تولید محصولات رنو در ایران به صفر رسید

چهارشنبه 18 اردیبهشت 98 ساعت 03:11
تولید محصولات رنو در ایران به صفر رسید

اولین آمار مربوط به تولید خودرو در کشور در طول سال جاری، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد، آماری که نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال اخیر افت قابل توجهی داشته است. جدا از این افت کلی، تولید چند خودرو هم در فروردین امسال متوقف شده است، که در این بین می‌توان به تندر ۹۰ پارس خودرو، تندر ۹۰ اتومات ایران خودرو، برلیانس و آریو سایپا اشاره کرد.

طبق آمار، سه خودروساز مطرح کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع ۴۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه انواع محصول سواری را در نخستین ماه امسال به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در فروردین سال ۹۷ موفق به ثبت تیراژی ۶۸ هزار و ۹۷۸ دستگاهی شده بودند. با توجه به این آمار، تولید محصولات سواری سه خودروساز مطرح کشور در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال اخیر ۴۲ درصد افت کرده است.

همچنین تیراژ ماهانه خودروسازان در طول نخستین ماه امسال و در مقایسه با اسفند سال اخیر هم روندی نزولی داشته است. بررسی آمار ماهانه خودروسازان مطرح نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در فروردین و نسبت به اسفند، افتی ۷. ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا در مجموع در طول فروردین امسال ۴۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در اسفند ۹۷ تیراژی ۷۴ هزار و ۳۳۱ دستگاهی داشته‌اند. در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۱ هزار و ۳۲۹ دستگاه انواع خودروی سواری در فروردین، کاهش ۴۵ درصدی نسبت به اسفند داشته است. سایپا هم که ۱۳ هزار و ۷۲۴ دستگاه محصول سواری را در نخستین ماه امسال به تولید رسانده، در مقایسه با اسفند ۴. ۴۷ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در نهایت اما پارس‌خودرو هم با تیراژ ۹ هزار و ۷۳۰ دستگاهی‌اش در فروردین، ۴. ۴۵ درصد افت تولید نسبت به اسفند داشته است.

ولی طبق آمار منتشره، ایران‌خودرویی‌ها در مقایسه با فروردین ۹۷ هم روندی نزولی داشته‌اند، به طوری که کاهشی ۵. ۳۶ درصدی در کارنامه آنها به ثبت رسیده است. شرکت خودروسازی سایپا هم که ۱۹ هزار و ۸۴ دستگاه تیراژ در فروردین ۹۸ داشته، کاهشی ۱. ۴۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال اخیر تجربه کرده است. در حالت تفکیکی اما سایپا و سایت‌های شهرستانی‌اش در فروردین و نسبت به ماه مشابه سال اخیر، نزدیک به ۴۴ درصد کاهش تولید را به خود می‌بینند. همچنین از پارس خودرو هم خبر می‌رسد این گروه با تولید پنج هزار و ۳۶۰ دستگاه انواع خودروهای سواری در ماه ابتدایی امسال، ۲. ۵۱ درصد کاهش تولید را نسبت به فروردین ۹۷ به ثبت رسانده است.

اینکه چرا تیراژ خودروسازان در فروردین امسال چنین افتی را تجربه کرده، جدا از تعطیلات نوروزی، ریشه در مشکلات تولید هم دارد. در ماه ابتدایی سال همواره تولید خودرو به خاطر تعطیلات نوروزی افت می‌کند که روندی طبیعی است. این در حالی است که شروع تحریم خودروسازی از نیمه تابستان سال اخیر اثر کاهشی بزرگی بر روند تولید در صنعت خودرو کشور گذاشته است. مدت‌هاست تأمین قطعات چه از داخل و چه از خارج دچار اختلال شده و به دنبال آن، تیراژ در مسیر افت قرار گرفته و همزمانی این ماجرا با وضعیت خاص فروردین، موجب شده خودروسازان کارنامه‌ای بسیار ضعیف را در تولید در طول نخستین ماه امسال از خود به جا بگذارند. هرچند رقم تولید در اردیبهشت احتمالاً بیش از فروردین خواهد بود، ولی این موضوع تنها از ناحیه بازگشت شیفت‌های تولید به حالت عادی است، وگرنه چالش تأمین قطعات کماکان و حتی شاید سخت‌تر از گذشته ادامه خواهد داشت.

افت تیراژ محصولات ایران خودرو

سری اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در فروردین بزنیم و ببینیم تیراژ محصولات مختلف چه افت و خیزی را تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها باز هم در تولید بیشتر محصولات خود با کاهش تیراژ رو به رو شده‌اند. آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی پنج هزار و ۹۸۶ دستگاهی را در فروردین از خود به جا گذاشته و نسبت به ماه مشابه سال اخیر، ۵. ۳۳ درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید ۵۵۶ دستگاه پژو ۲۰۶ اتومات هم به ثبت رسیده که البته منظور از آن، پژو ۲۰۶ پلاس یا همان پژو ۲۰۷‌ آی است. تولید این محصول در طول بازه زمانی تحت بررسی نزدیک به ۵۵ درصد کاهش نسبت به فروردین سال اخیر داشته است. با این حال ۲۰۶ توانسته پرتیراژترین محصول ایران خودرو در فروردین امسال باشد.

در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو، پژو ۴۰۵ هم با کاهش تولید در نخستین ماه امسال رو به رو شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی چهار هزار و ۳۴۵ دستگاهی، ۴۰ درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. در کنار ۴۰۵، دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس هم در فروردین کاهش تولید داشته و تیراژ آن، ۵۰ درصد پایین آمده است. ایران‌خودرویی‌ها تا پایان فروردین امسال، سه هزار و ۲۱۲ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی فروردین، ۲ هزار و ۷۷۳ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار موجب کاهش ۵. ۳۷ درصدی تیراژ این محصول نسبت به فروردین ۹۷ شده است. هم اکنون سمند تنها در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران‌خودرو تولید می‌شود، اگرچه تیراژ در سایت مرکزی فقط ۴۰ دستگاه بوده است. اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با افت رو به رو شده اما توانسته تیراژ رانا را کمی بالا ببرد. طبق آمار منتشره، در فروردین امسال یک هزار و ۹۴۴ دستگاه دنا (شامل مدل معمولی و پلاس) در ایران‌خودرو تولید شده که افت ۱. ۲۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه ۹۷ در پی داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا بعد از مدت‌ها افت، این بار با افزایش تولید رو به رو شده است. بنابر آمار منتشره، رانا تیراژی فقط ۳۴۱ دستگاهی در فروردین امسال داشته که نشان از کاهش ۴. ۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال اخیر دارد.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو، محصولاتی که تیراژ بیشتر آنها نزولی شده است. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص در فروردین امسال، ۱۲۰ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد کراس اوور مونتاژی و ژاپنی ایران خودرو در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۷، نزدیک به ۶. ۵۸ درصد کاهش تولید داشته است. ایران خودرو همچنین توانسته ۵۰۷ دستگاه هایما را در طول نخستین ماه امسال مونتاژ کند. پس تیراژ این کراس اوور چینی هم نزدیک به ۳. ۵۶ درصد افت داشته است. دیگر خودروی چینی ایران خودرو به نام دانگ فنگ هم افت تولید را در بازه زمانی تحت بررسی به خود می‌بیند. دانگ فنگ آماری یک هزار و ۳۶۰ دستگاهی را در فروردین از خود به جا گذاشته و بر این اساس، نسبت به فروردین ۹۷ نزدیک به ۲. ۲ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. سری هم به پژو ۲۰۰۸، محصول پسابرجامی ایران خودرو بزنیم. بنابر آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها در طول فروردین امسال ۵۹۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را به تولید رسانده‌اند و با این حساب، تولید این محصول نسبت به ماه مشابه سال اخیر نزدیک به هشت درصد بالا رفته است.

توقف تولید دو خودرو چینی سایپا

به سایپا برویم و ببینیم این گروه چه آماری در تولید محصولات خود در طول فروردین ۹۸ به‌جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. بر این اساس تا پایان فروردین امسال ۶۳۸ دستگاه سراتو مونتاژ شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال اخیر، ۲. ۶۲ درصد افت را نشان می‌دهد. در بین دیگر خودروها سایپا، تیبا هشت هزار و ۲۶۳ دستگاه تیراژ در فروردین امسال داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته نزدیک به ۴. ۳۸ درصد کاهش را تجربه کرده است. به‌نظر می‌رسد بخشی از آمار تیبا را ساینا تشکیل می‌دهد؛ خودرویی که روی پلت فرم تیبا ساخته شده است. ولی براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید هم در فروردین امسال نزول کرده و سایپایی‌ها تنها ۸ هزار و ۷۸۵ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به فروردین ۹۷، چیزی نزدیک به ۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است. از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از طرف وزارت صنعت، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، ظاهراً نتوانسته تولید برلیانس را در فروردین ادامه دهد. البته در آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، تیراژ چهار هزار و ۷۹۰ دستگاهی برای برلیانس ثبت شده که البته اشتباه است و این عدد به پراید تعلق دارد.

سایپایی‌ها اما دو خودروی چینی دیگر را هم به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۸۷۱ دستگاهی را در طول فروردین از خود به‌جا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۷، کاهشی پنج درصدی را به خود می‌بیند. دیگر خودروی چینی سایپا، آریو نام دارد که آمار اعلامی از توقف تولید این خودرو حکایت دارد. با توجه به آمار منتشره، سایپایی‌ها حتی یک دستگاه آریو را نیز در فروردین امسال مونتاژ نکرده‌اند و مشخص نیست آیا این توقف تولید دائمی است یا موقتی. در آمار مربوط به سایپا اما نامی از سه خودروی دیگر این گروه یعنی رهام، سیتروئن C3 و کوئیک به چشم نمی‌آید. در این بین، رهام جدیدترین خودروی سایپا به شمار می‌رود و در طول سال اخیر چند دستگاهی از آن به تولید رسید. همچنین در آمار اسفند ۹۷ اعلام شد که دو هزار دستگاه سیتروئن C3 مونتاژ شده است، اما در فروردین نامی از آن نیست. کوئیک هم دیگر خودروی جدید سایپا به شمار می‌رود که معلوم نیست چرا اشاره‌ای به میزان تولید آن در فروردین امسال نشده است.

وداع با بعضی مدل‌های تندر ۹۰

نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده آل ۹۰ در نخستین ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌وخیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر ۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی فروردین به ۷۱۷ دستگاه نزول کرده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با ماه مشابه سال اخیر، نزدیک به ۸۵ درصد کاهش را به خود می‌بیند. اگر آمار تولید خانواده تندر ۹۰ را به طور جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو گروه ایران خودرو و پارس خودرو با افت تولید این محصول رو به رو شده‌اند. بر این اساس، ایران خودرویی‌ها با توجه به تیراژ ۱۴۷ دستگاهی خود در فروردین امسال، با کاهشی ۸۶ درصدی رو به رو شده‌اند. این خودروساز، تندر ۹۰ را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند. با توجه به آمار، ایران خودرو در نخستین ماه امسال ۱۴۷ دستگاه تندر ۹۰ معمولی تولید کرده و پس تولید مدل اتومات این خودرو متوقف شده است. در پارس خودرو هم آمارها خبر از توقف تولید تندر ۹۰ می‌دهند. طبق آمار، پارس خودرو در نخستین ماه امسال حتی یک دستگاه تندر ۹۰ را هم تولید نکرده، اگرچه تولید مدل‌های ساندرو و پارس تندر ادامه داشته است. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۵۷۰ دستگاه محصول عضو خانواده رنو در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به فروردین ۹۷، بیش از ۸۴ درصد افت نشان می‌دهد. در این بین، پارس خودرویی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر ۹۰) را در بازه زمانی تحت بررسی به ۲۹۵ دستگاه رسانده‌اند که این آمار از کاهش ۸۷ درصدی این خودرو حکایت دارد. در بین دیگر محصولات، پارس تندر تیراژی ۲۷۵ دستگاهی را در طول فروردین امسال به ثبت رسانده که نشان می‌دهد نسبت به ماه مشابه سال اخیر ۴. ۶۵ درصد افت داشته است. با توجه به این روند نزولی، به‌نظر می‌رسد تولید محصولات رنو در کشور تا چندی دیگر به طور کامل متوقف خواهد شد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar