بسیاری از خودروهای مانده در گمرک ثبت سفارش نشده‌اند

شنبه 15 دی 97 ساعت 09:45
بسیاری از خودروهای مانده در گمرک ثبت سفارش نشده‌اند

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: بعضی افراد پیش از ثبت سفارش واردات انجام می‌دهند و در داخل گمرکات به حدی دپو قرار می‌دهند تا دولت تحت فشار قرار گیرد و در خصوص آنها تصمیم گیری کند.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت، در خصوص رسوب بعضی از کالاها در گمرک، اظهار کرد: برای ما تولید بسیار مورد اهمیت است و اگر مواد اولیه تولید در گمرک رسوب کرده باشد حتی با کمک قوه‌قضائیه مسائل آنها را حل و فصل می‌کنیم.

وی افزود: حتی اگر مشکل قانونی برای ورود این وجود داشته است، قوه قضائیه اغلب همکاری‌های زیادی دارد تا کالا بلافاصله آزاد شود، پس واردکنندگان اگر مسیر قانونی را برای واردات محصول طی کرده باشند، مشکلی نخواهند داشت.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ولی مشکل از آنجا شروع می‌شود که بعضی افراد پیش از ثبت سفارش واردات انجام می‌دهند و در داخل گمرکات به حدی دپو قرار می‌دهند تا دولت تحت فشار قرار گیرد و در خصوص آنها تصمیم گیری کند، ولی ممکن است این کالاها جز کالاهای ضروری نباشند که ما بخواهیم به آنها ارز اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: با این وجود دولت همراهی می‌کند ولی در حقیقت، این کار نباید تبدیل به یک رویه برای واردات شود، چون اگر قرار باشد دولت تحت فشار اجازه ترخیص کالا دهد، بلافاصله مجدد انبارها و بنادر پرمی‌شود و افراد خواهان ترخیص کالاهای جدیدی هستند که در اولیت قرار ندارند.

بسیاری از خودروهای مانده در گمرک ثبت سفارش نشده‌اند

مودودی گفت: به طور مثال بسیاری از خودروهایی که الان در گمرک مانده است ثبت سفارش درستی برای آنها انجام نشده است و مراحل را به طور کامل طی نکرده‌اند یا اصلاً برای واردات آنها ثبت سفارشی نشده است.

وی افزود: بعضی از اقلام هم که واردات آنها ممنوع است و در لیست ۱۳۴۹ کالایی ممنوعه قرار دارند، در گمرک تخلیه می‌شوند و واردکننده این انتظار را دارد که وقتی به زمان متروکه شدن کالاهایش نزدیک می‌شود ترخیص انجام شود و می‌گوید که منابع مملکت و ملی در حال از بین رفتن است و انتظار تعیین تکلیف دارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: دولت با یک رویکری در حال پرداختن به این موضع است و جرائم این فراد سرجایش است و برای حمایت از بخش تولید هم مراقب است که کمبودی را در بخش منابع اولیه وجود نداشته باشیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar