جاده مخصوصی‌ها مجدداً راه یابند و باز هم شاهد گسترش نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی در ایران باشیم که نه می‌توانند به طور مستقیم از کشور مبدأ خودرو وارد کنند و نه شرکت مادر آنها را تأیید می‌کند. مسئله‌ای که همیشه در آخر دود آن به چشم مصرف‌کننده نهایی رفته که باید خودرویی را خیلی گران‌تر از ارزش واقعی و با خدماتی کاملاً ضعیف‌تر از حق خود بخرد.

مالکان پژو ۴۰۵ بیشتر از همه به تعمیرگاه می‌روند

برجام هم نتوانست دردی از بی‌کیفیتی محصولات پژو در کشور دوا کند، این نکته را علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو می‌گوید که شماری فکر می‌کردند با لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پای محصولات درجه یک پژو به خودروهای جاده مخصوص‌نشین‌ها باز شود. ولی آن‌گونه که فعالان بازار می‌گویند پس از توافق هسته‌ای تغییری در کیفیت محصولات داخلی ایجاد نشد و تأمین قطعات جاده مخصوص‌نشین‌ها به همان شیوه‌های پیشین و از همان تولیدکنندگان قبلی انجام می‌گرفت.

او همینطور در جواب به این پرسش که تأمین قطعات پژو در سال‌های تحریم به دست تولیدکنندگان چینی انجام می‌گرفت، گفت: این‌که کیفیت یک محصولی در برهه زمانی دچار مشکل شود، چیزی طبیعی در صنعت خودروسازی است و فراخوان‌هایی که از طرف هیولاهای این صنعت برای اصلاح مشکلات داده می‌شود، این ادعا را به خوبی ثابت می‌کند. اگر کیفیت محصولات پژو در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مشکل پیدا کرد، علت را نه در قطعات چینی بلکه در سفارش خودروسازان باید جست و جو کرد. اگر از چشم بادامی‌ها جنس باکیفیت طلب کنیم، جنس باکیفیت هم تحویل می‌گیریم.

به گفته این فعال بازار هم اکنون ۹۰ درصد قطعات پژو داخلی‌سازی شده و فقط ۱۰ درصد آن از محل واردات تأمین می‌شود.

آن‌گونه که نیک‌آیین می‌گوید: دارندگان پژو ۴۰۵ در خانواده پژو بالاترین مراجعه را به مکانیک‌ها دارند و بیشترین خرابی در قطعات این محصول رخ می‌دهد. خودرویی که به گفته او خودروی دهه ۷۰ میلادی است و امروز پس از نزدیک به ۵۰‌ سال هنوز در ایران تولید می‌شود و به علت نبود تنوع خودرویی اتفاقاً مخاطبان زیادی دارد. پژو ۲۰۶ پس از ۴۰۵ را می‌توان بی‌کیفیت‌ترین خودروی خانواده پژو و ۲۰۰۸ را بهترین محصول دانست.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar