گام‌های بلند ایران‌ خودرو درزمینه تولید دوگانه سوزها

بروزرسانی در: شنبه 30 آذر 98 ساعت 11:04
گام‌های بلند ایران‌ خودرو درزمینه تولید دوگانه سوزها

شرکت صنعتی ایران‌ خودرو در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان، در سه‌ماهه پایانی سال جاری ۳۴ هزار و ۲۶۰ دستگاه خودرو دوگانه ‌سوز تولید و راهی بازار می‌کند.

شرکت صنعتی ایران‌ خودرو در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان، در سه‌ماهه پایانی سال جاری ۳۴ هزار و ۲۶۰ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز تولید و روانه بازار می‌کند. فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران ‌خودرو دراین‌ خصوص گفته است:‌ «ایران ‌خودرو قادر است متناسب با سیاست‌های دولت و به‌منظور پاسخگویی به‌نیاز مشتریان و تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، محصولات دوگانه‌سوز با شمارگان بالا تولید و عرضه کند.» بنابراین اعلام با برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته در زمستان امسال، شمار تولید روزانه انواع محصولات دوگانه‌سوز ازجمله سمند، ۴۰۵،‌ پارس و آریسان روند افزایشی خواهد داشت؛ به طوری که از تعداد تولید روزانه ۳۳۰ دستگاه در دی‌ماه، به ۵۵۰ دستگاه دربهمن و ۸۰۰ دستگاه دراسفند خواهد رسید. گرچه تأثیر این حرکت در زمستان امسال بر مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا چندان محسوس نخواهد بود، بی‌شک تأثیر این موج و تداوم آن در فصل سرد سال آینده تا اندازه‌ای احساس خواهد شد.

منطبق با استانداردهای روز جهانی

به ‌گفته مدیرعامل ایران‌ خودرو، هم اکنون با توجه به‌ مصوبه شورای اقتصاد و عقد تفاهم‌ نامه بانک ملت و وزارت نفت درراستای تأمین منابع مالی برای گازسوز کردن خودروها و نیز افزایش انگیزه اقتصادی این اقدام با توجه به‌بازنگری در قیمت بنزین، تقاضا برای خودروهای دوگانه‌سوز افزایش یافته است. مقیمی یادآوری کرده است: «‌خودروهای دوگانه‌ سوز درایران‌ خودرو منطبق با استانداردهای روز جهانی تولید می‌شود و ‌هیچ‌گونه مشکلی از نظر تأمین قطعات برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد.» وی تولید و عرضه محصول ون وانا با موتور گازسوز «EF7» را یکی از اقدامات مؤثر درکاهش آلایندگی‌ها برشمرد و گفت: «این خودرو از منظر اقتصادی، امکانات و کیفیت صرفه بالایی برای مصرف ‌کننده دارد و ون‌های موجود در بازار فاصله زیادی با آن دارند.» مدیرعامل ایران‌خودرو استفاده از سوخت گاز درحمل‌ونقل نیمه‌ سنگین و سنگین را از دیگر نیازهای جامعه برشمرد و گفت: «اقدامات اولیه دراین زمینه آغاز شده و با توجه به ‌تجربه موفق دربخش سواری،‌ در این بخش هم می‌توانیم دستاوردهای قابل توجهی را کسب کنیم.» هم اکنون ون وانا، تاکسی سمند و وانت آریسان گازسوز مهم‌ترین محصولات ایران‌ خودرو دربخش خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی و سبک تجاری است.

گام‌های بلند ایران‌ خودرو درزمینه خودروهای گازسوز

تولید محصول ون و جایگزینی با ون‌های فرسوده فعلی یکی از پروژه‌های مهم درکاهش آلایندگی‌ها و مصرف سوخت است. درگام نخست ایران ‌خودرو نسبت به‌جایگزینی ۱۰ هزار خودرو ون فرسوده با ون وانا با پیشرانه پایه‌گازسوز «EF7» اقدام خواهد کرد. این تعداد براساس خواست متقاضیان قابل افزایش است. از مزایای این خودرو استفاده از موتور ملی است که با دارا بودن استاندارد یورو ۵ تمامی استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت را پاس می‌کند. قدرت موتور نسبت به‌ نوع بنزینی بالاتر بوده و اختلاف بین قیمت بنزین و گاز صرفه اقتصادی قابل توجهی برای مصرف‌کننده دارد. با توجه به‌سطح بالای خودکفایی، کاهش ارزبری و اشتغال‌زایی از جمله دستاوردهای جانبی تولید این خودرو است. از دیگر اقدامات انجام ‌گرفته درمسیر افزایش رضایت مشتریان، انتقال مخزن گاز دو خودرو کارِ ون وانا و وانت آریسان به ‌بخش کفی است که از اشغال فضای مفید برای کاربر جلوگیری می‌کند. پروژه انتقال مخزن گاز به‌کفی در خودروهای سواری هم در دست اقدام است. همچنین افزایش ظرفیت مخزن گاز به ۳۰۰ کیلومتر پیمایش در حال اجراست که این رقم درگام بعدی تا ۴۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. به‌این ترتیب، با کاهش دفعات مراجعه به‌ مراکز سوخت‌ گیری، وضعیت خدمت رسانی در جایگاه‌ها هم بهبود خواهد یافت. اخیراً هم ایران‌ خودرو درپاسخ به ‌نامه محیط ‌زیست اعلام کرد محصولات تولیدی خود را براساس جدول زمان‌بندی که سازمان‌های ذیربط تعیین کرده‌اند، ارتقا خواهد داد و برحسب تکالیف قانونی، محصولات یورو ۵ یا هر استاندارد دیگری را تولید و عرضه خواهد کرد. ایران‌خودرویی‌ها همچنین یادآور شدند: «درتمام سنوات گذشته هم به‌هنگام پیش ‌فروش خودرو، مشخصات محصول فعلی به‌مشتری ارائه می‌شد؛ ولی در زمان تحویل، تمامی استانداردهای مصوب ملی از نظر آلایندگی و زیست ‌محیطی درمحصولات تولیدی این خودروساز لحاظ شده است و اصولاً بدون رعایت تمامی استانداردها،‌ مجوز شماره‌گذاری از طرف سازمان ملی استاندارد و راهور ناجا صادر نمی‌شود.»

آمادگی برای تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز

مدیرعامل ایران ‌خودرو همچنین اعلام کرده است: «این شرکت قادر است محصولات دوگانه‌سوز با شمارگان بالا و متناسب با سیاست‌های دولت تولید و عرضه کند.» به‌گفته مقیمی، ایران ‌خودرو هم اکنون توان تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه از خانواده سمند، ۴۰۵، پارس و وانت آریسان دوگانه‌سوز را برای ناوگان حمل‌ونقل شهری و عمومی کشور دارد که این میزان قابل افزایش به ‌روزانه ۸۰۰ دستگاه است. علاوه‌بر این، ایران‌خودرو توانایی تأمین نیاز کل ناوگان تاکسیرانی به‌خودروهای دوگانه‌سوز را دارد و تمام امکانات خود را در این زمینه بسیج کرده و درصورت تأمین منابع مالی از سوی مسئولان ذیربط، آماده عرضه تاکسی‌های دوگانه‌ سوز به‌ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

اخبار خودرو

قیمت محصولات ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar