جزئیات نحوه تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز از طرف واردکنندگان

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جزئیات نحوه تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز از طرف واردکنندگان

بر اساس مصوبه دولت، علاوه بر اینکه دلار در تسویه مابه‌التفاوت نرخ دلار دولتی با بازار ثانویه ۷ هزار تومان در نظر گرفته شده، هر واردکننده باید ۲۸۰۰ تومان مابه‌التفاوت به دولت بپردازد.

بند ۵ بسته جدید ارزی دولت یکی از مواردی بود که چالش‌های بسیاری را برای تجارت خارجی کشور ایجاد کرد؛ تا جایی که اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران در نامه‌هایی جداگانه به رئیس جمهور و معاون اول وی، خواستار ملغی شدن این بند از بسته جدید ارزی دولت شدند. در واقع، دولت در بسته ارزی خود، اعلام کرده بود که تمامی واردکنندگانی که تا شانزدهم مرداماه موفق به ترخیص کالاهای خود از گمرک نشده‌اند، باید مابه التفاوت نرخ دلار دولتی یعنی ۴۲۰۰ تومانی را با نرخ بازار ثانویه بپردازند.

بر این اساس، واردکنندگان اعتراضات بسیاری را نسبت به این اقدام دولت به طریق مختلف مطرح کردند تا جایی که هیات وزیران تصمیم گرفت تا تعدادی از کالاها به ویژه مواد اولیه و ماشین‌آلات را از پرداخت این مابه‌التفاوت معاف کند؛ ولی دیگر کالاهایی که نامشان در اصلاحیه جدید دولت نبود، حالا باید مابه التفاوت نرخ دلار دولتی با بازار ثانویه را بپردازند.

آنگونه که هیات وزیران در مصوبه ۲۹ مرداد ماه سال جاری اعلام کرده است، هر واردکننده باید به ازای هر دلار، ۲۸۰۰ تومان مابه التفاوت به خزانه دولت واریز کرده و اسناد آن را به گمرک ارایه دهد تا بتواند کالای خود را ترخیص نماید، به این ترتیب، نرخ دلار در تسویه حساب‌های دولتی ۷ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar