تعهدات خودروسازان تا ۳۱ مرداد ۹۷ با قیمت‌های قبلی محاسبه می‌شود

بروزرسانی در: پنج شنبه 20 دی 97 ساعت 02:12
تعهدات خودروسازان تا 31 مرداد 97 با قیمت‌های قبلی محاسبه می‌شود

وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از سه ماه کشمکش و بررسی، بالاخره سیاست کلی قیمت گذاری خودروهای داخلی را با محوریت «آزادسازی» اعلام کرد. بنابر اعلام عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، خودروسازان مجاز هستند قیمت محصولات پرتقاضای (زیر ۴۵ میلیون تومان) خود را که با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی ماه امسال پیش فروش کرده‌اند، ۳۰ درصد بالا ببرند. این در حالی است که خودروهای با موعد تحویل پیش از شهریور امسال، مشمول به روزرسانی نشده و خودروسازان باید آنها را با قیمت‌های پیشین تحویل دهند. محور اصلی بسته قیمتی وزارت صمت برای بازار خودرو ولی اعمال سیاست آزادسازی است که از ابتدای بهمن امسال اجرا خواهد شد. قرار بر این است که قیمت خودروهای پر تقاضا از ابتدای بهمن امسال مطابق با فرمول «حاشیه بازار» تعیین شود. طبق این فرمول، خودروسازان می‌توانند از ۱۰ روز دیگر محصولات موردنظر را تا ۵ درصد زیر نرخ بازار، قیمت گذاری و تعهدات و پیش فروش‌های ابتدای بهمن به بعد را با قیمت‌های جدید انجام دهند. با توجه به آنکه وزارت صمت قبل‌تر قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان را آزاد اعلام کرده، اجرای تصمیم جدید این وزارتخانه به معنای تکمیل پازل قیمت‌گذاری در «حاشیه بازار» خواهد بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بالاخره سیاست نهایی در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را اعلام کرد. بر این اساس، خودروسازان مجازند برای تعهدات خود تا پایان دی امسال، ۳۰ درصد به قیمت محصولاتشان اضافه کنند و از ابتدای بهمن هم مبنای قیمت‌گذاری، «حاشیه بازار» خواهد بود. تقریباً سه ماه پیش بود که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جایگزین آن شد. در این مدت، بارها وعده اعلام قیمت جدید خودروها داده شد، با این حال ملاحظات اجتماعی اجازه انتشار آن را نداد. وزارت صمت البته پیش‌تر قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومانی را تقریباً آزاد و در اختیار خودروسازان گذاشت، با این حال برای اعلام سیاست قیمت‌گذاری یگر خودروها با توجه به تیراژ بالا و حساسیت عمومی، احتیاط به خرج داد و صبر کرد.

در نهایت ولی دیروز بالاخره طلسم شکسته و سیاست کلی و نهایی وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان هم رونمایی شد. با توجه به گفت‌وگوی دیروز عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با رادیو، افزایش قیمت خودروهای داخلی در دو مرحله انجام می‌گیرد. در مرحله نخست، خودروسازان مجازند ۳۰ درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند، محصولاتی که موعد تحویل آنها تا پایان دی امسال است. به گفته رئیس سازمان حمایت، تعهدات خودروسازان تا ۳۱ مرداد امسال با قیمت‌های قبلی محاسبه می‌شود و آنها مجاز به افزایش قیمت این خودروها نیستند. به عبارت بهتر، خودروهایی که موعد تحویل آنها تا ۳۱ مرداد سال جاری بوده و خودروسازان نتوانسته‌اند به تعهد خود عمل کنند، با همان قیمت‌های قبلی واگذار خواهند شد. اگرچه رئیس سازمان حمایت به‌طور شفاف در خصوص خودروهای تاخیری (خودروهایی که موعد تحویل آنها گذشته) اظهارنظر نکرده، ولی اظهارات وی این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که تاخیری‌های شهریور به بعد با قیمت روز تحویل داده خواهند شد. رئیس سازمان حمایت تاکید کرده که تعهدات خودروسازان از ابتدای شهریور تا پایان دی، با قیمت‌های به روز شده انجام می‌شوند؛ معنای این اظهارنظر به احتمال زیاد این است که خودروهای تاخیری هم با قیمت روز به ثبت نام کنندگان واگذار خواهند شد. برای مثال، کسانی که قرار بوده خودرو خود را در مهر تحویل بگیرند و خودروساز به تعهد خود در این مورد عمل نکرده، مشمول به روز شدن قیمت‌ها هستند و این یعنی، آن‌ها باید تاوان بدعهدی خودروسازان را بدهند. البته هنوز خودروسازان اظهارنظری رسمی در این خصوص نکرده‌اند، ولی اظهارات رئیس سازمان حمایت، بر به روز شدن قیمت خودروهای تاخیری دلالت دارد.

قیمت گذاری در حاشیه بازار

مرحله دوم افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان ولی از ابتدای بهمن امسال کلید می‌خورد. به گفته رئیس سازمان حمایت، خودروسازان مجاز هستند از ابتدای بهمن امسال قیمت محصولات خود را مطابق با حاشیه بازار تعیین کنند. به عبارت بهتر، قیمت خودروهای داخلی از ۱۰ روز دیگر تا ۵ درصد زیر نرخ بازار افزایش خواهد یافت تا شبه آزادسازی قیمت خودرو رسماً در بازار زیر ۴۵ میلیونی‌ها کلید بخورد. با این حساب، پیش فروش خودروهای داخلی از ابتدای بهمن براساس قیمت‌های حاشیه بازار است و باید منتظر ماند و دید آیا استقبالی از فروش‌های پیش روی خودروسازان با توجه به صعود حداقل ۱۰ میلیون تومانی قیمت محصولات آنها خواهد شد. ولی نکته دیگری که در اظهارات رئیس سازمان حمایت وجود دارد، به محدوده مجاز خودروسازان برای فروش فوری محصولات مربوط می‌شود. به گفته تابش، خودروسازان مجازند فقط ۲۰ درصد از محصولات تولیدی خود را به فروش فوری اختصاص دهند و ۸۰ درصد دیگر را باید صرف عمل به تعهدات کنند.

قیمت جدید خودروها

اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش، فقط ایران خودرو قیمت محصولات خود را به روز کرده، با این حال با توجه به فرمولی که وزارت صمت برای قیمت گذاری خودروهای داخلی در نظر گرفته، می‌توان قیمت جدید محصولات سایپا را هم محاسبه کرد.

ایران خودرویی‌ها اواخر وقت سه شنبه قیمت پژو ۴۰۵، سمند، پارس، رانا و ۲۰۶ را به روز کردند تا حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت آنها اضافه شود. بر این اساس، قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز ۵۴ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان، پژو پارس سال ۵۲ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان، پژو پارس سال با سیستم اخطار سرقت و یورو ۴ بهینه ۵۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ بنزینی GLX 42 میلیون و ۸۲۹ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز GLX 45 میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ بنزینی اس‌ال‌ایکس ۴۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان، سمند LX سال ۴۳ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان، سمند LX مدل EF7 پایه گازسوز ۴۶ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان، سمند LX مدل EF7 پایه گازسوز با مخزن ۱۰۰ لیتری ۴۷ میلیون و ۶۳ هزار تومان، سمند LX مدل EF7 44 میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۴۷ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۵۴ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8، ۵۵ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان و رانا ال‌ایکس، ۵۱ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان تعیین شد.

همچنین با توجه به مجاز شدن خودروسازان به افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات، نرخ احتمالی خودروهای سایپا هم قابل حدس است. بر این اساس، قیمت پراید مدل ۱۱۱ به حدود ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد و پراید ۱۳۱ هم قیمتی مساوی با ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد داشت. همچنین تیبای معمولی هم با قیمتی معادل ۳۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت ساینا دنده‌ای هم به ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. مدل اتومات این خودرو هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تحویل متقاضیان داده خواهد شد. این قیمت‌ها با توجه به مجوز ۳۰ درصدی سازمان حمایت محاسبه شده و ممکن است سایپایی‌ها تصمیم بگیرند در راستای جلوگیری از انصراف متقاضیان، قیمت‌ها را کمتر از ۳۰ درصد بالا ببرند.

تعهدات خودروسازان تا 31 مرداد 98 با قیمت‌های قبلی محاسبه می‌شود

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "تعهدات خودروسازان تا ۳۱ مرداد ۹۷ با قیمت‌های قبلی محاسبه می‌شود"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مصرف كننده
مهمان

سلام
دیرکرد در تحویل خودرو بعهده خودروساز است و بایستی خودروهایی که مهلت تحویل آنها تا روز تصویب افزایش قیمت بوده، با قیمت قبل محاسبه شوند. بدیهی است در غیر اینصورت سیل عظیمی از شکایت به قوه قضاییه واصل و مطمئنا قاضی به نفع مصرف کننده رای خواهد داد.

زرینی
مهمان

تو این بخش نامه نوشته خودرو های پر تیراژ
آیا دنا پلاس توربو شامل بخش نامه تا ۳۱مرداد میشه

محسن
مهمان

اینجوری سر مردم کلاه گذاشتن مثل همیشه
یکی از دوستان من دوتا خودرو ثبت نام کردن از پارس خودرو
یکی تحویل هفته اول مرداد شده یکی تحویل هفته اخر مهرماه
اینجوری یکی از اینها شامل افزایش هزینه هستن در صورتی که هر دو خودرو همزمان ثبت نام شده
این بی انصافی کاملا مشهود هست
خدا لعنت کنه کسانی که باعث رنجش مردم هستن

امین
مهمان

خدایا به تو واگذارشون می کنم…

صادق
مهمان

یکی نیست بگه دست مزد کارگر زیاد شده یا حقوق کارمند که اینهمه قیمتو میخوان ببرن بالا با این وضعیت همه انصراف میدن چاره گران فروشی نخریدنه

m.d
مهمان

تحویل ماشین ما که دنا هست شهریور بوده… حالا چطور حساب میشه؟؟؟؟ اینکه ماشینها تحویل مشتری نشده باید تاوانش رو خودشون پس بدن؟؟؟اگه تحویل شده بود که اینهمه افزایش قیمت نمیخورد… و تازه حدود ۵ میلیون خردادماه گرونش کرده بودن!

مسعود
مهمان

من پزو ۲۰۰۸ با موعد تحویل فروردین ۹۷ دارم آیا قیمت تغییر میکنه یا طبق مصوبه سازمان حمایت قیمت موعد زمان تحویل خودرو ملاک هست؟
واقعا خوش بحال خودرو سازان یه میلیون خسارت دیر کرد میدن ده برابرش افزایش قیمت یه معامله برد برد کاملا مشروع

علی
مهمان

خب الان یکی پیش فروش قطعی کرده باز هم باید پول اضافه بده؟

محسن
مهمان

نه پیش فروش قطعی حق افزایش ندارن

وحید
مهمان

در مورد خورو هایی مثل ساندرو که دیرکرد داشته و تحویل مهر بوده چطور میشه ؟

Ahma
مهمان

الان من تحوبل خودرو مهرماه بوده حدود دو ماه تکمیل وجه کامل انجام دادم خودرو هنوز نیومده ب کدوم قیمت محاسبه میشه؟!