تولید خودرو اقتصادی ۲۵۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۲

شنبه 29 مرداد 01 ساعت 10:25
تولید خودرو اقتصادی 250 میلیون تومانی در سال 1402
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تولید آزمایشی اولین خودرو اقتصادی را نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: قیمت خودروی اقتصادی تولید داخلی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و با این حال تلاش بر این است که با تغییر معماری که در این مسیر صورت می گیرد قیمت طرح اولیه این خودرو زیر ۲۰۰ میلیون تومان شود.

عبدالله توکلی لاهیجانی، با تشریح دلایل، الزامات و امکان‌سنجی طراحی پلتفرم اقتصادی برای تولید و عرضه خودروهایی متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان، با ارائه جزئیات بیشتری در خصوص زمان عرضه و قیمت نهایی خودرو اقتصادی، اظهار داشت: طراحی خودروی اقتصادی با همکاری چند گروه و شرکت دانش‌ بنیان مختلف انجام می‌شود تا پایان فاز طراحی مفهومی پیش ‌رفته‌ است و هم‌اکنون در آستانه شکل‌گیری زنجیره تامین برای این خودرو قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه با پوست‌اندازی پلتفرمی در صنعت خودرو می‌توانیم به کیفیت بالاتری دست یابیم، تصریح کرد: دغدغه ایمنی در پلتفرم جدید وجود نخواهد داشت و واریانت‌های این پلتفرم به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بازه زمانی ۱۵ ساله و در ۳ مقطع ۵ ساله بدون تغییر در طراحی اصلی قابلیت تغییر و نوسازی داشته و حتی نسخه خودروهای برقی نیز برای این پلتفرم پیش‌بینی شده است.

نبود خودرو ارزان و اقتصادی مشکل نیمی از خریداران ایرانی
وی به ارائه آمارهای تولید و عرضه خودرو و مقایسه این آمار با حجم تقاضا پرداخت و افزود : آمارهای موجود نشان می دهد حداقل باید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال به تیراژ تولید خودروسازهای داخلی افزوده شود تا بخشی از مشکلات بازار خودرو در بخش قیمت رفع شود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: در حال حاضر مجموع تولید صنعت خودرو حدود ۹۰۰ هزار دستگاه است درحالی‌که میزان تقاضا ۱.۵ میلیون دستگاه در سال برآورد می‌شود. این فاصله آماری، افزایش تدریجی قیمت خودرو از سال ۹۷ را تا امروز را به‌دنبال داشته و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار در برخی از خودروها را به ۱۰۰ درصد رسانده است چنانچه قیمت بالای خودرو بخش زیادی از خانوارهای دارای قدرت خرید پایین‌ را از دسترسی به‌خودرو محروم کرده است به طوری که بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد خانوار‌ها فاقد خودرو هستند که علت آن هم نبود خودروهای اقتصادی در بازار است.

توکلی لاهیجانی در همین ارتباط به اهمیت دستیابی به تیراز اقتصادی در تولید پرداخت و عنوان کرد: امروز ایران خودرو وسایپا دو مجموعه بزرگی خودروسازی هستند که هر کدام برای تیراژ یک میلیون دستگاه خودرو در سال تجهیز شدند از این رو ماندن در این تیراژ معادل با مرک تدریجی این شرکتهاست و باید تیراژ اقتصادی در این صنعت شکل بگیرد.

واسطه هایی که در قرارداد خودروساز و قطعه ساز باعث افزایش قیمت خودرو می شوند
وی همچنین در تشریح راهکارهایی که می‌تواند منجر به کاهش هزینه تولید شوند ، گفت : علاوه بر نوآوری در طراحی که در این زمینه مؤثر است، قراردادهای زنجیره ‌تامین نیز در تولید اقتصادی نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود : هم‌اکنون خودروساز و قطعه‌ساز قرارداد بلندمدت و تعاملی با هم ندارند ضمن اینکه قطعه‌سازان یک محصول در طول سال‌های مختلف تغییر می‌کنند و واسطه‌هایی بین قطعه‌ساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت می‌شوند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در ادامه به رتبه ایران در تولید خودرو در دنیا اشاره و خاطر نشان کرد : وضعیت تولید خودرو در کشور هم اکنون با تولید حدود ۹۰۰ هزار دستگاه در رده هفدهم یا هجدهم دنیاست در حالی که هدف‌گذاری ما تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو است که اگر به چنین رقمی دست یابیم عملا جزء ۱۰ صنعت برتر خودرو دنیا خواهیم بود.

توکلی لاهیجانی در پایان نبض دانش بنیان شدن صنعت خودرو را در طراحی ، توسعه و استقرار پلتفرم های جدید دانست و با تاکید بر ثمره حرکت در این مسیر گفت : تولید اقتصادی ، برآوردن استانداردها ، توان رقابتی ، رضایت مشتریان ، تنوع محصول و گسترش بازار های صادراتی از نتایج حرکت در مسیر است که با طراحی پلتفرم های جدید محقق می شوند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تولید خودرو اقتصادی ۲۵۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۲"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

یعنی میخان پراید تیبا کویک ساینا رو زیر ۲۰۰ ملیون بدن؟ محاله یکی از بزرگترین محالات قرن