تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر بازار خودروهای تولید داخل

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر بازار خودروهای تولید داخل

ممنوعیت واردات خودرو اثر مستقیمی بر بازار خودروهای تولید داخل هم می‌گذارد چون در علم بازار از پایین‌ ترین تا بالاترین بخش نمی‌تواند گپ وجود داشته باشد

در طول یک ‌سال گذشته، با به میان کشیده شدن بحث ممنوعیت واردات خودرو، خیلی از کارشناسان و مسئولین از جدا بودن بازار خودروهای وارداتی از تولید داخلی‌ها صحبت کردند. این صحبت به این خاطر مطرح شد تا توجیه این موضوع باشد که بازار خودروهای وارداتی، سهم بازار داخلی‌ها را کم نمی‌کند و این خودروها تنها نزدیک به ۱۰‌درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. از این دیدگاه این موضوع کاملا درست است ولی از منظر تاثیر دومینویی قانون کشش و تقاضا، این موضوع صحت ندارد.

در راس هرم بازار، افرادی هستند که توانایی خرید خودروهای با قیمت یک ‌میلیارد تومان را دارند، حال اگر ممنوعیت واردات و سایر محدودیت‌ها را اعمال کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این موضوع موجب شده است تا قیمت خودروهای پریمیوم از محدوده یک‌ میلیارد تومان به محدوده دومیلیارد تومان برسد.

در نتیجه این افراد به خرید خودروهایی با برندهای متوسط وارداتی کره‌ای، ژاپنی یا اروپایی مثل هیوندای کیا، تویوتا فولکس یا نیسان و میتسوبیشی روی می‌آورند و این موضوع موجب می‌شود تا با افزایش تقاضا در این بخش، قیمت‌ خودروها در این سمگنت هم افزایش یابد. این امر جدا از هجوم سرمایه‌های سرگردان برای سرمایه ‌گذاری و دلالی است. در آخر این افزایش قیمت موجب می‌شود  افرادی که بودجه حدود کمتر از ۴۰۰‌میلیون‌ تومان دارند به خرید خودروهای وارداتی ارزان‌ قیمت یا چینی ‌ها متمایل شوند و تقاضا در آن بخش هم بر هم بخورد. این موضوع ‌سلسله‌ وار ادامه می‌یابد تا در پایین ‌ترین بخش بازار، افرادی که تا دیروز توانایی خرید پژو ۲۰۶ یا پارس را داشتند، مجبور به خرید تیبا یا پراید شوند و این امر به افزایش قیمت این خودروها منجر شود. نهایتا در پایین ‌ترین بخش بازار، متقاضی که با پرداخت ۲۰‌میلیون ‌تومان امکان خرید پراید را داشت، حال از این خرید هم ناتوان می‌شود چون قیمت آن تا مرز ۴۰ ‌میلیون ‌تومان افزایش می‌یابد، این ‌گونه است که شاهد اثر افزایش قیمت خودروهای وارداتی بر خودروهای تولید داخل و در آخر در همه سطوح بازار هستیم. این موضوع جدا از سرمایه‌ گذاری‌ها و هجوم سرمایه ‌های کاذب به بازار خودرو است و شرایط بازار را در همه سطوح به ویژه بخش پایین ‌دستی اسف ‌بارتر می‌کند.

در جواب پرسش اول، این مطلب را باید گفت که ممنوعیت واردات خودرو اثر مستقیمی بر بازار خودروهای تولید داخل هم می‌گذارد چون در علم بازار از پایین ‌ترین تا بالاترین بخش نمی‌تواند گپ وجود داشته باشد و درصورت به‌ وجود آمدن گپ، قیمت‌ها با یک جهش شدید، آن گپ را پر می‌کنند. در آخر این فشار و افزایش به پایین ‌ترین بخش‌های بازار منتقل می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar